Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö tosiaan ole yleisessä tiedossa että kaljuus periytyy äidin puolelta ei isän?

Vierailija
29.04.2011 |

Kaljuusgeeni on x-kromosomissa, siksi se ei periydy koskaan pojan isältä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni on täys kopio isästään tuuheita hiuksia myöten. Anopin puolelta taas kaljuja eli ei ole ainakaan sieltä periytynyt mitään ulkonäköön...

Vierailija
2/24 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni on täys kopio isästään tuuheita hiuksia myöten. Anopin puolelta taas kaljuja eli ei ole ainakaan sieltä periytynyt mitään ulkonäköön...

Voi pyhä yksinkertaisuus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaljuja jo alle 30-vuotiaina, samoin kuin isän puoleinen serkkuni (isäni veljen poika). Sen sijaan äidin puoleisella isoisällä oli hiukset vielä 99-vuotiaana. Voi toki olla, että joku kaljuusgeeni periytyy äidin puolelta, mutta meidän suvun kaljuus tuntuu periytyvän vahvasti miehiltä.

Vierailija
4/24 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi on perinyt äidiltään sen missä kaljuuntumistaipumusta ei ole.

Vierailija
5/24 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omat tutkimukseni ei puolla lainkaan tuota käsitystä.

Vierailija
6/24 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL. Niin siis miehellähän ei ollut X-kromosomia. Loistavaa päättelykykyä...

Vierailija
7/24 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi periytyä sekä äidin että isän suvusta.

Vierailija
8/24 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL. Niin siis miehellähän ei ollut X-kromosomia. Loistavaa päättelykykyä...

Itse et tajunnut! :D :D :D

Ap väittää että "kaljuus" tai taipumus kaljuuntumiseen periytyy x-kromosomissa (todenperäisyyttä en tiedä, mutta en kiistäkään). Miehellä on XY kromosomit. Mies saa AINA Y-kromosomin isältään ja X:n äidiltään, jolloin taipumus kaljuuteen tulee näin ollen aina äidiltä (olettaen että ap väite on tosi)

Vierailija
9/24 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun mieheni suku todistaa päinvastaista. Hänen isällään oli alkavaa kaljua (kuoli nuorena), mutta äidin puoleisista sukulaisista ainakin sekä äidinisällä että enolla kuten myös äidinpuoleisilla serkuilla on erittäin runsaat hiukset vielä vanhoina. Sen sijaan isänpuoleisilla serkuilla on kohtuullisen harvat hiukset.

Veljeksistä vain yksi on perinyt selvästi äidinpuolen suvun tukan, eli ei kaljuunnu.

Vierailija
10/24 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaljuuntunut isä/isoisä jne... Ja mulle ihan suora miestyypin kaljuus on tosiaan periytynyt isältä, äidin puolella kaikilla on tukkaa riesaksi asti.

Vierailija
11/24 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla otannalla ap:n väitteessä ei mitään perää. kyllä on tuossa tutkimuksessa mennyt jotain pahasti pieleen.

Vierailija
12/24 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulussa ihan vuosikymmeniä joten ihmetyttää vaan että miten on muka uusi asia. En ollut koulussa mikään nipo, mutta ei ole ensimmäinen kerta kun ihmettelen miksi ihmiset ei muista mitään siellä opetettua...

Vierailija
13/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on kaljuuntunut, mutta äitini veljillä on tuuheat hiukset. Onko siis todennäköistä, että pojalleni ei mahdollisesti tulisi kaljua. Periytyykö siis minun äitini ja minun kautta poikaani. Vai minun isäni geeni minun kautta poikaani?

Vierailija
15/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se äidin isän tukka paljon vielä kerro. Pitäisi tietää myös sen toisen X:n "ominaisuudet". Moniko tietää esim. äidin äidin äidin isän hiuksista? Se toinen X on voinut kulkea pitkäänkin äideiltä tyttärille.

Vierailija
16/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on 50 % mahdollisuus että poikasi saama X on perua isältäsi.

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 07:50"]Isäni on kaljuuntunut, mutta äitini veljillä on tuuheat hiukset. Onko siis todennäköistä, että pojalleni ei mahdollisesti tulisi kaljua. Periytyykö siis minun äitini ja minun kautta poikaani. Vai minun isäni geeni minun kautta poikaani? [/quote]

Vierailija
17/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuolla tiedolla on aika vähäinen merkitys, kun sillä on merkitystä vain yhden sukupolven kohdalla. Isän suvun kaljuushan voi siirtyä tyttären pojalle, vaikkei se omalle pojalle siirrykään. 

Vierailija
18/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki isältä tyttärelle voi kaljuus periytyä, koska tytär saa aina sen X:n, mutta harvemmin se kaljuus ilmenee naisessa.

[quote author="Vierailija" time="24.10.2011 klo 07:19"]

kaljuuntunut isä/isoisä jne... Ja mulle ihan suora miestyypin kaljuus on tosiaan periytynyt isältä, äidin puolella kaikilla on tukkaa riesaksi asti.

[/quote]

Vierailija
19/24 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä sikäli merkitystä että moni vaimo oikeasti pelkää että appiukon kaljuus ilmenee myös puolisossa, vaikka oikeasti pitäisi katsoa anopin suvun miehiä jos haluaa siippansa tukan kohtaloa ennustaa.

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 08:43"]

Minusta tuolla tiedolla on aika vähäinen merkitys, kun sillä on merkitystä vain yhden sukupolven kohdalla. Isän suvun kaljuushan voi siirtyä tyttären pojalle, vaikkei se omalle pojalle siirrykään. 

[/quote]

Vierailija
20/24 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa katsoa äidin puolen sukua jos haluaa arvioida kaljuuntumisriskiä.