Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI FB:hen ei saisi päivittää "lapsijuttuja"???Kun tarkemmin

Vierailija
04.05.2011 |

ajattelee, niin suurin osa ainakin omien kavereiden päivityksistä koskee sitä, mikä kunkin elämässä on sillä hetkellä "no. 1".. Eli

- opiskelua

- juhlimista

- töissä käymistä

- lapsia

Miksi monia tuntuu ärsyttävän, jos puhutaan lapsista? Jos kirjoittaa, että "meidän Jonna oppi tänään lukemaan :)" tms. , niin miksi se on huonompi kuin jos kertoo "hirvee darra, yök" tai "huomenna työmatkalle :)" ??

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea siitä statuksesta että mitä nimenomaan sille mun ystävälle kuuluu, en mitä sen lapselle kuuluu. On ne lapsipäivitykset ihan ok välillä, mutta kun sen profiilin on kuitenkin tarkoitus olla sen vanhemman profiili, ei lapsen. En mä niiden lasten kanssa oo ystävä, vaan vanhempien.

mutta mulle ei ainakaan kuulu juuri mitään muuta kuin lapsia. Olen nyt kotona kahden alle 2v lapsen kanssa, ja elämäni on lasten ympärillä. Syöttämistä, pukemista, vaipanvaihtoa, kakkavälin vahtaamista, pukluja, puistoreissuja, muskareita, vauvakavereita, hassuja taaperokielisiä sanoja.. sitä mulle nyt kuuluu, sitä teen koko ajan.

No sitten jos haluaa poistaa kaiken lapsiin liittyvän, niin mulle kuuluu.. öö.. no nukun tosi huonosti, mutta sekin liittyy tavallaan lapsiin. En käy oikein missään.. hmm, no nänni on kipeä, mutta sekin liittyy vauvaan. jaajaa mitäs muuta. No olen kyllä lukenut kirjaa pitkästä aikaa. Ja toissapäivänä sain luettua hesarin keskeytyksettä, mutta sekin oikeastaan liittyy lapsiin.

Vierailija
2/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea siitä statuksesta että mitä nimenomaan sille mun ystävälle kuuluu, en mitä sen lapselle kuuluu. On ne lapsipäivitykset ihan ok välillä, mutta kun sen profiilin on kuitenkin tarkoitus olla sen vanhemman profiili, ei lapsen. En mä niiden lasten kanssa oo ystävä, vaan vanhempien.

mutta mulle ei ainakaan kuulu juuri mitään muuta kuin lapsia. Olen nyt kotona kahden alle 2v lapsen kanssa, ja elämäni on lasten ympärillä. Syöttämistä, pukemista, vaipanvaihtoa, kakkavälin vahtaamista, pukluja, puistoreissuja, muskareita, vauvakavereita, hassuja taaperokielisiä sanoja.. sitä mulle nyt kuuluu, sitä teen koko ajan.

No sitten jos haluaa poistaa kaiken lapsiin liittyvän, niin mulle kuuluu.. öö.. no nukun tosi huonosti, mutta sekin liittyy tavallaan lapsiin. En käy oikein missään.. hmm, no nänni on kipeä, mutta sekin liittyy vauvaan. jaajaa mitäs muuta. No olen kyllä lukenut kirjaa pitkästä aikaa. Ja toissapäivänä sain luettua hesarin keskeytyksettä, mutta sekin oikeastaan liittyy lapsiin.

olen lasten kanssa kotona ja kaipaan todellakin fb:ssä ja muutenkin AIKUISTEN ihmisten seurassa jotain ihan muuta kuin lasten asioista puhumista ja kertomista... Ja ystävät irl ja fb:ssä onneksi mahdollistavat tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lasten kanssa kotona ja kaipaan todellakin fb:ssä ja muutenkin AIKUISTEN ihmisten seurassa jotain ihan muuta kuin lasten asioista puhumista ja kertomista... Ja ystävät irl ja fb:ssä onneksi mahdollistavat tämän.

Vierailija
4/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut, että en halua paljastaa lapsistani mitään sellaista, joka rikkoo heidän yksityisyyttään. Facebookin yksityisyydensuoja on korkeintaan näennäinen, kaikki sinne tallennettu voi olla seuraavana päivänä ihan missä tahansa muualla netissä.

Mä en siksi kommentoi mitenkään yksilöidystä lapsiani, lapsiperhe-elämästä saatan jotain sanoa.

Siksi meillä ei ole lasten valokuvia netissä.

Vierailija
5/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puistoissa juttelen aikuisten kesken siitä mikä mieleen juolahtaa, mutta varsin usein ne asiat kyllä liittyy lapsiin.

