Onko mitään kotikonsteja laskea sydämen sykettä?
Kommentit (35)
Täytyy tuotakin harkita. Viime keväänä jo tähän aikaan aloitettiin lievä verenpainelääkitys. Olen varma, että en tarvitsisi verenpainelääkitystä ilman astmalääkkeitä, mutta toisaalta en voi olla ilman astmalääkkeitä, joten noidankehä on valmis.
Onko tuolla mestarijuoksijalla ollut kans niin paha tilanne, ettei voi olla minuuttiakaan ulkona tälläisilla keleillä?
Mutta tuollaiset 2-3 viikon sairalaajaksot on osuneet nimenomaan kevääseen.
Maratonin olen joutunut keskeyttämään astmakohtauksen vuoksi.
Vaatteita ei voi kuivata koskaan ulkona, ei voi tuulettaa ja tosiaan treenit olen aina tehnyt ympäri vuoden sisällä juoksumatolla.
Nyt vaan voi toivoa, että siitepölykausi loppuisi tai tulisi hurjia sateita (sori muut ;-) ja kesällä ei olisi hellettä. Tällä hetkellä muu kuin sängyssä makaaminen ei tule valitettavasti kyseeseen. Töissä yritän kyllä räpiköidä - se on mun ainut henkireikä.
kohdallasi aivan paras lääkitys. Hyvä, että olet menossa keuhkolääkärille. Onko sulle koskaan kokeiltu tablettimuodossa olevaa leukotrieeniestäjää, montelukastia? Siitä voi olla myös apua allergiaoireisiin, vaikka lähinnä astmalääke? Sit vielä varmistaisin onko sulla allergiaan käytössä nenäsuihke sekä antihistamiini? Ja sellainen tuli mieleen että onko astmaan käytössä yhdistelmävalmiste jossa pitkävaikutteinen avaava ja hoitava samassa? Tuo jonkun ehdottama beetasalpaaja ei tosiaan astmaatikolle ole järkevää sehän on tavallaan vastakohta avaavalle lääkkeelle ja vain pahentaa oireita. Yleensä avaavien lääkkeiden sykettä kohottava vaikutus ei kestä kovin kauan,eikä sen pitäsi vaikuttaa verenpaineeseen mutta toki jos niitä joutuu jatkuvasti ottamaan. Tällaisia heräsi heti aluksi mieleen ja vielä se, että meneehän ne astmalääkkeet varmasti keuhkoihin saakka perille, siis että annostelutekniikka on kunnossa?
No eiköhän minulla ole aivan paras mahdollinen lääkitys käytössä, kun on ihan kaikki lääkitys käytössä ja olen jatkuvasti allergiasairaalan keuhkolääkärin seurannassa. En ole menossa nyt lääkäriin vaan olin siis siellä jo tässä kuussa. Singulair menee täytenä annoksena ympäri vuoden, siitä taisit puhua tuona leukotreeniestäjänä? Nenäsuihke on olemassa, mutta sitä en juuri käytä, koska ei minulla nuhaoireita ole. Pitäisikö ottaa se käyttöön astman takia kuitenkin? Joku korva- nenä- ja kurkkulääkäri puhui joskus, että astma voi olla tuolla nenäontelossakin.
Astmaan on nimenomaan yhdistelmälääke olemassa. Avaavaa minulla ei olekaan, koska lääkäri on todennut, että jos sitä tarvitsen, niin sitten tarvitsen lisää hoitavaakin.
Kyllä astmalääkkeet perille menee - se on moneen kertaan allergiasairaalassa ja muutenkin keuhkolääkärillä todettu.
