Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päivitellään ja ihmetellään lasten harrastuksia

Vierailija
24.04.2011 |

Sattumoisin eksyin tänne keskustelupalstalle kun sain linkin tuttavaltani joka tiedusteli juniorikiekon kausimaksuja. Keskusteluita luettuani en voi kuin hämmästellä sitä kirjoitusten määrää jossa kauhistellaan lasten harrastusten - olivatpa ne minkä lajin parissa tahansa- määrää. Yhtä paljon on niitä kirjoituksia, missä kyynisesti todetaan, että "vanhemmat harrastavat ja siksi ovat valmiita maksamaan". Herätys kirjoittajat, hankkikaa elämä ja herätkää maailmaan johon sisältyy lapsen tukeminen hänen, ei vanhempien, elämässä, joko harrastuksen parissa tai jos varaa ei ole jonkun muun yhteisen tekemisen parissa. Eipä postimerkkeily, partiotoiminta, kalastus tai oman ajan jakaminen lasten kanssa liiemmin euroja vaadi. Toki halutessaan näihinkin saa rahaa palamaan. Jääkiekon kausimaksut seuroissa ikäluokassa 12v ylöspäin vaihtelee kaupungittain ollen luokkaa 2000 - 5000 euroa vuodessa, sisältäen varusteet. Mikäli 5.000 euron mukaan lasketaan on tällöin koko joukkueen vuosibudjetti luokkaa 85.000.- olettaen joukkueessa olevan 17 pelaajaa. Mikäli kukaan joukkueen vanhemmista ei sitoudu minkäänlaiseen talkootyöhön / varainhankintaan on tällöin 85/17 tuo 5.000 per pelaaja. Mikäli vähänkään on sitä pelaajilta peräänkuulutettua joukkuehenkeä saadaan tuo budjetti per pelaaja puolitettua oli se sitten 2000 tai 5000 euroa per vuosi, jollei enemmänkin. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Esim. 200 / kk on muutaman oluen tahi viinipullon sekä ravintolaillan väliinjättämistä vanhemmilta. Ehkäpä sen viimeisimmän leasingautomallin hankkimatta jättämistä. Ei ehkä aina kosmetologille, kynsienhoitoon tai hiustenvärjäyksiin. Elämä on valintoja täynnä. En hetkeäkään ole ajatellut, että pojastani pitää tulla jääkiekkotähti NHL tai SM liiga tasolle. Tilastollisestikin onnistujia on promillen luokkaa. Sen sijaan tiedän jo nyt, että yhdessä viettämäni aika 35 - 40 viikonloppuna koti- ja ulkomailla yhdessä hänen kanssaan on jokaisen céntin arvoinen ja yhtä nautintoa saadessani ottaa, nyt jo ison äijän kainalooni bussissa. Tiedän myös tätä tekeväni hänen ehdoilla. Vuosia sitten olen ilmoittanut tukevani häntä harrastipa hän sitten balettia tai jääkiekkoa. Olen iloinen nähdessäni hänen sosialisuutensa kasvun joukkueen kautta sekä toisten huomioonottamisen ymmärtämisen. Enpä pane pahakseni sitäkään, ettei tarvitse miettiä missä porukoissa ja missäpäin hän viikonloppuyöt menee. Rahaa on kulunut sen myönnän. En ole mennyt aina etelään lomalle, enkä ravintolailtoihi omien kavereiden kanssa niin usein mitä monet muut. Joskus on autonremontti tai autonvaihto lykkääntynyt ja ne rahat menneet varusteisiin. Tyttö harrastaa ratsastusta missä emäntä on enemmän mukana, ja taas päinvastoin tässä meidän harrastuksessa. Yhdessä käymme perheenä toinen toisen tärkeimmät turnaukset / tapahtumat. Siltikin nautimme joka hetkestä jakaessamme lastemme harrastuksen vaikkakin pidemmän työttömysjakson aikana välillä oli taloudellisesti tiukkaa - päiväkään en vaihtaisi pois.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä juttu, mutta ei jaksa lukea kun on kaikki kirjoitettu yhteen.

Vierailija
2/4 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yh ja tuen kahden lapseni harrastuksia täysillä, saavat harrastaa mitä haluavat ja siihen menee rahaa. Omat harrastukseni ovat onneksi halpoja, lenkkeily, lukeminen, taidenäyttelyissä käynti.

Saan itsekin paljon lasten harrastuksista ja niiden tukemisesta, ennen kaikkea siitä ilosta, minkä he itse niistä saavat.

Vuodessa minulla menee noin 4500 euroa kahden lapsen harrastuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko sun vuositulot on? ihan tälleen btw ku jotenkin aattelet että kaikki vanhemmat käy jossain kauneushoitoloissa yms väh.2 kertaa kuussa ja kampaajalla ja ravintolassa yms :D

Vierailija
4/4 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis meinasin tota kyllä tota ihan hyvällä mielellä, varmasti on erittäin hienoa että itse karsit omista menoistasi että lapsesi saavat harrastaa! Mutta luuletsä ihan tosi että joka mammalla on varaa laittaa 200e sivuun joka kuukausi? :D mitä kun oikeesti jollain saattaa vuositulot olla jotain 15 000 ni mistäs sä repäset sen 2-5000? :D

en nyt siis puhunut itsestäni mutta monet ystäväni esimerkiksi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä