MIKSI FB:hen ei saisi päivittää "lapsijuttuja"???Kun tarkemmin
ajattelee, niin suurin osa ainakin omien kavereiden päivityksistä koskee sitä, mikä kunkin elämässä on sillä hetkellä "no. 1".. Eli
- opiskelua
- juhlimista
- töissä käymistä
- lapsia
Miksi monia tuntuu ärsyttävän, jos puhutaan lapsista? Jos kirjoittaa, että "meidän Jonna oppi tänään lukemaan :)" tms. , niin miksi se on huonompi kuin jos kertoo "hirvee darra, yök" tai "huomenna työmatkalle :)" ??
Kommentit (35)
mutta ihan sama juttu kuin muissakin päivittelyissä:
Tarkkaile, päivitätkö JATKUVASTI niitä Nicon oppimisia, neuvola"tuloksia", sairasteluja, kiukutteluja jnejne. Neuvolapainojen yms. kertoilu taulukkomaisesti on lähes törkeintä, miksi ihmeessä niitä lasten asioita kerrotaan kaikille noin, ensinnäkin, ketä oikeasti kiinnostaa ja toiseksi, kerrothan myös omat painosi statuksessasi??
Ihan yhtä lailla ärsyttää jatkuva koirapäivittely, kännittely, JATKUVA siivoaminen (jostain syystä tällä jolla ei ole muuta kerrottavaa kuin se siivoilu ja kotityöt, on ehkä sotkuisin koti ikinä..) työvuorojen (!!!) kertominen.. Kaikki nämä pieninä annoksina ok, mutta että jatkuvasti.. Voit tarkistaa "oman tilanteesi" tsekkaamalla taaksepäin omia vanhoja päivityksiä. Jos joka toinen suurinpiirtein on samaa aihetta, vaihda välillä virttä tai ole hiljaa.
Minua kyllä kiinnostaa ystävieni lasten kasvu. Itsellä kaksi lasta, ja toinen heistä ystäväni lasta puolitoista kuukautta nuorempi. On tosi kiva kuulla miten ystävän tyttö on kasvanut, ei se minusta mitään taulukkovertailua ole. Sitä vain tietää miten tärkeitä ja isoja asioita ne on vanhempien elämässä, omassakin.Mun mielestä kaikki kirjoittakoon mitä tahtoo, sitten jos niitä ei tahdo lukea voi poistaa kavereista tai newsfeedistä.
kerroinpahan nyt vaan, että mitkä asiat todellakin alakavat näännyttää ja joitakin saattaa kiinnostaa miettiä omia päivityksiään sikäli kriittisesti, että miettii minkälaisen kuvan antaa itsestään. Jos haluaa vertailla painoja ja kasvua, eikö sitä voi privana vertailla? Muutenkin on hyvä pyrkiä aina päivittäessään miettimään, onko ok että julkaisen tämän, mitä tunteita se herättää. Joskus on ihan neutraaleja ok juttuja, mutta jos sitä päivitystä lukiessa alkaa ärsyttämään, niin voi olla että tulee negatiivinen fiilis koko henkilöstä. On mullakin lapsia, mutta en muista päivittäneeni kuin ehkä kerran jotain lapsiin liittyvää. Luulenpa että he voivat sitten tarpeeksi vanhoina kertoilla asioistaan ihan itse mitä haluavat. Joskun laitan rajatulle ryhmälle jotain kuvaa, lähinnä sukulaisille jotka niitä joskus pyytävät. Välillä voisi miettiä, onko FB sitten kuitenkaan ihan hyvä juttu päiväkirjaksi..
Alkuun ne oli niitä ärsyttävimpiä päivityksiä, joita koko fb:ssä voi olla "Hilppa söi hienosti kupin tyhjäksi, hilppa jaksoi kävellä koko pitkä lenkin, Hilppa on todellinen vesipeto, hienosti meni agi-rata taas tänään, mitä nyt lopussa puhti loppui..."
Sittemmin olen jäänyt näihin koukkuun, ärsyttävyydessään ne on ihan pakko lukea ja jakaa jonkun kanssa jolla on myös paljon koirapäivityksiä.
ha hauskinta on ehkä se etteivät päivitä ikinä mitään muuta, kun sitä mitä sille koiralle kuuluu.
häntä ihmetyttää, että eikö ihmisiä kiinnosta tosiaankaan muu, kuin "ryyppäämään", "bilettää" ja "kauhee darra" -tyyliset statuspäivitykset. Ne tuntuu saavan aina tykkäyksiä ja kommentteja. Me kun ei juurikaan harrasteta tuota alkoholin käyttöä niin suuressa määrin, ja mieskin kirjoittelee lapsi ja perhe aiheisia päivityksiä, niin kukaan ei juuri kommentoi niitä mitenkään. Itse kyllä kun kirjoitan jonkun lapsi aiheisen jutun, niin siihen tulee heti useita tykkäyksiä. Kai siinä on se naisten ja miesten ero. Miehen kaverit ovat usein myös miehiä, ja niitä ei tunnu lapsiasiat kiinnostavan.
