Siis onko tosissaan ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut
alempaa sosiaaliluokkaa? Entäs jos suorittaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon joka kuitenkin rinnastetaan maisterin tutkintoon? Vai ovatko vain sairaanhoitajat alempaa sosiaaliluokkaa?
Kommentit (35)
Mun mielestä sairaanhoitajat ovat hyvinkin keskiluokkaisia, siis jos nyt luokkaa tulee ammatista päätellä.
rinnastetaanko esim. kätilön tutkinto yliopistotutkintoon vai ei?
Sosioekonominen asema on nykykäytössä oleva termi ja se viittaa lähinnä ammattiin tai työmarkkina-asemaan.
suoraa hyötyä.
Ylemmpää amk-tutkintoa tarjoavilla oppilaitoksilla on näytön paikat kuumimmilla ja niissä vaaditaan opinnäytetöissä jopa enemmän ja parempaa kuin yliopistojen opinnäytetöissä.
rinnastetaanko esim. kätilön tutkinto yliopistotutkintoon vai ei?
Kukaan tuskin haluaa kätilön paikalle kuitenkaan maisteria... Vaik ois kuin hianompi koulutus :D
mielestä kaikki viittaavat jossain suhteessa alempaan keskiluokkaan :D
Sairaanhoitajalla on sairaanhoitajan ammatti ja ammattitaito, ei se ole vertailukelpoinen tai rinnastettavissa vaikka filosofian maisterin tutkintoon.
Filosofian lisensiaattikaan ei ole sairaanhoitajaa "parempi", hänellä on eri tutkinto, pää- ja sivuaineopintojen yms. kautta sitten millainen kokonaisuudeltaan onkaan.
Mutta miksi kukaan rinnastaisi ammatillista korkeakoulututkintoa yliopistotutkintoon? Ammatillisen pohjan kun on tarkoitus tuoda valmius suoraan tiettyyn ammattiin.
Ehkä joitain vastaavuuksia on kuten on yliopistotutkinnoissakin, mutta ne ovat poikkeuksia.
esim. kätilöksi, sairaanhoitajaksi, toimintaterapeutiksi, merikapteeniksi, palopäälliköksi, ensihoitajaksi, fysioterapeutiksi...
Ehkä joitain vastaavuuksia on kuten on yliopistotutkinnoissakin, mutta ne ovat poikkeuksia.
mutta ne ovat poikkeuksia.
Yleensä toisia vähättelevät kommentit tulevat ihmisiltä, joilla itsellään on tuskin mitään koulutusta tai ei ainakaan ylipäätänsä ole koulutusta vastaavaa työtä.
ne päättötyöt vai mitä ne nyt onkaan, ne on sellaista paskaa, ettei niitä saisi yliopistossa graduina läpi millään.
En tiedä, kuinka käyttökelpoinen lajitteluperuste sosiaaliluokka nykyään on tai miten se pitäisi tarkalleen määritellä (varsinkaan Suomessa). Siihen kuitenkin liittyy taloudellinen asema, koulutus ja sivistys, käytöstavat, perhetausta jne.
Olen itse akateeminen, mutta minulla on paljon ei-akateemisia ystäviä. Esimerkiksi eräällä "amisduunarilla" on hienot käytöstavat (ei kiroilla, juoruilla tai puhuta raha- ja seksiasioita julkisesti, ymmärretään etikettiasioista ja pukeudutaan tyylikkäästi) ja hän käy teatterissa, kirjastossa ja tuntee myös klassikkokirjallisuutta.
Toisaalta tiedän yliopistolaisia, jotka ryypiskelevät julkisesti, polttavat pilveä Che Guevara -julisteilla koristelluissa kommuunikämpissään ja elävät promiskuiteetissa. Yliopistotutkinto oli ehkä joskus vain herrasväen juttu, mutta ei se nykyään tuo automaattisesti mitään parempaa statusta.
Itse sain kiitettävän arvosanan aikanaan ja useaan otteeseen mainittu, että varmasti graduna menisi jossain läpi :D
Itse sain kiitettävän arvosanan aikanaan ja useaan otteeseen mainittu, että varmasti graduna menisi jossain läpi :D
onhan briteissä näitä maksullisia yliopistoja, joista saa rahalla todistuksen.
rinnastuksessa on kyse siitä, että nykyään ylemmän amk-tutkinnon suorittaneet voivat hakea työpaikkoihin, joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Tästä on erityisesti hyötyä, jos tutkinnon alaa ei ole vaatimuksissa määritelty.
Toisaalta taas olen itse nähnyt joitakin noita amk:n päättötöitä, ja niiden tasovaihtelut ovat luultavasti suuremmat kuin yliopistossa. Voi olla, että vuosien mittaan vaatimustasokin nousee, mutta OSA noista töistä on ollut sellaisia, etteivät ne menisi yliopistossa läpi, raakaversiona, jota muokataan ehkä toimisivat. Toinen osa taas menisi ihan hyvin läpi ja kolmas saisi varmasti kehuja myös yliopistossa.
Itse en ymmärrä, että miksi amk:t pitää ylipäätään rinnastaa yliopistoon, kun instituutiona ovat niin erilaisia. Amk:t ovat käytännön aloja varten ja yliopistot tieteen tekemistä opettavia. Tämä on se ero, joka noissa opinnäytetöissäkin näkyy.
asiantuntijat, joilla itsellään korkeakoulututkinto ovat näin sanoneet ja työn ohjaajamme onkin eräs oman alansa huippuasiantuntija Suomessa, joka työmme ohjaajana oli todella vaativa. En minä itse ole niin väittänyt, vaan muut sanovat.. ;)
kukaan joka on suorittanut tutkinnon ja on töissä ei ole alempaa sosiaaliluokkaa.