Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään pohjois-pohjanmaalta palstalla?

Vierailija
24.04.2011 |

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosikymmeniä kyllä jo muualla asunut. Mutta ne juuret, ne juuret...

Vierailija
2/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitään muuttoa Utajärvelle ja kiinnostais tietää kuinka helposti siellä tutustuu ihmisiin...?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman käsitykseni mukaan Pohjois-Pohjanmaalaiset ovat varsin itseriittoista ja sisäänlämpiävää porukka. Itse olen asunut täällä kohta 10 vuotta ja tuttavapiirini koostuu pääasiassa tänne muuttaneista. "Paikalliset" ovat vähän turhan hitaasti lämpiäviä. Tai ehkä tämä on vain minun kokemukseni.

Vierailija
4/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman käsitykseni mukaan Pohjois-Pohjanmaalaiset ovat varsin itseriittoista ja sisäänlämpiävää porukka. Itse olen asunut täällä kohta 10 vuotta ja tuttavapiirini koostuu pääasiassa tänne muuttaneista. "Paikalliset" ovat vähän turhan hitaasti lämpiäviä. Tai ehkä tämä on vain minun kokemukseni.

Vierailija
5/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jostain kuullut vähän samanlaista... Missäs itse asut?

ap

Vierailija
6/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla tuollaisiakin mielipiteitä.

ap

Vierailija
7/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutatteko keskustaan ja onko Utajärvellä oikeesti töitäkin?

Vierailija
8/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydettin vaan ihana talo sieltä! Kertokaahan lisää Utajärvestä?

ap

Vierailija
9/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. sisäänpäinlämpiäviä. aitoja, rehtejä, mukavia.

toisin taas mm. savolaisten muka-lupsakkuus: erittäin sisäsiittoisia, hyvin pintapuolisia, ovat kiinnostuneet vain omistaan.

Vierailija
10/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis Utajärvellä?

ap

Vierailija
11/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen savosta ja ei kyllä pidä paikkaansa tuo ainakaan minun kohdalla.

ap

Vierailija
12/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni paikkahan se on, mutta jos rauhallista eloa arvostaa, niin mikäs siellä olisi elellessä.

Vierailija
13/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä terveyspalvelut on...?

ap

Vierailija
14/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen karjalainen, ja mieheni pohjois-pohjanmaalta. Ja miehen suku, tietysti.

Karjalaisiin verrattuna ovat kyllä tosi jäykkää väkeä. Tärkeää on näyttää naapureiden silmissä työteliäältä ja ahkeralta, jutellaan kyllä, mutta ei mistään vakavasta, ja henkilökohtaisuuden raja on kyllä monta kertaa kauempana kuin täällä päin... mistään oikeista asioista ei puhuta, edes läheisten kanssa. Kankeita ovat.

Anoppi tai miehen sisarukset eivät koskaan esim. soita minulle ja kysele lapsista, vaan aina miehelle. Sama juttu kaverillani, jonka mies on myös vähän samalta sunnalta... On varmaan jotenkin liian läheistä kanssakäymistä soittaa lapsensa puolisolle ;)

Yksi outo juttu on vielä se, että kun käydään siellä matkan ja pienten lasten takia aika harvoin, niin esim. kun joulun aikoihin anopille ei käynyt, että olisimme kyläilleet, niin täällä päin pahoiteltaisiin asiaa ja sanottaisiin (esimerkiksi) että "tuuttehan sitten kuitenkin pääsiäisenä varmasti, kun niin kovasti ootan". No, pohjanmaalta päin ei kyläkutsuja paljon satele...

Toisaalta, jos itse käyvät täällä, niin tulevat ilman, että ovat kanssani puhuneet halaistua sanaa, ilmoittavat vain miehelleni tulostaan. Viime kesänä olin viimeisilläni raskaana, ja oli aika pirun kuumat kelit, niin eivät appivanhemmat edes kysy, voisiko vaikka pöydän kattamisessa auttaa... no way.

Joillekin varmaan sopii tuollainen tyyli ja on ihan ok, mutta minä en oikein ole vieläkään tottunut...

Vierailija
16/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusasioihin lasken peruskoulun, ruokakaupan, kirjaston, terveysaseman, päiväkodin....

Ouluun on matkaa reilu 50km suuntaansa, suora tie (no ok, on siinä mutkia ja Muhoksella pari liikenneympyrää ja yhdet liikennevalot...), kesäisin 100km/h-80km/h nopeusrajoitus suurimmalla osalla matkaa.

Myös junalla pääsee Ouluun Utajärveltä ja tottakai bussilla kanssa. Tiedän ihmisiä, jotka asuvat siellä ja kulkevat juurikin Oulussa töissä.

Pieni paikkahan Utajärvi on ja varmasti riippuu ihmisestä, viihtyykö kyseisellä paikkakunnalla vai ei. Itse en sinne halua muuttaa, mutta olen kuullut ihmisistä, jotka ovat oikein tyytyväisiä valintaansa. Talot ovat käsittääkseni Utajärvellä edullisia, tonttejakin saa "eurolla". (tai ainakin sai joskus...)

Vierailija
17/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi muuttamassa?

Onkohan terveyspalveluissa jotain yhteistyötä mielestäni Vaalan kanssa, joskus joutuvat Utajärviset käymään siellä..

Pari pientä kauppaa, alkoa ei ole.. Kait siellä nyt just ja just pärjää, jos töissä jaksaa Oulussa esim kulkea. Ja jos sielläkään on töitä.

Vierailija
18/18 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeää miltä näyttää eli pitää kulissi pystyssä, ja yhteydessä ollaan nimenomaan niihin verisukulaisiin (muiden kanssa tekemisissä oleminen on jopa jotenkin outoa). kyläilystäkin kokemukset ovat minulla ihan samanlaisia kuin 16:lla. loukkaanutaan aivan äärettömän helposti ja ollaan vihoissa helposti vuosia.