kerroinpahan nyt vaan, että mitkä asiat todellakin alakavat näännyttää ja joitakin saattaa kiinnostaa miettiä omia päivityksiään sikäli kriittisesti, että miettii minkälaisen kuvan antaa itsestään. Jos haluaa vertailla painoja ja kasvua, eikö sitä voi privana vertailla? Muutenkin on hyvä pyrkiä aina päivittäessään miettimään, onko ok että julkaisen tämän, mitä tunteita se herättää. Joskus on ihan neutraaleja ok juttuja, mutta jos sitä päivitystä lukiessa alkaa ärsyttämään, niin voi olla että tulee negatiivinen fiilis koko henkilöstä. On mullakin lapsia, mutta en muista päivittäneeni kuin ehkä kerran jotain lapsiin liittyvää. Luulenpa että he voivat sitten tarpeeksi vanhoina kertoilla asioistaan ihan itse mitä haluavat. Joskun laitan rajatulle ryhmälle jotain kuvaa, lähinnä sukulaisille jotka niitä joskus pyytävät. Välillä voisi miettiä, onko FB sitten kuitenkaan ihan hyvä juttu päiväkirjaksi..
mutta muita ehkä ei. Tajuatko, että se mikä saa sinulle negatiivisen kuvan jostain ihmisestä, tuo erityisen positiivisen kuvan jollekin toiselle? Miksi se pitäisi tehdä privana? Jos on iloinen tai huolissaan lapsensa kasvusta, miksei sitä saisi kertoa? Miksi sinun tärkeät asiat ovat enemmän oikein kuin jonkun toisen? Miksi se mitä sinä valitset kertoa sinun lapsistasi on ok, muttei se minkä joku toinen valitsee?
Toki noita asioita kannattaa miettiä, mutta ei liene sinun tehtäväsi tehdä sitä muiden puolesta. Voit sitten omalta kohdaltasi miettiä haluatko lukea jonkun päivityksiä vai et. Se lukematta jättäminen kun on ihan helppo tehdä.
Musta on hauska lukea erilaisia päivityksiä.
Kaveripiiriin kuuluu niin kotiäitejä kuin uraohjuksia ja maailmanmatkaajiakin.
Jos jollain on pelkkiä lapsipäivityksiä, niin ajattelen vain että onpa köyhä elämä...
Itsekukin voisi ehkä miettiä päivitystahtia, harvemman elämässä tapahtuu päivittäin kirjoittamisen arvoista...
Minusta kaikenmoiset päivitykset ovat hauskaa luettavaa, mutta tietyntyyppiset lapsi- ja lemmikkipäivitykset menevät yli hilseen. Ensinnäkin ne "pikku-esko on äidin kulta"-tyyppiset postaukset ärsyttävät, koska niissä ei ole mitään sisältöä. Toiseksi "tänään käytiin puistossa"-päivittäjät, joiden statukset ovat aina suunnattoman tylsiä.
Ainoat lapsipäivittäjät, joiden statuspäivitykset olen blokannut ovat juuri näitä tyyppejä. Toinen päivitti statuksekseen joka toinen päivä lapsensa nimen ja sydämiä, joka toinen päivä jonkin siirappisen runonpätkän. Toinen taas raportoi yksioikoisilla lauseilla puistokäynnit ja päivän ruokalistan. "Mikko Mallikas söi puuroa." on ihan hauska päivitys ironisena väliheittona, mutta jos päivityksissä vaihtuu vain ruokalaji, ei ihan hirveästi kiinnosta.
Janica oppi 3-vuotiaana lukemaan ja uimaan ja pyöräilemään jne. Ja odottaa että muut kommentoisivat, että siinäpäs lahjakas lapsi..
Samaa olen miettinyt. Itse päivitän profiiliani ehkä kerran kuukaudessa. En vain jaa päivittäisiä, arkisia asioita, en jakanut ennen lapsen saantiakaan. Mutta tietenkin nyt kun elämä pyörii lapsen ympärillä, niin ne harvatkin kommentit liittyy lähinnä perhe-elämään. Miksei saisi liittyä?
Sekin on aika mielenkiintoista, että nimenomaan lapsiaiheiset päivitykset koetaan yksitoikkoisiksi, mutta kyllä jos noita lapsettomien profiileita katselee, niin aika usein heidänkin statukset pyörivät jonkin saman teeman ympärillä: matkustelu, bilettäminen, opiskelu jne. Ja minulla on yksi entinen opiskelukaveri, joka käy usein ulkona syömässä ja kertoo mitä on syönyt. En nyt tiedä sitten, että onko sisällöllisesti paljon eroa, jos äiti kirjittaa: "Roope söi puuroa" tai jos lapseton nainen kirjoittaa: "Sushia, nam!". Yhtä tylsää ulkopuolisille, mutta läheisille kavereille varmasti enemmän relevanttia.
lukea siitä statuksesta että mitä nimenomaan sille mun ystävälle kuuluu, en mitä sen lapselle kuuluu. On ne lapsipäivitykset ihan ok välillä, mutta kun sen profiilin on kuitenkin tarkoitus olla sen vanhemman profiili, ei lapsen. En mä niiden lasten kanssa oo ystävä, vaan vanhempien.
ajattelee, niin suurin osa ainakin omien kavereiden päivityksistä koskee sitä, mikä kunkin elämässä on sillä hetkellä "no. 1".. Eli - opiskelua - juhlimista - töissä käymistä - lapsia Miksi monia tuntuu ärsyttävän, jos puhutaan lapsista? Jos kirjoittaa, että "meidän Jonna oppi tänään lukemaan :)" tms. , niin miksi se on huonompi kuin jos kertoo "hirvee darra, yök" tai "huomenna työmatkalle :)" ??
