Nokian vähennykset: 1400 vähennetään Suomesta ja 3000 siirretään Accenturelle
AamulehtiLähetä palautetta toimittajalle
Nokia suunnittelee siirtävänsä Symbian-ohjelmistokehitystoiminnot ja niissä ympäri maailmaa työskentelevät noin 3 000 Nokian työntekijää Accenturen palvelukseen.
Lisäksi Nokia suunnittelee vähentävänsä maailmanlaajuista henkilöstöään noin 4 000 työntekijällä vuoden 2012 loppuun mennessä.
Suurin osa suunnittelusta vähennyksistä kohdistuu Iso-Britanniaan, Suomeen ja Tanskaan. Suomessa arvioitu vähennystarve on noin 1 400 työpaikkaa.
Kommentit (5)
4000 irtisanotaan ja 3000 ulkoistetaan Accenturelle maailmanlaajuisesti, Suomessa irtisanotaan 1400.
Nuo ulkoistukset koskevat muitakin maita kuin Suomea.
kun kaikki (sinun mukaasi) oikea työ tehdään Intiassa, Kiinassa tai Puolassa?
MIKSI meillä pitäisi olla suomalaisten koodaajien reservi, jota kukaan ei palkkaa, koska KAIKKI yritykset siirtävät ruohonjuuritsaon työt halvempiin maihin?
Eivät globalisaatio ja kapitalismi ole Nokian keksintjä...
Oikeasti Nokian työntekijöiden ongelma on se, etteivät osaa mitään enää. Itse olin ko. firmassa vuosia töissä ja voin sanoa, että olen erittäin kokenut yleismanageri. Osaan vähän kaikkea, suoltaa slidesettejä ja puhua palavereissa, mutta mitään todellista teknistä osaamista minulla ei enää ole. Nokiahan teki jo 2000-luvun alussa ratkaisun, jossa kaikki "oikea" työ siirrettiin alihankkijoille ja Nokialle jäi vaan projektipäälliköitä, tuotepäälliköitä jne. Onhan nuo ihmiset monessa liemessä keitettyjä, mutta tuotekehitysosaamista on kovin vähän ruohonjuuritasolta. Loppujen lopuksi työelämässä kaivataan enemmän tekijöitä kuin järjestelijöitä. Toki manageriakin tarvitaan, mutta usempaa koodaria per manageri. Veikkaan, että Nokialta vapautuvan työvoiman ongelma on juuri tuo. Taustalla on hyvä tekninen koulutus ja pitkä kokemus töistä. Valitettavasti vaan osaaminen sillä tarvittavimmalla osa-alueella on vanhentunut.:(
Loput muista maista.
Irtisanottuja satoja monissa maissa, ei vain Suomessa.
AamulehtiLähetä palautetta toimittajalleNokia suunnittelee siirtävänsä Symbian-ohjelmistokehitystoiminnot ja niissä ympäri maailmaa työskentelevät noin 3 000 Nokian työntekijää Accenturen palvelukseen.
Lisäksi Nokia suunnittelee vähentävänsä maailmanlaajuista henkilöstöään noin 4 000 työntekijällä vuoden 2012 loppuun mennessä.
Suurin osa suunnittelusta vähennyksistä kohdistuu Iso-Britanniaan, Suomeen ja Tanskaan. Suomessa arvioitu vähennystarve on noin 1 400 työpaikkaa.
Fakta on kuitenkin, että työmarkkinoilla hyvät koodarit työllistyy Suomessakin edelleen, mutta valitettavasti Nokialta niitä tulee kovin vähän ulos. Nokialla osaaminen on sitä manageerausta lähinnnä. En minä ole sanonut, että "oikea" työ tehdään Intiassa, Kiinassa tai Puolassa, sitä tehdään myös Suomessa. Nokialla sitä vaan ei juuri enää tehdä. Alihankkijoilla Suomessakin on paine siirtää koodaustaan halvempiin maihin, koska Nokia haluaa halvemmalla sitä työtä. Muistan itse jo vuonna 2005, kun sain ukaasit neuvotella alihankkijan kanssa koodaustyöstä kattohinnalla 23 Euroa/h. Eli alihankkija voi vain vastata tuohon sillä, että teettää työn jossain Kiinassa.
En minä ole väittänyt, että Nokia on keksinyt globalisaatiota tai kapistalismia. Se on nyt vaan kylmä totuus, että osaaminen siinä firmassa on kaventunu lähinnä siihen alihankkijoiden paimentamiseen ja slidien pyörittelyyn. Se on ehkä jopa yksi syy, miksi firma on nyt ongelmissa ja toisaalta on vaikea nähdä, että työmarkkinat tarvisi tuota osaamista noin paljoa. Jos osaamiskenttä vapautuvilla työntekijöillä sisältäisi enemmän sitä ruohonjuuritason työtä, niin varmaan työllistyminenkin olisi helpompaa.
t:2
Oikeasti Nokian työntekijöiden ongelma on se, etteivät osaa mitään enää. Itse olin ko. firmassa vuosia töissä ja voin sanoa, että olen erittäin kokenut yleismanageri. Osaan vähän kaikkea, suoltaa slidesettejä ja puhua palavereissa, mutta mitään todellista teknistä osaamista minulla ei enää ole.
Nokiahan teki jo 2000-luvun alussa ratkaisun, jossa kaikki "oikea" työ siirrettiin alihankkijoille ja Nokialle jäi vaan projektipäälliköitä, tuotepäälliköitä jne. Onhan nuo ihmiset monessa liemessä keitettyjä, mutta tuotekehitysosaamista on kovin vähän ruohonjuuritasolta. Loppujen lopuksi työelämässä kaivataan enemmän tekijöitä kuin järjestelijöitä. Toki manageriakin tarvitaan, mutta usempaa koodaria per manageri. Veikkaan, että Nokialta vapautuvan työvoiman ongelma on juuri tuo. Taustalla on hyvä tekninen koulutus ja pitkä kokemus töistä. Valitettavasti vaan osaaminen sillä tarvittavimmalla osa-alueella on vanhentunut.:(