Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisit:silminnäkijänä/todistajana kolarissa

Vierailija
25.04.2011 |

Poliisit tai muut asiasta tietävät: miten asia tästä etenee vai eteneekö?

Satuin paikalle näkemään kolarin, soitin hätäkeskukseen. Kolarissa toisena osapuolena oli ns. huume/kännihörhöjä.

Illalla minulle soitti konstaapeli, joka halusi pitää puhelimessa kuulustelun, sillä olin todistaja (ja silminnäkijä).

Nimeni ja tietoni (pyysin kaikkien mahd.tietojen poistamista) merkitään kuulema kuulustelupöytäkirjaan, joka menee näille hörhöille. Poliisi sanoi, että nimi jää, muut tiedot voidaan ottaa pois.

Siis pitääkö tässä alkaa pelätä ihan tosissaan, että hörhöt alkaavat nyt stalkkaamaan minua kotiportilla, tulemaan työpaikalleni tai soittelemaan puhelimeeni?

Ylireagoinko, kiinnostaako noita hörhöjä juttujen todistajat edes?

nimim. harmittaa, että satuin paikalle, mutta en voinut mitään, häkeen oli pakko soittaa kansalaisvelvollisuuden nimissä

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todistaja ei syytetyn?

Vierailija
2/8 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi ei haittaa ketään. Puhelinumeroakin voi vaihtaa, vaikkei sekään mukavaa ole. Mutta oma osoite kannattaa kyllä nykypäivänä pitää salassa.

Itse olen työni puolesta sellaisessa asemassa, että joku hörhö saattaisi huonossa tapauksessa joskus ilmestyä oven taakse. Sen vuoksi pidän tarkasti huolta, että mistään yleisestä rekisteristä ei saa minun tai perheenjäsenteni osoitetietoja.

Tärkeimmät paikat, joissa lähes jokaisen osoite on kenen tahansa saatavilla ovat numerotiedustelu ja ajoneuvorekisterikeskus. Molemmissa saa osoitetiedot salaisiksi niin halutessaan. Itselläkin löytyy numerotiedustelusta nimen ja numeron lisäksi vain postitoimipaikka, ei lähiosoitetta.

Ja tiedoksi teille muille, jos joku kylillä kyselee, missä jokin tietty henkilö asuu: Olkaa kilttejä, älkää kertoko! Jos on tuttuni, jonka haluan ovelleni, voin varmasti antaa hänelle ajo-ohjeet vaikka puhelimitse. Jos en vastaa puhelimeen, en ole tavattavissakaan! Liian usein nämä osoitteen kyselijät ovat asiattomilla jäljillä. Niiden ilmestyminen oven taakse esimerkiksi silloin, kun lapset ovat yksin kotona voi olla todella epämiellyttävää tai pahimmillaan jopa vaarallista!

Ja vielä yksi neuvo ap:lle ja kaikille muillekin. Jos jostakusta aiheutuu harmia, on parasta ilmoittaa poliisille heti. Rikosilmoitusta ei välttämättä tarvitse tehdä. Soitto päiväsaikaan poliisiasemalle riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni tuo on ihan neutraali asia. Maailma on riskejä täynnä, mutta en usko että tuo on hirveän suuri riski

Vierailija
4/8 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten syyllinen saa tietää todistajan nimen, mutta todistaja ei syytetyn?

eikö tämä ole väärin? miksi "rikollinen" saa tietoosi nimesi, mutta sinä et rikollisen? onko tämä oikeudenmukaisuutta?

Vierailija
5/8 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asiasta tietäviä?

Mihin kaikkeen nimeni jää, ja kuinka pitkäksi aikaa?

t. ap, joka ei haluaisi olla missään ylimääräisissä mapeissa ja kansioissa... :(

Vierailija
6/8 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeimmät paikat, joissa lähes jokaisen osoite on kenen tahansa saatavilla ovat numerotiedustelu ja ajoneuvorekisterikeskus. Molemmissa saa osoitetiedot salaisiksi niin halutessaan.

Osaatko neuvoa, miten ja mistä (eli onko sähköistä lomaketta) saa osoitetiedot salattua ajoneuvorekisterikeskuksen suhteen. Ei ainakaan sattunut heti silmään heidän sivullaan.

Vierailija
7/8 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi ei haittaa ketään. Puhelinumeroakin voi vaihtaa, vaikkei sekään mukavaa ole. Mutta oma osoite kannattaa kyllä nykypäivänä pitää salassa.

Minulla on sellainen nimi ja työpaikka, että googlettamalla löytyy heti yhteystiedot - siis työpaikalleni. Eikä tarvitse olla mikään ruudinkeksijä, että löytää minut sieltä työpaikalta. Se on nimittäin kaikille avoin instituutio. Kokonimikaimoja ei ole, joten en todellakaan haluaisi ap:n tilanteessa sitä, että rikollinen jota vastaan todistan saisi tietoonsa minun nimeni...

Vierailija
8/8 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen nimi ja työpaikka, että googlettamalla löytyy heti yhteystiedot - siis työpaikalleni. Eikä tarvitse olla mikään ruudinkeksijä, että löytää minut sieltä työpaikalta. Se on nimittäin kaikille avoin instituutio. Kokonimikaimoja ei ole, joten en todellakaan haluaisi ap:n tilanteessa sitä, että rikollinen jota vastaan todistan saisi tietoonsa minun nimeni...

mulla siis nimenomaan tuo tilanne. Eli googlaamalla löytää heti työpaikan, ja on sellainen työpaikka, että on kaikille avoin - kuka vaan voi tulla koska hyvänsä.

Harmittaa ihan törkeenä, että nimi jää.

Kuinkakohan pitkäksi aikaa se jää tuonne poliisille tämän asian tiimoilta pyörimään? Forever? Jääkö syytetylle myös oma kopio ikiajoiksi, vai näytetäänkö dokumenttia vain hänelle?

Tosi ärsyttävää, poliisi ei edes asiaa kysynyt, että haluanko salata tietoni, vaan itse sen sitten kysyin. Mitenköhän tapahtuman muut todistajat (meitä oli muutama), he eivät varmaan ehkä tajunneet, joten heidän tietonsa ovat sitten julkisia. Nice.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme