Kokemusta vuokratyön tekemisestä?
Kannattaako? Onko palkka pienempi kuin muuten samasta työstä? Entä vuokratyontekijän oikeudet esim sairastaa tai hoitaa sairasta lasta? Voiko lähteä kesken sopimuksen jos sattuu saamaan esim vakkarityötä jostain? Sanooko ne aina kaikille että " tässä on mahdollisuus jopa ihan vakituiseen työpaikkaan" houkutellakseen porukkaa töihin? Miten työpaikoilla suhtaudutaan vuokratyöntekijöihin? Ovatko B-luokan työläisiä muiden silmissä?
Kommentit (36)
Jos tykkää siitä, että soitetaan aamutuimaan töihin tunnin varoitusajalla.
Minä tein tuota jonkun aikaa, kun oli pakko, mutta todella stressaavaa se on. Ikinä ei voi suunnitella viikkojaan tai päiviään etukäteen, koska työ. Lisäksi tulot ovat epätasaiset ja epävarmat riippuen keikkojen määristä.
Vuokratyötä on tavallaan kahta sorttia. Molempia olen tehnyt, vaihtelevin kokemuksin.
Se joka monille tulee vuokratyöstä mieleen, on se jossa tehdään yksittäisiä vuoroja eri paikoissa. Voi toimia joko niin että soitetaan vuoroista, tai sovelluksen tai nettipohjaisen systeemin kautta, jossa vuoroja voi varata tai ehdottaa. Tällainen nettipohjainen systeemi toimii, ja esim. Baronalla on hyvin vuoroja tarjolla niiden kautta, joten irtovuoroistakin saa normaalioloissa koottua itselleen aika paljon tunteja. Soitteluun perustuvat ovat enemmän sellaisia, että uusien on tosi vaikea niistä käytännössä vuoroja saada, kun toki soittelevat niille tutuille vakiotyypeille ensin. Voi myös olla, että ei enää oteta jos joskus kieltäytyy. Näissä systeemeissä on usein myös niin, että lomaraha maksetaan joka palkassa, mutta kertyneet lomat saa sitten kyllä pitää palkattomana.
Toinen versio on se, että ollaan työssä tietyssä samassa paikassa, joko nollasopparilla tai sopimustunneilla, ja tilanne vastaa normaalia työssäkäyntiä mutta palkka tulee rekryfirman kautta. Hyvät firmat antavat näissäkin vuokratyöntekijöille paljolti samat oikeudet, mutta esim. työterveys voi olla suppeampi, kun se on vuokrafirman kautta kuitenkin. Usein työsuhde on määräaikainen, ja usein siinä on mahdollisuus jatkoon, mutta jatko ei käytännössä välttämättä toteudu - vuokrapätkän aikana ehtii muuttaa mielensä työntekijästä, tai tarve voi myös aidosti muuttua. Kyllä näihin silti kannattaa hakea.
Kaikki muu on hyvää paitsi ulkopuolelle jääminen vaikka olisit ollut pitkään tärkeä osa työyhteisöä ja sinulla olisi tärkeä vastuu jostain osa-alueesta. Raksalla ainakin kaikki toiminut palkasta lähtien todella hyvin. Olen ollut työmaasiivoojana samalla työmaalla jo alkuvuodesta ja pääurakoitsijoilla ja tietty aliurakoitsijoilla on kaikenlaisia tykypäiviä. Meidän vuokrafirmassa niitä tottakai on( ainakin jotain leffailtoja tms) , mutta se on aivan saa**nan eri asia kuin jäädä pois siitä missä on ollut mukana isona osana kokonaisuutta. Myös vuokratyöntekijöitä on näihin kutsuttu joskus. Erään lattiafirmankin pippaloihin kutsuttiin rakennussiivooja. Periaatteessa tuntuu pahalta, mutta toisaalta säästyy ainakin krapulalta 😂
Tässä tää taas nähdään. Oot nobody. Se jonka työhyvinvointi on ollut koetuksella muutenkin, joutuu tietysti hoitamaan senkin keskenään ja perustamaan omat bileensä. Periaatteellisista syistä tulee tosi kurja mieli. On kuitenkin syyt miksi ymmärrän, että ei kutsuta. Ja, jos iltamat olisivat vain työmaakohtaiset niin sitten ehkä harmittaisi enemmän.
Minua on työmaalla luultu pari kertaa vakkariksi, kun olen niin sulautunut joukkoon. En usko, että herättäisi kateutta edes. Mutta sen ajatteluhan on tärkeämpää. Eihän mulla niin väliä!
Paha mieli silti. Eihän tunteilleen voi mitään.
Minulla oli ihan hyvä kokemus eikä tarvinnut kärsiä tuosta ulkopuolisuuden tunteestakaan. Pääsin siis vuokrafirman kautta kesätuuraajaksi rappuja siivoamaan, yksinäistä hommaa joka tapauksessa. Seuraavana kesänä siivousfirma soitti suoraan minulle tulisinko taas tuuraamaan.
Mitä kokemuksia teillä on eri vuokratyöfirmoista, erityisesti noista isommista? Lähinnä siis onko jokin erityisen hyvä- tai huonomaineinen?
Huono kokemus: Painostettiin aloittamaan työt ennen työsopimusta 🤯 Sitten lisättiin heti työtehtäviä. Todella huono kokemus se jäi viikon työksi.Käyttivät työttömän ahdinkoa hyväksi.
