Kokemusta vuokratyön tekemisestä?
Kannattaako? Onko palkka pienempi kuin muuten samasta työstä? Entä vuokratyontekijän oikeudet esim sairastaa tai hoitaa sairasta lasta? Voiko lähteä kesken sopimuksen jos sattuu saamaan esim vakkarityötä jostain? Sanooko ne aina kaikille että " tässä on mahdollisuus jopa ihan vakituiseen työpaikkaan" houkutellakseen porukkaa töihin? Miten työpaikoilla suhtaudutaan vuokratyöntekijöihin? Ovatko B-luokan työläisiä muiden silmissä?
Kommentit (36)
itselläni siis vakkarityö. Meillä on paljon vuokratyöläisiä kirjanpitäjinä ja laskunkäsittelijöinä ja ihan yhtäläisenä heitä tietenkin kohdellaan vakituisten kanssa. Ei siis ole mitään kastijakoa =)
Yhtäkään vuokratyöläistä ei ole vakinaistettu meille vaikka moni meille tuleva saattaa kuvitella, että näin suuresta firmasta voisi löytyäkin vakipaikka. Vuokratyöläiset on vaan tapa säädellä henkilöstömäärää tarpeen mukaan.
yritykseen peräkkäisiä vuokratyösopimuksia? Kun lakihan kiertää määräaikaisten ketjuttamisen? Vähän ihmettelen kyllä...ap
varsinkin jos tekee lyhyempää pätkää. Mutta ihan samalla lailla lomat kertyy kuin missä tahansa muussakin työssä, sehän on ihan lakisääteistä.
Vuokratyötä on ihan laidasta laitaan, eli voi olla vaikka joka päivä uusi työsuhde, tai sit voi tehdä vuosikausia yhdessä ja samassa paikassa, ja ihan kaikkea tältä väliltä. Monessa paikassa on niin, että tietyn ajan kun on työskennellyt vuokrafirman kautta yhdessä paikassa, voi siirtyä sit kyseisen paikan listoille.
Olen itse tehnyt vuokrafirmassa töitä (mulle soitettiin aamuisin ja kerrottiin mihin menen, työsuhteet kestivät yhdestä päivästä pariin viikkoon. Eli siis sairauslomien paikkailuja yms. ne oli missä olin. Nykyisellä työpaikallani myös on paljon näitä extraajia, muutama vakituinen extra on, eli siis ensisijaiset jotka halutaan, ja joista moni on saanut firmastamme vakipaikankin. Hyvät on haluttu pitää, huonoille laitetaan esto (eli kun tilataan vuokrafirmasta extraaja, toive on, että joku joka ollut ennenkin, ja joidenkin kohdalle voidaan laittaa merkintä, että tätä emme tänne halua enää). Eli siis riippuu miten tekee työnsä, että miten sitä työtä jatkossa on.
Vuokrafirmalaisilla ei ole samoja työsuhde-etuja kuin meillä vakituisilla. Firmassamme vakituisilla on koeajan jälkeen todella hyvät edut, kuten ostoalennukset ja sairauskassa, näitä ei ole vuokrafirmalaisilla. Toki lain ja työehtosopimuksen mukaiset asiat kuuluvat kaikille.
Onko sitten laillista jatkuvasti tehdä samaan yritykseen peräkkäisiä vuokratyösopimuksia? Kun lakihan kiertää määräaikaisten ketjuttamisen? Vähän ihmettelen kyllä...ap
työsopimushan on työntekijän ja vuokrafirman välinen. Ja periaatteessa silloin ei ole merkitystä tuolla ketjuttamisella. Voithan sä olla vakituisessa työsuhteessa vuokrafirmaan, mutta esim. mimimituntimäärä voi olla 0 ja olet tarvittaessa työhön kutsuttava.
samassa duunipaikassa, lomat ja palkka aivan kuten vakkarityöpaikassakin.
Mitään lomia ei siis kerry, vaan ihan itse pitää lomakautensa miettiä. :) Minut on otettu aina hyvin vastaan, mutta olenkin sellaisella alalla, jolla sijaisia ei niin vain saadakaan ja saatu sijainen on aina ilo. :D Kaipa sitä sairasta lasta pitää voida hoitaa, mutta meneekö sitten palkattomaksi päiväksi, en tiedä. Jos saa vakituisen työpaikan kesken kauden, niin vakipaikan kanssa voi mieluiten yrittää neuvotella aloituspäivästä. En ainakaan itse palkkaisi sellaista henkilöä, joka on valmis jättämään edellisen työnantajan pulaan... Kysy sieltä vuokrafirmasta yksityiskohdista. Itse olen saanut parikin "oikeaa", tosin määräaikaista, pestiä vuokratyön kautta ja vakituistakin oli tarjottu, mutta muuton vuoksi en ottanut vastaan. Keikkahomma näyttää hyvältä CV:ssä, jos ei muuta, plus työkokemus on aina työkokemusta. Lisäksi minun keikkafirmastani sai etuina mm. liikuntaseteleitä, mikä oli kiva juttu.
