Olipa tilanne töissä
Iäkkäämpi työkaveri oli saanut ripityksen, kun ei nuoren hoitajan mielestä toiminut tavalla, joka tämän nuoren mielestä on oikein. Oli huudettu ja nöyryytetty. Kyseessä ei ole hoidettavaa millään tavoin haittaava asia, vaan työkaveri oli tehnyt toisella tapaa kuin tämä nuori hoitaja tekee.
Missä kulkee raja epäasialliselle kohtelulle?
Tämä iäkkäämpi työkaveri on kokenut hoitaja, mutta uusi tuolla osastolla.
Tiedän, että monet toimenpiteet tehdään aina saman kaavan mukaan, mutta tässä on kyse aivan muusta.
Kommentit (4)
Oliko nuorempi siinä asemassa, että sai sanoa noin? Esim. jonkinlainen esimiesvastuu. Ikä ei nimittäin merkitse, että kumpi käskee ja kumpi tottelee. Ja jos vanhempi oli tasa-arvoisessa asemassa, niin miksi ei vastannut:
"Vitut mä sun mielipiteestäsi. Mä teen näin ja piste. Pidä sä kuule vaan ämmä pääs kiinni." Tai jotain muuta suuhun sopivaa sanottavaa.
Tietenkin palaute pitää olla rakentavaa esimiehiltäkin. Ja kielteinen annetaan kahden kesken, kehut yleisön edessä. Esimiesoppikirjojen peruskauraa tällaiset! Jos alaisetkin tietää nämä, niin osaa "valistaa" esimiestä takaisin, vaikkapa sanomalla:
"Tuo ei ollut rakentavista annettu palaute. Voitko perustella tarkemmin, miksi tapani tehdä ei sovi, niin korjaan oikeammaksi? Ja kiitoksia mahdollista neuvoista työni kehittämiseksi. Olen aina valmis hiomaan työtapojani paremmiksi."
Oliko nuorempi siinä asemassa, että sai sanoa noin? Esim. jonkinlainen esimiesvastuu. Ikä ei nimittäin merkitse, että kumpi käskee ja kumpi tottelee. Ja jos vanhempi oli tasa-arvoisessa asemassa, niin miksi ei vastannut: "Vitut mä sun mielipiteestäsi. Mä teen näin ja piste. Pidä sä kuule vaan ämmä pääs kiinni." Tai jotain muuta suuhun sopivaa sanottavaa. Tietenkin palaute pitää olla rakentavaa esimiehiltäkin. Ja kielteinen annetaan kahden kesken, kehut yleisön edessä. Esimiesoppikirjojen peruskauraa tällaiset! Jos alaisetkin tietää nämä, niin osaa "valistaa" esimiestä takaisin, vaikkapa sanomalla: "Tuo ei ollut rakentavista annettu palaute. Voitko perustella tarkemmin, miksi tapani tehdä ei sovi, niin korjaan oikeammaksi? Ja kiitoksia mahdollista neuvoista työni kehittämiseksi. Olen aina valmis hiomaan työtapojani paremmiksi."
Minun entinen esimieheni oli mies ja työpaikallamme miehiä on paljon. Vastaavaa tekevät miehetkin. Myös mieheni työpaikalla, jossa on jotakuinkin yksinomaan miehiä.
ja työvuoron muut tehtävät kuntoon, ei ole oikeutta valittaa.
Onkohan pinna kireällä jollain hoitajalla, kun alkaa komennella kuin kotona.
tai sairauslomalle tai molemmat noista.