Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Onko pakko?", "Miks?", "Pliis!", "Epistä!", "Mä haluun!"

Vierailija
01.05.2011 |

Nämä ovat 7-vuotiaan tytön useimmin käyttämät repliikit kieltoihin..Huoh..

Kyllä tähän asti on riittänyt sanominen, kehottaminen tai kieltäminen, mutta nyt tulee joka kerran naamalle nuo..

Yleensä olen selittänyt miksi tyyliin "siksi et saa lisäaikaa kaverin luona, kun kohta on ruoka-aika ja sinä tulet kotiin syömään". Se on riittänyt tähän asti mutta nykyään tulee tuo litannia onkopakkomikspliisepistämähaluun joka hiton asiassa, nukkumaanmenoissa, kavereilla oloissa, huoneen siivoamisessa, ulkovaatteiden pukemisessa..

Välillä oli helpompaa, mikä nyt 7- vuotiaalle on tullut?? P....LE

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoo meidän 10v. Kiroilusta on tiukat säännöt, koska alle kouluikäiset pikkusisaret ottavat mallia. Siitä huolimatta saan silloin tällöin kuulla tuon.

Ja tietysti nuo "jooko, eiks mä sais sitä, jooko,´pliis, miks ei, jooko, oo kiltti."

"mä lupaan etten enää..." "mä lupaan siivota mun huoneen jos mä saan sen..."

Ja jos suostun johonkin pyyntöö, olen maailman paras äiti. Jos en anna periksi, olen idiootti ja kerran olin jopa kusipää ja tyttö sanoi haluavansa muuttaa isänsä luokse. *huoh*

Vierailija
22/26 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"souuu" (nimenomaan niin, että sanaa venytetään mahdollisimman pitkään), "so what", "jos en mä saa xxx, niin sitten mä xxx..." :D

Niin tuttua, niin tuttua

Terv. 7v. tytön äiti minäkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat uloslähtöhetket. Lapsilla on vahvat mielipiteet siitä, mitä he haluavat pukea päälleen. Esim. tänään valinta olisi ollut shortsit ja sandaalit. Kotipihassa voisin moista asua antanut kokeillakin ja tulla kohta lisäämään vaatetta, mutta meillä oli lähtö kodin ulkopuolelle.

Kun minä tai mies sitten annamme pukeutumiseen ohjeita, niin vastaus on juurikin linjalla "hööööh, tyhmää, ihan hyvin tällä pärjää, ei mua palele!!!!! Eppaaa, eikä, EN ALA!!!!!!!!!!!!!!!!"

Hieman kiristää tunnelmaa, kun itse koetat vielä samalla pukea rimpuilevaa kuopusta ja kello käy. Olen ottanut sen linjan, että muutaman jankutuslauseen jälkeen kiellän väittämästä vastaan ja vaadin tekemään niin kuin minä sanon. Eli ilmoitan selvästi, että asia on loppuunkäsitelty. Yleensä lapset uskovat siinä vaiheessa.

Yksi pointti on tietenkin sekin, että lasten kasvaessa heille voi antaa yhä enemmän vastuuta tehdä itse valintoja. Mutta tämän pitää tapahtua asioissa, joissa oikeasti on valinnanvaraa ja jotka eivät vaikuta esim. lapsen levon määrään tai paleluun/lämpiminä pysymiseen.

Vierailija
24/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemään kaverille vähissä vaatteissa ja jätä ruuatta kokonaan (ei edes iltapalaa). Kummasti seuraavalla kerralla laittaa vaatteet päälle ja tulee ruoka-aikaan kotiin. Siperia opettaa.

Vierailija
25/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulusta kuulevat ja oppivat sitten kaikkia kivoja "Joo ei kiinnosta" "Iha sama" :))

Vierailija
26/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemään kaverille vähissä vaatteissa ja jätä ruuatta kokonaan (ei edes iltapalaa). Kummasti seuraavalla kerralla laittaa vaatteet päälle ja tulee ruoka-aikaan kotiin. Siperia opettaa.

Minua aina ihmetyttää nämä kommentit. Kuten myös tv:n "kasvatusohjelmat", joissa lapsi istuu kerran jäähyllä ja käyttäytyy sen jälkeen moitteetta. Meillä ainakin (poika 6 v) kyseisen kaltainen rangaistus toimii ehkä päivän, seuraavan kerran koetellaan taas samaa asiaa. Ja taas. Ja taas. Ei se Siperia yhdellä kerralla opeta!