Vuokratyöntekijä on B-luokan työntekijä asiakasyrityksen silmissä. Siitä pääsee eroon heti tarvittaessa.
Aina sanotaan että on valtava määrä avoimia työpaikkoja. No, poistetaampa niistä vuokratyöpaikat sekä pätkät ja silpputyöt ja nollasopimukset niin niitä oikeita paikkoja ei kovin paljoa jää.
Vuokratyö on ihmisten hyväksikäyttöä.
1.5 vuotta sitten firmaan (kuntien yhtiö) jossa olin töissä haettiin esimiestä mollissa, firman sivuilla jne (pois lähteneen tilalle) ja hommaan palkattiin uusi tyyppi .... puolen vuoden päästä paljastui (sisäisessä info materiaalissa) että uusi esimies on itse asiasta vuokrafirmasta (ihmeteltiin kun tyyppi on hyper innokas joka suuntaan joka asiassa jne) ... kuulemma pääsi firmaan vakinaiseksi vuokrasopparin päätyttyä
Vuokratyöntekijästä pääsee sekä tilaaja että vuokrafirma eroon nopeasti. Vuokratyöntekijä on työsuhteessa vuokrafirmaan ja hänellähän on aina ns. koeaika.
Mä vaihdoin taas vaiihteeksi keikkailijaksi vuokrafirmaan. Saa päättää koska menee töihin vai meneekö ollenkaan. Ravintola-alalla keikkailu aika yleistä ja työtä kyllä on. Eikä pääse kyllästymään kun työpaikat vaihtelee. Eipä ole vuokratyöstä itselläni pahaa sanottavaa, mutta kaikki ei tietysti tykkää tällaisesta keikkahommasta. Itseäni taas alkoi ahdistamaan se kun olit aina "pakotettu" töihin vakituisena ja joka päivä samaan paikkaan samoja naamoja katselemaan. Nyt voi muun elämän mukaan valita työvuorot.
Mää oon työskennellyt itse viidessä eri vuokrayrityksessä. Yhteensä n. 3 vuotta, eri työtehtävissä, pääasiassa rakennus-ja teollisuusaloilla. Kahdessa yrityksessä tarjottiin vakinaistamista 6kk:n jälkeen. (rakennus- ja sähköala), joihin en kuitenkaan oman tilanteeni takia halunnut tarttua.
Ekan ja vikan tilin katsonut aina tarkemmin, ja korjauksia taidettu kerran tehdä. Muuten kaikki sujunut hyvin, yrityksissä paljon vaihtelua, jossain olet pohjasakkaa ja jossakin kohtelevat tasavertaisesti. Lähinnä työntekijät siis. Palkkaan olen aina ollut tyytyväinen ja sitä on pyydettäessä myös korotettu (tästähän päättää yritys missä teet käytännöntyötä, eikä vuokrayritys). Työehtosopimuksen mukaan menty aina. Ei vuokrafirmoillakaan ole mitään omia lakeja, mitä saavat noudattaa.
Rakennus/teollisuus puolella ainakin pätkäsoppareista turha valittaa, osaavalle löytyy hommia varmasti ympäri vuoden, vaikka haalarit välillä vaihtuisi. Ei ne yrityksetkään halua hyviä muille antaa.
Neljästä vuokrafirmasta kokemuksia. Ei moitittavaa, tälläkin hetkellä kirjoilla kahdessa. Tämä siksi että vakituinen työ sitoo liian paljon ja voi pitää vapaata silloin kun tarvitsee.
Joskus on pitänyt paikkansa lunastaa, yleensä ekana päivänä. Sitten kun näytät että olet ahkera ja osaat niin sulaudut sisäpiiriin nopeasti. Viimeisimmällä keikalla pitkän linjan vakkarit sanoivat: Näkee että olet tehnyt paljon..
Viimeisen keikan lopussa juteltiin vakiväen kanssa kokemuksista vuokraporukan suhteen ja aika lailla kädetöntä väkeä on ollut. Jos ei osaa muuta kuin laahustaa paikalle ja ei omaa minkäänlaista oma-aloitteellisuutta niin helposti pilaa muidenkin maineen jo ennakkoon. Ja näitä perässävedettäviä jos on vaikka 10% työporukasta, niin ei ole kivaa kenelläkään.
Kesälomahan kertyy tiettyjen sääntöjen mukaan,ja jos kuukausittaiset työpäivät/ tunnit täyttyvät,eli jpko 14 päivän tai 35 h sääntö, niin vuosilomaa ei saa jättää antamatta plus maksamatta.
Vuosilomalaki on pakottavaa lainsäädäntöä.
Paluuraha on eri asia,se ei ole lakisääteinen. Tes saattaa sisältää siitä jotain ja jos,silloin noudatettava.
Mitä järkeä on käydä niin harvoja päiviä töissä ettei lomaa kerry tai eihän alle 35 h kk tuu toimeenkaan.
Minulla on monta hyvää kokemusta, työsuhteen muoto ei vaikuta normi arkeen. Mutta koska vuokratyö on aina pohjimmiltaan "käytämme kallista vuokratyösuhdetta, jotta pääsemme sinusta tarvittaessa helposti eroon", on jokaisessa sopimuksessani ollut aina joku pieni kepulijuttu, jota suorassa työsuhteessa ei olisi. Kyse ei ole mistään raflaavasta "vedetään sulta osa palkasta", mutta jotenkin silti aina pieni pettymys.