muut firmassa vakkarina olevat ja samaa työtä tekevät? Saatko siis pitää kesälomasi eivätkä vaadi että otat ne rahana? ap
mulla siis mahdollisuus erääseen paikkaan vuokratyöntekijäksi mutta totta kai samalla haen ihan vaikuista paikkaa vaikka tuonne menisinkin. Siksi mietin että esim jos teen sopparin jouluun asti niin miten voin irtautua sopimuksesta jos vaikka vakkarityötä tarjotaan? Ja kun ovat sanoneet että kenties mahdollisuus jatkaa niin mietin toki että mites nuo talvilomat ja kesälomat kun mulla lapsiakin 3 kpl ja toki haluaisin sit lomailla siinä missä muutkin...ap
saa pitää lomat lomana, jos on pitkäaikainen työsuhde, vaikkakin vuokrafirman kautta. Lomakorvauksena lomat maksetaan, jos työsuhteet on lyhyitä. Tuolloinhan voi ne lomakorvaukset säästää ja pitää sen loman sitten haluamanaan ajankohtana, ei vaan ota keikkaa sille ajalle.
Palkkaus on vuokrafirmassa yleensä TES:n mukainen, mutta niin se on monessa firmassa muutenkin. Henkilökohtaisia palkanlisiä yms. neuvotellaan sit pomon kanssa kahden kesken, eikä niistä paljon muille huudella. On siis vähän vaikea varmaan arvioida, on vuokratyöläisen palkka sama kuin vakituisen. Mutta noissa pidemmissä vuokrasuhteissa palkkauskin on neuvoteltavissa.
meitä kohdellaan oikein hyvin, monet samat edut, esim. punttisalia jossa myös uima-allas saa käyttää maksutta.
AP:lla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää että TYÖsopimus solmitaan vuokratyöfirman kanssa, joka tekee sopimukset taas firman kanssa, missä työskentelet.
Ko. firma voi pistää sinut pihalle koska vaan, mutta jos sinulla on esim vuoden soppari, niin vuokratyöfirma etsii sinulle muuta työtä!!
Työsopimukseen määritellään irtisanomisaika, jota sinun tulee noudattaa.. samoin lomista sovitaan työsopparissa, että maksetaanko ne palkassa vai ei. Uskomattomia kysymyksiä, mistä muustakaan työpaikasta voisit lähteä noin vaan kävelemään ilman irtisanomisaikaa (en ole montaa työsopparia nähnyt jossa sitä ei olisi)
katsos kun normaalisti määräaikaisista soppareista ei voi lähteä kävelemään ollenkaan :D siksi kyselen ....olen aika paljon työni kautta tutustunut työlainsäädäntöön. Määräaikaisuushan on soppari mistä ei noin vaan ole oikeutta irtisanoutua vaan se on molemminpuolinen sopimusasia...AP
Vierailija kirjoitti:
katsos kun normaalisti määräaikaisista soppareista ei voi lähteä kävelemään ollenkaan :D siksi kyselen ....olen aika paljon työni kautta tutustunut työlainsäädäntöön. Määräaikaisuushan on soppari mistä ei noin vaan ole oikeutta irtisanoutua vaan se on molemminpuolinen sopimusasia...AP
Juu, mutta ymmärthän, että sinulla ei ole minkäänlaista sopimusta sen firman kanssa missä työn teet vaan sopimus on sinun ja vuokrafirman välinen. Jos lähdet kävelemään siitä firmasta missä työn teet, voi vuokrafirma tulkita sen työstä kieltäytymiseksi koska ovat sen sinulle työtehtäväksi antaneet. Käytännössä siis irtisanoutumisen, määräaikaisuuden ja muut seikat määrittyvät sitä kautta, mitä olet vuokrafirman kanssa sopinut. Jos sinulla on määräaikainen vuokrafirmaan, et voi lähteä normaalisti isrtisanomisajalla, mutta jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva vuokrafirmaan, voit lähteä irtisanomisajan jälkeen. Se, mitä vuokrafirma on sopinut kestoksi asiakasfirman kanssa ei vaikuta tilanteeseen mitenkään.
