harmittaa etten ole pystynyt säilyttämään yhteiskuntaluokkaani!!
Äitini oli yrittäjä ja isäni toimihenkilö ja lapsuudessani asuimme omakotitalossa ja meillä oli vene ja matkustelimme. Äitini osti minulle paljon vaatteita ym.
Nykyään ole itse hoito alalla ja mies on suunnittelija. Asumme omakotitalossa mutta meillä ei ole venettä emmekä voi matkustella. Siinä se.Meillä on rahaa vähempi käytettävänä. =(
Kommentit (17)
äiti toimihenkilö, heillä oli iso kaupunkiasunto, kesähuvila järven rannalla ja kolmosasunto Etelä-Euroopassa.
Minä asun mieheni kanssa 60 neliön kaksiossa eikä meillä ole edes autoa.
Siis ei niillä ole säästöjä, Ne on menneet mökkeihin sun muihin harrastuksiin ja lomailuun. On niillä talo sentään.
Siis ei niillä ole säästöjä, Ne on menneet mökkeihin sun muihin harrastuksiin ja lomailuun. On niillä talo sentään.
ne mökit talot ja autot?
on aivan eri asia, jos joskus aikanaan on aloittanut kaksiosta jne. Inflaatio on tehnyt sen, että meidän vanhemmilla oli mahdollisuus kiivetä kaksiosta omakotitaloihin jne. Ei se ole enää nykypäivänä mahdollista.
Mun vanhemmilla on iso omakotitalo, viereinen iso tontti tyhjänä, siihen vois rakentaa rivarin, iso saari järvialueella, isoja maapalstoja pohjoisessa, autot, mökijät, veneet sun muut.
Mä olen velkajärjestelyssä ja haen kaupungin kämppää, oma meni alta.
on aivan eri asia, jos joskus aikanaan on aloittanut kaksiosta jne. Inflaatio on tehnyt sen, että meidän vanhemmilla oli mahdollisuus kiivetä kaksiosta omakotitaloihin jne. Ei se ole enää nykypäivänä mahdollista.
Mun vanhemmilla on iso omakotitalo, viereinen iso tontti tyhjänä, siihen vois rakentaa rivarin, iso saari järvialueella, isoja maapalstoja pohjoisessa, autot, mökijät, veneet sun muut.
Mä olen velkajärjestelyssä ja haen kaupungin kämppää, oma meni alta.
Kaksiovaihe on jäänyt kokonaan pois.
Mä luulen, että perintöä ei juuri jää, kun aikanaan menevät palvelutaloon, jossa asuminen maksaa. Ja viimeiset viedään sitten perintöverona pois! Ja mitä niillä rahoilla enään eläkepäivinä tekee, kun nyt haluasi tarjota lapsille samaa. Mutta en pysty.
on aivan eri asia, jos joskus aikanaan on aloittanut kaksiosta jne. Inflaatio on tehnyt sen, että meidän vanhemmilla oli mahdollisuus kiivetä kaksiosta omakotitaloihin jne. Ei se ole enää nykypäivänä mahdollista.
Mun vanhemmilla on iso omakotitalo, viereinen iso tontti tyhjänä, siihen vois rakentaa rivarin, iso saari järvialueella, isoja maapalstoja pohjoisessa, autot, mökijät, veneet sun muut.
Mä olen velkajärjestelyssä ja haen kaupungin kämppää, oma meni alta.
aivan mun omaa syytä se velkajärjestely, missä luki, että syyttäisin jotain muuta?
Nähtäväksi jää, miten käy lapsille.
Esi-isäni yhteiskuntaluokan edustajat olivat jo muinaisina aikoina valitsemassa kuningasta Moran kivillä. Omakin esi-isäni oli aikoinaan Suomen ensimmäisiä valtiopäivämiehiä talonpoikaissäädyn edustajana. Ilmeisesti lapseni tulevat myös perimään sen verran maata, että voivat katsoa edelleen kuuluvansa talonpoikaissäätyyn.
Vuoden 1970 jälkeen syntyneet ovat ensimmäinen sukupolvi Suomen itsenäisyyden aikana, jotka ovat köyhempiä kuin vanhempansa.
Vuoden 1970 jälkeen syntyneet ovat ensimmäinen sukupolvi Suomen itsenäisyyden aikana, jotka ovat köyhempiä kuin vanhempansa.
ei tässä väitteessä ole mitään järkeä. 70-luvulla syntyneiden vanhemmat ovat pula-ajan lapsia, ja eläneet köyhän lapsuuden, monet äärimmäisen köyhän maalla tai pienissä kerrostaloasunnoissa. 60-70-luvulla rakennettiin lähiöt, missä 70-luvun lapset saivat asua avarammissa asunnoissa missä oli sisävessat ja muut mukavuudet, ja omakotitalot olivat kohtuullisia ja vaatimattomia. 2010-luvun omakotitalot ovat palatseja 70-luvun taloihin verrattuna, niihin muutetaan nuorempina, ja korot ovat kymmenesosa siitä, mitä vanhempansa joutuivat maksamaan.
