Pinnasänky pyörillä
On aika vaihtaa ensisängystä pinnasänkyyn. Olisi kiva kuulla mitkä ominaisuudet ovat osoittautuneet käytännössä tarpeellisiksi pinnasängyssä.
Tällä hetkellä pidän tarpeellisina:
-pyörät alla
-pohjan korkeussäätö väh. 2 korkeuteen
-taaperoikäistä ajatellen pitää päästä itse kulkemaan sänkyyn ja sieltä pois joko irrotettavien pinnojen tai irrotettavan laidan + turvalaidan myötä.
...jotain oleellista mitä pitäisi vielä tajuta huomioida?
Noilla valmistajien sivuilla tuntuu olevan huonosti tietoa sängyn ominaisuuksista. Yleensä todetaan vaan, et pohjan korkeus säädettävissä eikä juuri muuta. Ei tietoa laidan irrotettavuudesta, pyöristä tms. Hmph.
Kommentit (2)
kattavasta viestistä! Myyjien mielestähän kaikki heidän myymänsä sängyt ovat loistavia, mutta näin sitä saa tietää todellisen toimivuuden. =)
Brion laatuun luottaisin minäkin, mutta siihen ei ole pyöriä saatavilla ellei sitten itse laita, mutta sängyn jalat ovat aika litteät, joten miteköhän mahtaisi kestää...
Vaaka alkaa kallistua Troll-pinnasängyn puoleen. Siitä loppujen lopuksi löytyi nuo kaipaamamme ominaisuudet. Laidankin saa pois ja tilalle lyhyen junior-turvalaidan, jolloin taapero pääsee itse kulkemaan. Ja on sitten enemmän sellaien lastensängyn oloinen kuin pinnasänky.
Myös tuota Drewexia oon kattellu, laadukkaan oloinen sekin.
Meillä poika kohta 8kk ja nukkui aluksi pari kuukautta äitiyspakkauksen laatikossa pinnasängyn sisällä. Sit kun se kävi ahtaaksi, niin otettiin laatikko pois ja nukkuu pinnasängyssä. Minä myös arvoin tuota sänkyasiaa aikas paljon loppuraskaudessa ja mietin ominaisuuksia. Meillä sängyssä varmaan 5-6 eri tasoa pohjalle ja myös laita laskettavissa ylhäältä noin puoleen väliin. Ehkä pari kolme tasoa pohjalle riittää nyt kun ei enää ole ihan vastasyntynyt. Laskettava laita ollut mielestäni tosi hyvä kun tarvinnut useita kertoja yössä nostaa syömään jne ja jos tykkää perhepetiajatuksesta niin voi pitää lasta samalla tasolla ilman laitoja mut omassa sängyssä. Meillä tosin tuota ei oo koitettu. Jos ei enää niin usein nosteta sängystä pois yön aikana, niin laskettavaa laitaa ei niinkään tarvita. Riippuu myös oman selän kunnosta. Laita pitää kuitenkin aina muistaa nostaa ylös. Pyörät voi myös korvata Brion keinutassuilla (29e), jotka olleet näppärät ja voi laittaa mihin vaan sänkyyn. Jos tosin kuljettaa huoneesta toiseeen tms. niin ei tietenkään korvaa pyöriä.
Olin itse alkuun ostamassa joko Drewexin tai Brio III -mallia jossa noita ominaisuuksia on eniten ja hinta pyöri 200-300 euron hujakoilla. Lopulta päädyin käytettyyn (Niemen tehtailla valmistettu, täältä osta & myy -palstalta) vastaavilla ominaisuuksilla, hinta 20e :) Vähän käytön jälkiä mutta toimii tosi hyvin. Suunnitelmissa siirtyä lastensänkyyn kohtuu varhain ehkä 1,5v-2v iässä. Oon huomannut tuttujen lasten kohdalla, että "vauvasänky" ei oo yhtään niin kiva isommalla lapsella kun laidallinen lastensänky. Todennäköisesti hommaan sellaisen jatkettavan sängyn, jossa laidat.
Sänkyjä, joita itse mietin lisäksi niin oli Ikean sänky, josta saa laidan kokonaan pois ja siihen pieni turvalaita. Siinä huonona puolena oli just se että laitaa ei saanut laskettua. Sit Briolla isompi sänky, josta laidan saa kans alas, mut oli mun mielestä aika suolaisen hintainen. Vaikka toinenkin lapsi olis mielestäni jossain vaiheessa tervetullut, niin en oo valmis maksamaan ihan järkyttäviä hintoja sängystä. Patja mielestäni pitää olla hyvä ja uusi ja päälle kosteussuojalakana, joka hengittää. Toivottavasti oli sinulle apua ja ainakin meidän kokemuksia :)