En itse päivitä fb:seen mitään kovin usein, mutta välillä päivitykset kyllä liittyy lapsiin. Minua ei silti häiritse toisten päivitykset, tai vaikka vähän häiritsisikin joskus en jaksa mitään sääntöjä niistä alkaa miettimään. Jos minua ärsyttää niin sitten ärsyttää.

Muut saa puolestani kirjoittaa lapsita, lenkeistä, koirista, politiikasta, ruoasta, puolisosta, ulkomaanmatkoista, navankaivelusta, bileistä, krapulasta... ihan mistä vain haluavat.

Mutta jos minulta kysyy mitä kuuluu, niin kyllä minulle lapsiasioita kuuluu, niin se vaan nyt on.

29

Vierailija
6/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tosi pahoillani,

Tai sä et näe ulkona liikkuessasi mitään? Et lue lehdestä kiinnostavaa juttua? Kuule radiosta hyvää biisiä?

No joo, musta lapsista saa päivittää, itsekin päivitän. Mutta haloo, ei koko ajan, joka juttua! Silloin tosiaan herää kysymys, että eikö sun päässä liiku mitään, noin esimerkiksi...

Onneksi mulla ei ole yhtäkään kaveria jotka päivittäisi vaan yhtä ainoaa aihetta. Rasittavin tapaus valittaa koko ajan (sairasteluistaan, lapsistaan), mutta toisaalta hänellä on hyvin sanavalmiit lpset, joiden jutut on päivitettyinäkin hauskoja, joten annan olla näkyvissä.

Eniten mua rassaa ne jotka eivät päivitä ikinä mitään.

Vierailija
7/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut, että en halua paljastaa lapsistani mitään sellaista, joka rikkoo heidän yksityisyyttään. Facebookin yksityisyydensuoja on korkeintaan näennäinen, kaikki sinne tallennettu voi olla seuraavana päivänä ihan missä tahansa muualla netissä.

Mä en siksi kommentoi mitenkään yksilöidystä lapsiani, lapsiperhe-elämästä saatan jotain sanoa.

Siksi meillä ei ole lasten valokuvia netissä.

Mutta voi lapsista päivittää, kuviakin, ilman että "rikkoo heidän yksityisyyttään".

Mulla on käytössä lempinimet lapsistani netissä. Missään ei ole heidän oikeita, saati koko nimeään. Valokuvat ovat sellaisia, missä heidän kasvonsa eivät näy selkeästi, tai jos näkyvät tätä kuvaa ei voi yhdistää heidän nimeensä ja se on vuosia vanha.

Ja omat asetukset tietysti tiukkoina. Varovainen on hyvä olla, mutta vauhkoiluun ei ole tarvetta.

Vierailija
8/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän profiileistaan? Oletan että olette piilottaneet niitten näkymisen etusivultanne kun ärsyttää noin paljon, joten miksi ihmeessä hakeudutte tietoisesti lukemaan niitä?

Vierailija
9/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen äitinä itse luen lapsipäivityksiä paljon mieluummin kuin kännikokemuksia. Ei tietenkään voi olettaa että kaikki olis kamalan kiinnostuneita mun pikku mussukasta, mutta ne joita lapsijutut ei kiinnosta, voi poistaa mun päivitykset. (en silti ole sellainen, että päivittäisin joka ikisen kakan koostumukseen facebookiin)

Joskus joku on perustellut, että lapsista ei voi kirjoittaa, koska joku voi kärsiä lapsettomuudesta. Tällä perusteella kiellän kaikkia kirjoittamasta matkustelusta, jos minua ei ole kutsuttu reissuun mukaan..

Vierailija
10/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku ei jaksa niitä lukea, se on sen ihmisen murhe. Sehän voi poistaa sun päivitykset, jos haluaa.

Vierailija
11/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä ovat ehkä "parhaimpia".

3 kaveriani päivittelee koiriensa elämää ja agility-juttuja samaan tapaan kun toiset kirjoittavat lapsiensa touhuista ja edistymisestä.

Vierailija
12/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei mitään muuta päivitä ikinä, niin kyllähän se ärsyttää. Mua ei niinkään ärsytä hehkutukset lasten saavutuksista (paitsi ne "palapalapalaplaa... lisää tämä statukseesi jos olet äiti ja ylpeä siitä

Vierailija
13/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotin vaikka mitä lisää. Näkyykö muilla jatkoa? Mulla loppuu tuo oma viesti tohon lisää tämä statukseesi jos olet äiti ja ylpeä siitä.

