Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotikokit, auttakaa!

Vierailija
01.05.2011 |

Ostin puolen kilon pötkön maustamatonta porsaan filettä. Olen tosi huono tekemään mitään ruokia muusta kuin jauhelihasta. Mitä tekisin tuosta ja ennen kaikkea miten se maustetaan? Marinoinko sen ensin vai maustanko vasta kypsennettäessä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on hyvää lihaa, ei sitä kannata pilata.



Voit leikata siitä 1-2 senttisiä viipaleita ja paistaa pannulla pihvin tapaan, paistamisen loppuvaiheessa suolaa ja pippuria päälle. Ja tekaiset jonkun hyvän kastikkeen.



Toinen vaihtoehto on, että laitat koko fileen kannelliseen pataan, päälle suolaa ja pippuria ja eikun uuniin. Jos se filee on vakuumipakattu, siinä pakkauksessa on yleensä paisto-ohjekin.



Uunipataan voi lisäksi laittaa kyytiin vaikka porkkananpaloja, sipulia tms.

Vierailija
2/6 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän sen lihan pilaa. Voit laittaa marinaadiin ja vaikka grillata kokonaisena tai sit otat koko könttiin värin pannulla ja laitat uuniin. älä vedä ylikypsäksi -kokki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun porsaanfileestä voi tehdä aika paljon kaikenlaista. Onko se sisä- vai ulkofilee? Sisäfilee on kapea pötkö, ulko- on kookkaampi.

Mitä aineita, mausteita sinulla on?

Yleensä on hyvä jo liha saa marinoitua yön yli, eli jos olet tänään tekemässä, ja varsinkin ulkofileestä, niin unohda se.

Ota liha huoneenlämpöön nyt ensiksi.

Voit vaikka sekoittaa mausteseoksen, jossa on suolaa, mustapippuria, vähän sokeria, inkivääriä tai rosmariinia tai raastettua sitruunan- ja/ tai appelsiinikuorta ja hieroa sitä reippaasti lihan pintaan. Laita liha uunivuokaan ja vuuan toiseen päähän juureksia ja sipuleita isoina paloina. Mausta juurekset suolalla, pippurilla, valele vähän hunajaa päälle. Kaada vuuan pohjalle tilkka vettä tai valkoviiniä. Peitä vuoka kannella tai kaksinkertaisella foliolla ja laita max 150C uuniin ja anna olla siellä kolmisen tuntia. Kiedo filee folioon ja anna levätä, siirrä juurekset vadille ja pidä lämpimänä. Kaada paistomehut kattilaan, kiehauta, lisää kermaa, ehkä vähän sinappia. Leikkaa liha siivuiksi. Tarjoa kastike lihan ja juuresten kanssa.

Sisäfileestä saat nopeat pihvit. Leikkaa sentin, parin siivuiksi, mausta suolalla ja pippurilla, paista. Kaada päälle kermaa, johon olet sekoittanut sinappia (mieluiten Dijonia, tietty) ja anna hautua hetki. Ripottele lopuksi päälle kapriksia.

Tai ripottele pihvien päälle aurajuustoa, sitten kermaa, mausta mustapippurilla, anna hautua.

Muuta en tähän hätään keksi. Toivottavasti auttaa.

Kannattaa ehkä tulevaisuudessa vähän selata keittokirjoja ennenkuin ostaa jotain raaka-ainetta ... :)

Vierailija
4/6 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta huomasin, että ap oli kirjoittanut "puolen kilon pötkön" - se on siis sisäfilee. Anteeksi pitkä turha sepustus uunipossusta.



Nolo nelonen

Vierailija
5/6 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittokirjoja mulla on hyllyllinen ja niitä selailenkin, mutta se selailu ei paljoo auta ku puolet aineksista unohtuu kauppaan ja ostoslista kotiin :D Siks yleensä ostankin vaan pussillisen makaroonia ja paketin jauhelihaa, niitä voi varioida ihan miten vaan. Nyt ajattelin repästä ja ostin ihan "oikeeta" lihaa. Tässä sitä nyt ollaan; lihapaketti toisessa ja keittokirja toisessa kädessä. Ja jos käsiä vielä riittäis niin sormi olis suussa.



Toivottavasti en nyt menetä vuoden av-mamma-ehdokkuutta!!

Vierailija
6/6 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittokirjoja mulla on hyllyllinen ja niitä selailenkin, mutta se selailu ei paljoo auta ku puolet aineksista unohtuu kauppaan ja ostoslista kotiin :D Siks yleensä ostankin vaan pussillisen makaroonia ja paketin jauhelihaa, niitä voi varioida ihan miten vaan. Nyt ajattelin repästä ja ostin ihan "oikeeta" lihaa. Tässä sitä nyt ollaan; lihapaketti toisessa ja keittokirja toisessa kädessä. Ja jos käsiä vielä riittäis niin sormi olis suussa.

Toivottavasti en nyt menetä vuoden av-mamma-ehdokkuutta!!

150 astetta, uunissa tunti (pellillä). Uunista otettaessa nostin suoraan folion päälle ja kietaisin sen paketiksi siksi aikaa kun valmistin (puolivalmiit, pakasteet: hyi minua) uunikasvikset.