Kukin käyttäkööt mihin haluaa. Itseäni ärsyttää hirveä darra -päivitykset. Minua ei kiinnosta, jos jollain ihmisellä on alkoholiongelma, jota pitää toitottaa FB:ssä. Oma elämä pyörii kodin ja lapsen ympärillä nyt ja siitä kirjoittaisin, jos jaksaisin päivitellä.
Ehkä ne sinkut ovat kateellisia? Tai sitten heistä lapsen kanssa elo ei ole niin coolia kuin heidän glamour-sinkku-elämänsä? :D
"Siis kaikki noi lapsijutut ja tollaset paskavaippahommat niin ne niinku ahdistaa tosi paljon.." Oletko kuullut tollasta? :) En tarkoita, että kaikilla tulisi olla lapsia, mutta omaan korvaan tuollainen on lapsellista puhetta!
Ei ole mitään sääntöä mihin FB:tä saa käyttää. Joillekin se on työkäytössä, joillakin vapaa-ajan käytössä. Kuka olisi kiinnostunut töistäni? "Taas yritän Hannele Möttömaata-Joutomaata kiinni, ei vastaa." "Meillä on joulukuussa pikkujoulut, jee." "Söin kahvitauolla maksalaatikkoa, nam."
lukea siitä statuksesta että mitä nimenomaan sille mun ystävälle kuuluu, en mitä sen lapselle kuuluu. On ne lapsipäivitykset ihan ok välillä, mutta kun sen profiilin on kuitenkin tarkoitus olla sen vanhemman profiili, ei lapsen. En mä niiden lasten kanssa oo ystävä, vaan vanhempien.
jos hän haluaa päivittää pelkästään lapsijuttuja, hän voi niin tehdä. yksinkertaista. ja vielä yksinkertaisempaa on kysäistä ystävältä mitä tälle kuuluu, jos haluaa sen tietää.
minulla on enää yksi ihan pienen lapsen äiti kaverinani, muilla on jo vähintään kouluikäisiä ellei teinejä ja aikuisiakin lapsia, joten mitään painopituushampaankasvamis -päivityksiä en juurikaan näe. mutta yhtä lailla teinien vanhemmat päivittävät juttuja näistä, kun se _heille_itselleen_ on tärkeää.
esimerkkinä nyt vaikka erään ystäväni parin viikon päivitykset useamman kerran päivässä, jossa hän kertoi pakkailevansa teinin kanssa matkalaukkuja, saattaneensa teinin lentokentälle, ikävöivänsä teiniä, kirosi sitä, kun teini ei vastannut puhelimeen toisella puolella maapalloa jne. nämä olivat hänelle itselleen tärkeitä asioita ja olivat siis myös hänen kuulumisiaan sillä hetkellä. tai toisena esimerkkinä ystävä, jonka teini joutui yllättäen sairaalaan moneksi viikoksi ja päivitykset liittyivät siihen. äiti koki nuo asiat tärkeiksi sillä hetkellä ja halusi jakaa niistä ajatuksia ainakin osan kavereista kanssa.
samalla tavalla voisi vauvan äiti olla sillä hetkellä niin kiinni siinä vauvan kasvussa, että se on hänelle ylitärkeää. vaikka toisaalta mietin, että eikös vauvan kanssa käydä edelleenkin aika harvakseltaan neuvolassa, eikä tuonkaltaisia päivityksiä siis kuvittelisi tulevan niin paljon, että joku niihin ehtisi ärsyyntyä.
mutta jos on PELKÄSTÄÄN lapsipäivityksiä niin se alkaa kyllästyttää. Ja jos on hirveästi jotain eritejuttuja niin sekään ei innosta vaikka erittäjä olisikin vaan 60 cm pitkä.
Eräs äiti kirjoittaa statuksensa lapsensa näkökulmasta. "Tänään kävin äidin ja isin kanssa siellä ja tein sitä ja tätä." Pari ensimmäistä päivitystä oli ihan hellyyttäviä ja tuli ajatus, että kivasti keksitty tyyli, mutta kun se vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Bannilistalle pääsi.
joten kertokaa, eikö siellä ole suhdepäivityksiä? Tyyliin "Meidän Mika jätti taas astiat pöydälle syönnin jälkeen"? "Jartsa sano tänää et se rakastaa mua. Nii mäki sitä"?