5

Vierailija
14/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että Wikileaksin Assangen mukaan Facebok on vakoilukone. Eli, kaikki mitä sinne laitat, menee Yhdysvaltojen tiedustelupalveluun.

En ota kantaa siihen, onko tuo totta, mutta lapsistasi voi olla noloa ajatus siitä, että ne jutut, joita hänestä päivität, ovat netissä ja pysyvät siellä.

Vierailija
15/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan sama juttu kuin muissakin päivittelyissä:

Tarkkaile, päivitätkö JATKUVASTI niitä Nicon oppimisia, neuvola"tuloksia", sairasteluja, kiukutteluja jnejne. Neuvolapainojen yms. kertoilu taulukkomaisesti on lähes törkeintä, miksi ihmeessä niitä lasten asioita kerrotaan kaikille noin, ensinnäkin, ketä oikeasti kiinnostaa ja toiseksi, kerrothan myös omat painosi statuksessasi??

Ihan yhtä lailla ärsyttää jatkuva koirapäivittely, kännittely, JATKUVA siivoaminen (jostain syystä tällä jolla ei ole muuta kerrottavaa kuin se siivoilu ja kotityöt, on ehkä sotkuisin koti ikinä..) työvuorojen (!!!) kertominen.. Kaikki nämä pieninä annoksina ok, mutta että jatkuvasti.. Voit tarkistaa "oman tilanteesi" tsekkaamalla taaksepäin omia vanhoja päivityksiä. Jos joka toinen suurinpiirtein on samaa aihetta, vaihda välillä virttä tai ole hiljaa.

Vierailija
16/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä vastauksista yleensä katoaa jokin kirjain tai lyönti sieltä, toinen täältä. Sitä luulee kirjoittaneensa kaikki kirjaimet ja sanat oikein, ja sitten, kun teksti tulee näkyviin, niin jotakin on kadonnut.

Pidempiä tekstinpätkiä ei yleensä katoa, mutta kai niinkin voi tapahtua.

Vierailija
17/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotin vaikka mitä lisää. Näkyykö muilla jatkoa? Mulla loppuu tuo oma viesti tohon lisää tämä statukseesi jos olet äiti ja ylpeä siitä.

5

Laitoit varmaan sydämen tuohon katkokohtaan.

(tai siis katkaisun taitaa tehdä se sydämen häntää osoittava merkki)

Vierailija
18/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsemme oli eilen sairas, niin olkoot hyvät vaan :)

Itse en tunne ainuttakaan joka kirjoittaisi pelkästään lapsistaan ja on vaikea kuvitella että tuokaan ketään ärsyttäisi.

Vierailija
19/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan sama juttu kuin muissakin päivittelyissä:

Tarkkaile, päivitätkö JATKUVASTI niitä Nicon oppimisia, neuvola"tuloksia", sairasteluja, kiukutteluja jnejne. Neuvolapainojen yms. kertoilu taulukkomaisesti on lähes törkeintä, miksi ihmeessä niitä lasten asioita kerrotaan kaikille noin, ensinnäkin, ketä oikeasti kiinnostaa ja toiseksi, kerrothan myös omat painosi statuksessasi??

Ihan yhtä lailla ärsyttää jatkuva koirapäivittely, kännittely, JATKUVA siivoaminen (jostain syystä tällä jolla ei ole muuta kerrottavaa kuin se siivoilu ja kotityöt, on ehkä sotkuisin koti ikinä..) työvuorojen (!!!) kertominen.. Kaikki nämä pieninä annoksina ok, mutta että jatkuvasti.. Voit tarkistaa "oman tilanteesi" tsekkaamalla taaksepäin omia vanhoja päivityksiä. Jos joka toinen suurinpiirtein on samaa aihetta, vaihda välillä virttä tai ole hiljaa.

Minua kyllä kiinnostaa ystävieni lasten kasvu. Itsellä kaksi lasta, ja toinen heistä ystäväni lasta puolitoista kuukautta nuorempi. On tosi kiva kuulla miten ystävän tyttö on kasvanut, ei se minusta mitään taulukkovertailua ole. Sitä vain tietää miten tärkeitä ja isoja asioita ne on vanhempien elämässä, omassakin.

Mun mielestä kaikki kirjoittakoon mitä tahtoo, sitten jos niitä ei tahdo lukea voi poistaa kavereista tai newsfeedistä.

Vierailija
20/35 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5

Laitoit varmaan sydämen tuohon katkokohtaan.

(tai siis katkaisun taitaa tehdä se sydämen häntää osoittava merkki)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme