Äiti ja lapset etelään - kannattaako edes haaveilla?
Haluaisin ens keväänä lähteä etelän lämpöön. Mieheni ei kuitenkaan työkiireiden vuoksi pääsisi mukaan.
Pärjääkö sitä kahden lapsen kanssa vieraassa maassa, vieraissa olosuhteissa? Lapset olisivat keväällä 3 ja 5 vuotiaat. Ovat meneviä, mutta tottelemaan opetettuja.
Eniten arvelluttaa miten saan matkatavarat yksin roudattua lentoasemalla ja perillä.
Onko kukaan tehnyt tällaista matkaa? Miten onnistui? Menikö yhtään lomailuks, vai oliko vaan stressiä?
Pakettimatkaa Kanarialle olen ajatellut...
Kommentit (14)
Nuorempi 2v ja vanhempi 8v. Reissu oli aivan upea, ei ollut mitään ongelmia ja lapsilla on muisteltavaa pitkäksi aikaa!
Lomailua oli todellakin, miksi sitä nyt stressata, kun viimein pääsee unelmiensa lomalle ;o) Tietenkin mulla tuo toinen oli jo isompi ja auttoi esim. kantamisessa..
Maksaisitte mummon tms. matkan ja mummo olisi sitten apuna.
sellainen pyörillä liikkuva, jota ei tarvitse vetää, vaan voi vain työntää eteenpäin. Lapset vaan kovan komennon alle, nuorempi tarvittaessa valjaisiin kentällä. Kyllä sä niiden kanssa pärjäät, jos pärjäät kotimaassakin. Hauskaa lomaa!
Olen yhden taaperoikäisen kanssa matkustanut. Onhan se erilaista lomailua kuin aikuisseurassa tai jos seurueessa olisi muita aikuisia.
Sinun tapauksessasi kahdesta lapsesta on seuraa toisilleen ja ihan mukavan ikäisiä. Lähde matkalle.
Rinkka on kätevä matkalaukkuna.
Ainakin itse olen suunnitellut reissua ulkomaille ensi kesänä. Lapset on nyt 1v ja 3v. Samalla tavalla se lomailu onnistuu etelässä kuin suomessakin.
Itse en lähtisi, odottaisin että mieskin pääsee tai sitten ottaisin mummon tai kummin joukkoon. 5v kanssa voisin kaksin lähteä, mutta tuo 3 vuotias on vielä aika arvaamaton, vaikkakin monesti tottelee paremmin kuin 5v.
Nyt on tapahtunut niin kaiken näköistä tuolla ulkomailla, etten uskaltaisi yksin lasten kanssa lähteä, en millään pysytyisi "vartioimaan" heitä 24h yksin vieraassa paikkassa. Ei voisi käydä yksin missään. Molempia en ottaisi mukaan ja 5v tuosta tietysti nauttisi enemmän. Toisaalta ei toistakaan raaskisi jättää pois. Olemme lasten kanssa reissanneet paljonkin, mutta yksin en tuohon rumbaan lähtisi.
Meitä oli vuosia sitten 2 äitiä ja 5 lasta (4-12v) kahtena vuonna reissussa ja ne oli hulvattomia matkoja!! Muut kanssamatkustajat ihmetteli miten Sirkus Finlandia selvisi mutta ei meillä ollut mitään ongelmia. Retkeiltiin paljon jopa 2-3 tunnin matkan päähän hotellilta, syötiin hyvissä ravintoloissa ja kierreltiin nähtävyyksiä rannalla olon lisäksi. Meillä ei siis ollut hotellista muuta kuin majoitus ja brekkari, muuta emme halunneet. Jotkut pysyvät hotellilla jolloin ongelmia on vielä vähemmän.
Mutta edellyttää toki sitä että lapset on sopeutuvaisia vieraisiin olosuhteisiin, makuihin ja tapahtumiin - meillä oltiin matkusteltu jo vuosia ennen näitä reissuja.