Tekniikkaa on joka kodissa, matkustelu on yleisempää. 70-luvulla käytiin Kanarialla jos käytiin, nykyään Thaimaa on entinen Kanaria. Elintaso on kaikilla mittareilla meillä 70-luvun lapsilla korkeampi kuin vanhemmillamme. Ja meillehän se aikanaan periytyy se vanhempiemmekin omaisuus, koska he ovat säästämään oppinut ikäluokka.
työelämä pirstaloitunut, elämän rakentaminen monin tavoin hankalampaa kuin ennen. Ennen kun olit ahkera sait hyvän työpaikan ja siinä sitten olit ja säästit, varman päälle. Nyt meillä on ihana kapitalistinen malli, kaikki ed. sukupolvien rakentama rutva ja jatkuvuus pirstaloituu. Ja tosiaan, mun vanhemmat elivät tosi köyhän lapsuuden, tekivät paljon töitä ja tinkivät omastaan- rakensivat lainalla oman talon ja pikkuhiljaa rahaa alkoi riittää; väri-tv, auto, lapsille soittotunnit, se kanarianmatka. Ja nyt kun ovat eläkkeellä, on säästöjä. Työelämän rakenne on monella alalla täysin muuttunut, eikä jatkuvuutta ole- pätkät pitävät ihmisen ikuisesti kädestä-suuhun-elämässä. Peruselämä on kallistunut, harva enää viljelee ruokansa takapihallaan, kuten vielä äitini 70-80-luvulla teki. Eikä ennen ollut viihde-elektroniikkaa, mitä pitää koko ajan uusia, että pysyy edes kärryillä. Ennen tehtiin tosi paljon itse, mullekin 70-luvulla syntyneelle äiti teki itse vaatteet, kunnes en enää kehdannut niillä kulkea.
Maailma on muuttunut niinkin, että ennen ajateltiin hyvän elämän olevan jatkuvasti kasvavaa kulutusta, ympäristöstä viis. Nyt hyvä elämä voi olla riittävä toimeentulo, kohtuullinen kulutus, koska tajutaan ettei maapallo kestä.
Turhaan suret- oma talo on kyllä ihan hyvää yhteiskuntaluokkaa..
Älä välitä, et ole ainoa.
Mä olen kasvanut sellaisissa oloissa että en edes ymmärrä minkälaista maailmaa mulle ajateltiin missä eläisin. Tänne en sovi ollenkaan, tällä tavalla muuttuneeseen maailmaan.
Ja mun tarttis olla suomalaisempi kuin mun sukulaiset, jotka eivät ole oikein suomalaisia ollenkaan. Ihan ihmetarina.
me eletään aika samalla lailla kuin mun lapsuudessa. Maksettiin asuntolainaa, ei juuri matkusteltu. Ei me kyllä missään Thaimaassa käydä, eikä edes siellä Kanarialla. Asutaan vuokralla pienessä rivarissa, kun ei isoa lainaa uskalla ottaa. Voisihan sitä velaksi ostaa ison talon ja reissata, mutta ei me sellaista haluta.
Vuoden 1970 jälkeen syntyneet ovat ensimmäinen sukupolvi Suomen itsenäisyyden aikana, jotka ovat köyhempiä kuin vanhempansa.
ei tässä väitteessä ole mitään järkeä. 70-luvulla syntyneiden vanhemmat ovat pula-ajan lapsia, ja eläneet köyhän lapsuuden, monet äärimmäisen köyhän maalla tai pienissä kerrostaloasunnoissa. 60-70-luvulla rakennettiin lähiöt, missä 70-luvun lapset saivat asua avarammissa asunnoissa missä oli sisävessat ja muut mukavuudet, ja omakotitalot olivat kohtuullisia ja vaatimattomia. 2010-luvun omakotitalot ovat palatseja 70-luvun taloihin verrattuna, niihin muutetaan nuorempina, ja korot ovat kymmenesosa siitä, mitä vanhempansa joutuivat maksamaan.
Tekniikkaa on joka kodissa, matkustelu on yleisempää. 70-luvulla käytiin Kanarialla jos käytiin, nykyään Thaimaa on entinen Kanaria. Elintaso on kaikilla mittareilla meillä 70-luvun lapsilla korkeampi kuin vanhemmillamme. Ja meillehän se aikanaan periytyy se vanhempiemmekin omaisuus, koska he ovat säästämään oppinut ikäluokka.
fakta on se, että elintaso on kaikilla mittareilla 70-luvulla korkeampi kuin 40-luvulla, eli vanhempiemme lapsuudessa, ja tällä hetkellä korkeampi kuin 70-luvulla, eikä ole mitään perustetta olettaa, että se tästä yhtäkkiä rajusti laskisi. Tai toki voi olettaa, mutta ei se ole mikään fakta.
Tuo sinun väitteesi on tiettyjen piirien propagandaa, ja täysin tilastojen ja faktojen vastaista. Voidaan toki sanoa, että elintason nousu meidän sukupolvellamme on suhteessa lapsuuteemme pienempää kuin vanhemmillamme, koska 40-lukua elettiin niin äärimmäisessä köyhyydessä, joten tässä mielessä voi sanoa, että edellinen sukupolvi 'voitti' enemmän. Mutta absoluuttisesti mitattuna elintasomme on parempi.
Luulis että sun vanhemmat sai jotain säästöön.