subjektiivinen oikeus päivähoitoon
meillä on neljä lasta ja tarvisin niille hoitopaikan kolmeksi kuukaudeksi näillä näkymin. Päivähoidon johtaja oli sitä mieltä, että mun pitäis olla kotona lasten kanssa, koska ne on niin pieniä ja hoidon tarve vain kolme kuukautta. Toinen mahdollinen vaihtoehto olisi ryhmäperhepäivähoito jossain 15-20km eri suuntaan kuin työpaikka.. ja mieluiten kuitenkin haluttaisiin hoitaja kotiin, kun lapset on pieniä ja töihin pitää lähteä monesti jo viimeistään 6maissa aamulla..
Mulla on epäsäännöllinen vuorotyö, enkä todellakaan aina tiedä onko aamu- vai iltavuoro eli tarvitaanko hoitajaa muutama tunti vai koko päivä, samoin mulla saattaa olla vapaita viikollakin. Päivähoidon johtaja oli sitä mieltä, että kunnalliseen hoitoon saa lapset vain todellisella tarpeella, eli mun pitäis tietää etukäteen työvuorot vaikka työnantajakaan ei ole velvollinen niitä kertomaan kuin viikko ennen uuden kaksiviikkoisjakson alkua...
Miten siis subjektiivinen hoito-oikeus menee ja mistä löydän jotain lakipykälää asiasta? Tai miltä viralliselta taholta voin asiaa selvittää?
Kommentit (6)
Älä niistäkään mitään erikseen mainitse. Sitten vasta kun paikka on niin ilmoitat, että teillä on maksuun vaikuttavia vapaa päiviä.
T.2
lapset vaikka 20km päähän kotoasi, jos on vaan saman kunnan sisällä. Kaikki ryhmät on yleensä toukokuussa aivan täynnä eikä millään pystytä neljää lasta sijoittamaan esim. samaan päiväkotiin.
Et sinä voi sanella ehtoja millaiseen hoitomuotoon lapsesi haluat tai että haluat hoitajan kotiin.
Työvuorot ja lasten hoitoajat pitää tosiaan ilmoittaa etukäteen, yleensä edellisen viikon maanantaihin mennessä.
ei voi kyllä ruikuttaa sijainneista. Kunta on velvollinen järjestämään paikan kunnanrajojen sisällä, mutta mistä tahansa, eikä lapsia tarvitse myöskään saada samaan paikkaan, vaan kuka minnekin.
Just kaverilleni kävi niin, että muutti Espoosta Vantaalle. Muutto tapahtui suht nopeasti, eli siitä ei tiedetty kuukausia etukäteen. KAveri on työssäkäyvä.
Mitä sanotaan Vantaalta? Muutto ei ole syy järjestää lapsille hoitopaikkaa kahdessa viikossa. Hoitopaikan saa 4kk:n kuluttua. Vanha kunta ei tietenkään hoida toisen kunnan alueella asuvia lapsia, ja matkaakin olisi tullut rapiat 30km suuntaansa, siihen päälle vielä 10km toiseen suuntaan työpaikalle.
Jos kaveri olisi vaihtanut työpaikkaa, hoitopaikka olisi pitänyt järjestää. Mutta se, että hänellä oli sopimus vuoden vaihteessa katkolla ei auttanut, samaan työpaikkaan ei saanut työllistyä.
Että sellaista veivaamista.
olisi järkevämpää järjestää hoito muuten kun päiväkodissa.
Johan 4:n lapsen hoitomaksuilla palkkaa hoitajan kotiin!
Ja niissä et mainitse mitään, että tarvetta on vain 3kk. Ottaa niin päähän nuo johtajat jotka latelee sääntöjä vaikka oikeus on meillä kaikilla. Itse päiväkodissa työskentelevänä olen naama punasena joutunut pyytelemään työssäolotodistuksia yms. joita johtaja epäilee virikehoidosta, mutta eivät sitä myönnä. Olenkin kieltäytynyt ja ohjaan suoraan johtajan puheille. Jos on laki niin eikö se koske kaikkia?
Itse henkilökohtaisestihan voin olla mitä mieltä tahansa, mutta työntekooni se ei vaikuta.