Luultavasti yksi paha aasin selän katkaisija on tuo vanhanmuotoinen astmalääke teofylliini, mutta ilman sitäkään ei ole ok olo. Otan sitä nyt kyllä puolikkaan siitä annoksesta kuin mitä otin toissakeväänä ja toivon, että saisin sen siinä pidettyä.
enää juuri enempää ole tehtävissä. Toki se nenäsuihke kannattaa ottaa käyttön joka tapauksessa vaikkei nuhaoiretta olisikaan. Tavallaan, kun se hoitaa nenän ja onteloiden limakalvot parempaan kuntoon,niin silloin et altistu niin paljon allergeeneille. T, se samainen farmasisti, jonka tarkoitus ei ollut epäillä lääkitystäsi, vaan nuo kysymykset vaan heräsi ekana mieleen. Toivottavasti helpottaa, jotkut ovat myös saanet apua fysioterapeutin ohjauksesta hengityksen ja rintarangan alueen suhteen.
miten olisi beetasalpaajan käyttöönotto, sisätautilääkärin konsultaatio olisi joka tapauksessa paikallaan.
koska se blokkaa sitten sen avaavan vaikutuksen, ovat tavallaan toistensa vasta-aineita... Tuttu tunne mullekin, olen astmaatikko ja lisaksi saanut _isoja_ (paljon isompia kuin mita astman hoidossa kaytetaan)annoksia beetasympatomimeetteja supistuksia vahentamaan raskaanaollessani useampien kuukausien ajan, ja kyllahan se lepopulssi oli n. 115 ja ylikin. Ei siina voinut juuri kuin maata paikallaan. Tosin raskaanaoleva tietaa, etta homma loppuu aikanaan, mutta astmaatikolla ei vastaavaa helpotusta ole tiedossa... Sympatiaa siis taalta, valitettavasti en osaa auttaa itse asiassa.
Kiitokset sympatiasta! Kyllä tänkin tietää, että ainakin ajoittain pääsee helpommalle, kun tuo siitepölykausi loppuu. Kunhan ei vaan tulis sellainen intiaanikesä kuin viime kesänä, niin luultavasti olo olis kesällä ihan mainio.
Tiedät kai, että astmaatikolle on erityisen tärkeää pitää itsensä hyvässä kunnossa; aerobinen liikunta vahvistaa sydäntä ja keuhkoja.
Myös painon tulisi pysyä normaaleissa lukemissa.
Kun on paino hallinnassa ja harrastaa liikuntaa riittävästi astmaatikko pärjää hyvin hellekaudet, pakkaset jne. siitepölyille ei kukaan voi mitään mutta hyvässä kunnossa oleva keho kestää paremmin tuotakin rasitusta.
Vähäisenkin liikunnan lisääminen arkeen alentaa leposykettä.
Paperille vaan viivoja 4 pystyyn viides tanaan -periaatteella ihan vaan pumpun tahdissa. Tarkkuus riippuu omasta matikkapäästä, mutta kai nyt sataan lasket sinäkin?!
Liikunta auttaa pitämään sykkeet ja verenpaineet alempana. Harjoitettu vahvempi sydän- ja hengityselimistö (sydän joutuu tekemään vähemmän työtä pumpatakseen verta, keuhkojen kaasujenvaihto ja hapenottokyky parempi) tukevat muutenkin jaksamista. Ihan niinkuin treenattu kehokin tuntuu kepeämmältä ja jaksaa pieniä arjen töitä ja ponnistuksia pienemmällä työllä suorittaa.
Esim. Itse 3 kk urheiltuani halkojen hakkuu ja kantaminenkin tuntuu paljon mukavammalta kuin ennen harjoittelun aloittamista. Mielikin on aurinkoisempi nykyään kuin itsestään. Pienikin liikkunta kannattaa aina.
Piikkimatolle ylävartalo paljaana makaamaan meno laskee mulla aina noin 40 pinnaa leposykettä, kun se on 118-120 paniikkioireilun vuoksi. Asetan sen sohvalle ja lepäilen siinä 30min-1h, niin jo on olo hyvä ja rauhallinen. En voi kun super rakkaudella suositella yhtä parhaista lääkkeettömistä vaihtoehdoista.
miten olisi beetasalpaajan käyttöönotto, sisätautilääkärin konsultaatio olisi joka tapauksessa paikallaan.