Mä en ymmärrä miten matkustaminen lasten kanssa nyt edes voisi olla niin kamalan vaikeeta. Itselläni on kolme lasta ja matkustellaan paljon. Tottakai matkustaminen olisi "helpompaa" aikuisporukalla tai vaikka ihan yksin, mutta niinkai elämä muutenkin.
Älä ap tuollaisia murehdi. Lapset on jo molemmat noin isoja (osaa esim. jo molemmat kävellä ja syödä itse), hyvin niiden kanssa pärjää! Mukavaa matkaa!
Minä olen käynyt yksin kahden pienen lapsen kanssa lomamatkalla ja hyvin meni. Lähdin sillä mielellä etten kuvitellutkaan käyväni nähtävyyksiä katselemassa yms. Viikko vierähti hotellin uima-altaalla pieniä retkiä lähiympäristöön tehden. minä ja lapset tykkäimme tosi paljon.
Tavarat saat roudattua, kun laitat lapsille pienet reput selkään (heille tarpeellista tavaraa lentokoneeseen). Itsellesi myös reppu selkään, jossa tarpeellista tavaraa kokeessa yms. Lisäksi muille tavaroille yksi iso perässä vedettävä matkalaukku.
Se on kiinni pääasiassa omasta asenteestasi eli sinun on lähdettävä matkaan lasten ehdoilla. Älä edes haaveile nähtävyyksistä jne., vaan lähdet sillä ajatuksella, että nyt vietetään viikko hotellin uima-altaalla/rannalla ja välillä käydään korkeintaan hieman shoppailemassa/ruokailemassa muualla.
Ulkomailla ihmiset ovat huomattavasti auttavaisempia kuin Suomessa, mutta yritä nyt kuitenkin vältellä ylimääräisen matkatavaran ottamista. Noin isot lapset eivät onneksi tarvitse enää edes rattaita! Jos haaveilet kotioloissa omasta ajasta yms., niin sitten pyytäisin mummoa tms. mukaan.
että puolipäiväretkille lapset voivat ihan hyvin osallistua. Pidemmälle retkelle en veisi, jos kyseessä ei ole sitten ihan lapsille suunnattu retki.
tavaraa kannattaa tosin karsia, mutta se käy helpostikin, kun et tällä kertaa tarvitse esim. korkkareita ja hienoja vaatteita mitään iltamenoja varten ;)! Vaan tällä kertaa riittää ihan sandaalit ja rennot vaatteet, joilla on hyv' puuhata lasten kanssa.
Hotelli, joka on all inclusive tai jossa on täysi/puolihoito voi olla hyvä valinta, jos tuntuu että olis helpointa syödä samassa paikassa eikä etsiä pienten kanssa ruokapaikkaa.
Kyllä mun mielestä normaalilla maalaisjärjellä pärjää hyvin Kanarialla, samalla tavalla sitä vahtii lapsia kotimaassakin kaupungilla tai uimarannalla käydessä. Ylihysteeriseksi ei kuitenkaan kannata ruveta.
Valitsette vain kivan hotellin, jossa hyvä allasalue ja ranta kävelymatkan päässä niin hyvä tulee!
Kaipaisin kuitenkin matkalle muutakin kuin lapsiseuraa itselleni. Ja hermojen menettäminenkin pelottaisi...Tavaroiden ym kanssa varmasti pärjää, voihan sitä pyytää apua vaikka lentokenttähenkilökunnalta.
Jos/kun miehesi ei pääse, niin pyydä joku ystäväsi tai sukulaisesi mukaan. On myös mukavampaa jos on toinen aikuinen jakamassa vastuuta lapsista. Ajattele, jos esim toinen lapsistasi sairastuu ja joudutte lääkäriin/sairaalaan, niin toinen lapsi ei jää silloin ilman seuraa ja huolenpitoa.