Matikkaongelma
yritys valmistaa 2,25 miljoonaa tuotetta, joista viallisia on 4455 kappaletta. Koko läjä pakataan 300 kappaleen laatikoihin. Millä todennäköisyydellä yhteen laatikkoon tulee kaksi viallista tuotetta?
Mulla ei nyt riitä logiikka eikä osaaminen tähän.
Kommentit (12)
Olen itse ihan humanisti vaan, siksi mun taidot ei nyt tähän riitäkään.
ap
Lukion lyhyt matikka kertauksen.
Ne merkonomin matikan läksyt pitää tehdä ihan itse.
T. Opettajasi
Nyt ope vaihtoon, todennäköisyyslaskenta ei kuulu merkonomien osaamisvaatimuksiin.
Ei kai? Luulisi olevan kaikkien perustaitoja, varsinkin noin helppo?
mutta ap:n kysymyksessähän on se logiikka, että pitäisi tietää, kuinka monta erilaista tapaa on jakaa nuo 2,25 miljoonaa tuotetta 300 laatikkoon sekä kuinka monta näistä vaihtoehdoista on sellaisia, että samassa laatikossa on 2 viallista tuotetta. TOdennäköisyys olisi sit näiden suhde. Mä en vaan tiedä, kuin ka tuo helposti laskettaisiin, mutta varmaankin kertoma-käsi olisi tässä tarpeen.
Myös mua tässä hämmentää se, että saako useammassa kuin yhdessä laatikossa olla kaksi viallista tuotetta vai vain yhdessä ja saako siellä olla enemmän kuin kaksi vain vain kaksi viallista tuotetta? Sen nimittäin pitäisi vaikuttaa vastaukseen...
haluttiin tietää millä todennäköisyydellä laatikossa on yli 2 viallista komponenttia.
ap
että saisitko sillä selville noiden vaihtoehtojen lukumäärät. Sen jälkeen todennäköisyys on helppo nakki.
Vaan millä todennäköisyydellä viallisia tuotteita on (tasan) kaksi tuossa 300 kpl:een laatikossa. Vai kirjoititko siis väärin?
todennäköisyydellä
4455/2250000
Yritä jatkaa siitä eteenpäin...
Vastaus lasketaan komplementtina sille, että laatikossa olisi tasan 0, 1 tai 2 viallista komponenttia.
Kai edes tiedät mikä on kolplementti?
haluttiin tietää millä todennäköisyydellä laatikossa on yli 2 viallista komponenttia. ap
Elektroniikkayrityksen valmistamista komponenteista viallisten osuus on 0,198%. Komponentit pakataan 300 kappaleen laatikoihin ja yritys lupaa korvata koko laatikon, jos laatikossa on yli 2 viallista komponenttia. Yhden laatikon korvaamisesta aiheutuu 75 euron kulut. Yrityksessä harkitaan uutta laadunvalvontamenetelmää, jossa tarkistettaisiin kaikki laatikot ja poistettaisiin kaikki vialliset komponentit. Uuden järjestelmän käyttöönotto maksaisi 25 000 euroa.
Kuinka paljon laadunvalvontaan liittyvä yksittäisen laatikon tarkastaminen saisi enintään maksaa, jotta uusi järjestelmä kannattaisi ottaa käyttöön?
Päätös tehdään sillä perusteella, säästääkö uusi järjestelmä kahdessa vuodessa oman alkuinvestointinsa.
Lisätietona saatat tarvita arvioita tuotantomääristä: kuukausituotanto on noin 2,25 miljoonaa kappaletta (7 500 laatikollista).
Vihje: Kannattaa ensin laskea millä todennäköisyydellä laatikossa on yli 2 viallista komponenttia
komplementtina sille todennäköisyydelle, että 300 kpl:een laatikossa olisi 0, 1 tai 2 viallista komponenttia eli
1 - P(0,1,2)
Ne merkonomin matikan läksyt pitää tehdä ihan itse.
T. Opettajasi