Saisiko vanhaan ketjuun uusiakin kokemuksia! 😊 Kova työnhaku menossa..
Ei kannata hakea vuokratyöhön ellet ole täysin tylsistynyt työttömyyteen tai välttämättä halua saada työkokemusta. Jatkuva epätietoisuus tulevasta on kamalaa. Tein 5kk "sopimuksen", lopputulema oli etten saanutkaan yhtään työvuoroa. Lomautukset eivät myöskään päde vuokratyöntekijöihin, se kyllä kirpaisee Koronan kaltaisissa tapauksissa.
Toimistotyöt ainakin ihan ok, ei hirveesti tunnu vuokratyöpaikalta. Palkka samaa tasoa kuin, jos olisi suoraan töissä. Jotain eroa on sairastamisen kanssa esim. 1 kk kestänyt työsuhde vuokrapaikkaan, jotta on palkallinen sairasloma. Ainakin joissakin paikoissa on se oikeus olla 2 päivää sairaana omalla ilmoituksella. Lasten takia tietysti saa olla, mutta vaatii varmaan j9ka paikassa se lääkärintodistuksen. Moni juttu mennään sen mukaan, miten asiakasyrityksessä on tapana.
Ihan hyvä vaihoehto, joka voi johtaa vakinaistamiseen. Mutta siinä on sinullakin mahdollisuus vielä valita, että haluatko siihen firmaan vakkariksi. Kaikki työnantajat ja työt ei ole aina välttämättä hirveen mieluisia.
Juu ei kirjoitti:
Ei kannata hakea vuokratyöhön ellet ole täysin tylsistynyt työttömyyteen tai välttämättä halua saada työkokemusta. Jatkuva epätietoisuus tulevasta on kamalaa. Tein 5kk "sopimuksen", lopputulema oli etten saanutkaan yhtään työvuoroa. Lomautukset eivät myöskään päde vuokratyöntekijöihin, se kyllä kirpaisee Koronan kaltaisissa tapauksissa.
Nollatuntisopimusta ei kannata tehdä, mutta on niitä hyviäkin vuokratöitä ja sopimuksia. Mulla on ollut aina myös normaali irtisanomisaika enkä tekisikään vuokratyösopimustanilman sitä, koska silloin olisin liian sidottu ottamaan vakkaripaikkaa, jos sellainen tulisi eteen.
Menin vuokrafirman kautta kesätöihin rappusiivoojaksi vajaa 10v sitten. Ihan kivaa oli, normipalkka, kiva pieni firma ja tarjosivat oma-aloitteisesti kesätöitä vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään lomia ei siis kerry, vaan ihan itse pitää lomakautensa miettiä. :) Minut on otettu aina hyvin vastaan, mutta olenkin sellaisella alalla, jolla sijaisia ei niin vain saadakaan ja saatu sijainen on aina ilo. :D Kaipa sitä sairasta lasta pitää voida hoitaa, mutta meneekö sitten palkattomaksi päiväksi, en tiedä. Jos saa vakituisen työpaikan kesken kauden, niin vakipaikan kanssa voi mieluiten yrittää neuvotella aloituspäivästä. En ainakaan itse palkkaisi sellaista henkilöä, joka on valmis jättämään edellisen työnantajan pulaan... Kysy sieltä vuokrafirmasta yksityiskohdista. Itse olen saanut parikin "oikeaa", tosin määräaikaista, pestiä vuokratyön kautta ja vakituistakin oli tarjottu, mutta muuton vuoksi en ottanut vastaan. Keikkahomma näyttää hyvältä CV:ssä, jos ei muuta, plus työkokemus on aina työkokemusta. Lisäksi minun keikkafirmastani sai etuina mm. liikuntaseteleitä, mikä oli kiva juttu.
Mitä pas. kaa, totta kai kertyy lomat siinä missä muuallakin.
Palkka voi olla pienempi, mutta se voi olla suurempikin. Riippuu hommasta ja sopimuksesta. Yleensä jos on mahdollisuus siirtyä asiakkaan palkkalistoille, sanotaan että mahdollisuus on siihen. Lyhyempiä pätkiä voidaan kutsua vaikka projektiksi.
Itse en ole saanut mitenkään poikkeavaa kohtelua työpaikalla. Kokemukseni mukaan kesken sopimuksen lähteminen riippuu irtisanomisajasta, kuten yleensä. Lisäksi työterveyspalvelut ja saikut toimii samoin kuin muuallakin. Yhtälaiset oikeudet kuin muillakin.