Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi psykoterapiaan on mahdoton päästä?

Vierailija
23.04.2011 |

Olen ollut vuosikausia pelkän lääkehoidon varassa. Olen aina välillä käynyt keskustelemassa psykologin kanssa kun jaksaminen on ollut ihan loppu. Koen että terapian avulla pääsisin varmasti tolpilleni ja lääkkeistä eroon. Mutta terapiaan en pääse. Ei ole varaa maksaa montaa sataa kuussa. Lääkehoidon aikana paino on noussut hirveästi ja sitä myöden olo huononee aina vaan, lääkkeistä huolimatta. Enkä usko olevani ainoa. Minusta valtion kannattaisi puuttua pikaisesti tähän työväestön pahoinvointiin eikä puhua vaan yksipuolisesti eläkeiän nostosta. Siitä ei tule mitään jos porukka on jo keski-ikäisenä täysiä kehäraakkeja.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähän siitä toki itsellekin maksamista, mutta itseen kannattaa satsata.

Vierailija
2/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta kielteisen päätöksen psykoterapian korvaamisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myönteisen päätöksen Kelasta. Terapia jäi kesken minusta riippumattomista syistä.

ap

Vierailija
4/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on B-lausunto ja olen aikoinaan saanut myönteisen päätöksen Kelasta. Terapia jäi kesken minusta riippumattomista syistä.

ap

syistä, niin ainakin mun järjen mukaan sun pitäisi sitten saada korvaus uudelle terapeutille.

Vierailija
5/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisellä tulla maksamaan Kela-korvauksen kanssa? Tuosta on jo aika kauan kun kävin sillä terapeutilla, hinnat on nykyään varmaan ihan toiset...

ap

Vierailija
6/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen jää maksettavaksi noin 500 e/kk. Terapiakertoja on 3/vko.

Vierailija
7/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kela-korvausten jälkeen jää maksettavaksi noin 500 e/kk. Terapiakertoja on 3/vko.

Kun mulle tuli terapiasta omavastuu sen jälkeen, kun olin tullut siihen omavastuuikään (en muista, mikä mahtaa olla), mulle jäi maksettavaksi jotain 5 euroa kerralta. Kävin kahdesti viikossa. Mutta tuolla terapeutilla olikin omat taksat opiskelijoille.

Vierailija
8/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen jää maksettavaksi noin 500 e/kk. Terapiakertoja on 3/vko.

Herranen aika!! Ei mulla ole varaa mennä terapiaan :(

Vierailija
9/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinnan perusteella ja koska hänellä oli sopivaan aikaan vapaata. Ei olisi pitänyt. Tajusin kyllä aika nopsaan miksi hänellä ei riittänyt asiakkaita. Terapeutti hoisi minun vastaanottoajallaan omia asioitaan (mm. tilasi tyttärensä lentolippuja) ja kertoili omista huolistaan. Kerrankin kun istunto oli loppu ja hän oli lopettanut omat tarinansa hän kysyi "olisitko halunnut kertoa jostakin?". Tuo taisikin olla se viimeinen niitti. Tuon kokemuksen jälkeen en ole uskaltanut hakea enää korvattuun terapiaan vaan olen käynyt yksittäisiä kertoja psykologilla koska opiskelijana minulla on ollut siihen mahdollisuus. Kuulin kyllä myöhemmin toiselta asiakkaalta että tuo oli sen terapeutin tapa kaikkien asiakkaiden kanssa, olisi varmaan pitänyt tehdä valitus.

Nykyisellään pystyisin maksamaan terapiasta ehkä 50-100 eur/kk mutta en yhtään enempää. Tuo 500/kk kuulostaa ihan järkyttävältä summalta...

ap

Vierailija
10/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan vielä tehdä valituksen? Kuulostaa todella törkeälle!!!

hinnan perusteella ja koska hänellä oli sopivaan aikaan vapaata. Ei olisi pitänyt. Tajusin kyllä aika nopsaan miksi hänellä ei riittänyt asiakkaita. Terapeutti hoisi minun vastaanottoajallaan omia asioitaan (mm. tilasi tyttärensä lentolippuja) ja kertoili omista huolistaan. Kerrankin kun istunto oli loppu ja hän oli lopettanut omat tarinansa hän kysyi "olisitko halunnut kertoa jostakin?". Tuo taisikin olla se viimeinen niitti. Tuon kokemuksen jälkeen en ole uskaltanut hakea enää korvattuun terapiaan vaan olen käynyt yksittäisiä kertoja psykologilla koska opiskelijana minulla on ollut siihen mahdollisuus. Kuulin kyllä myöhemmin toiselta asiakkaalta että tuo oli sen terapeutin tapa kaikkien asiakkaiden kanssa, olisi varmaan pitänyt tehdä valitus.

Nykyisellään pystyisin maksamaan terapiasta ehkä 50-100 eur/kk mutta en yhtään enempää. Tuo 500/kk kuulostaa ihan järkyttävältä summalta...

ap

Vierailija
11/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoterapia ei välttämättä ole paras kuntoutumisen kannalta, vaan kognitiivinen ratkaisukeskeinen terapia auttaa nousemaan tolpilleen.

Vierailija
12/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoterapia ei välttämättä ole paras kuntoutumisen kannalta, vaan kognitiivinen ratkaisukeskeinen terapia auttaa nousemaan tolpilleen.

http://www.ktl.fi/tto/hps/tiivistelma1.html

Vierailija
13/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.kela.fi

Kelan harkinnanvaraisena kuntoutuksena korvamaa psykoterapia muuttuu lakisääteiseksi kuntoutuspsykoterapiaksi 1.1.2011. Tämä tarkoittaa, että määrärahojen niukkuus ei enää rajoita uusien asiakkaiden pääsyä psykoterapiaan. Terapian myöntämisedellytykset säilyvät ennallaan.

Korvaukset:

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/151210130006HL?OpenDocument

Vaativan erityistason terapeutin (VET) taksa voi olla esim. 65e, josta saat korvausta ~45e tai ~60e iästä riippuen eli maksettavaksi jää noin 20e tai 5e per kerta. Ei maksa montaa sataa kuussa vaikka kävisi kaksi kertaa viikossa.

Olen ollut vuosikausia pelkän lääkehoidon varassa. Olen aina välillä käynyt keskustelemassa psykologin kanssa kun jaksaminen on ollut ihan loppu. Koen että terapian avulla pääsisin varmasti tolpilleni ja lääkkeistä eroon. Mutta terapiaan en pääse. Ei ole varaa maksaa montaa sataa kuussa. Lääkehoidon aikana paino on noussut hirveästi ja sitä myöden olo huononee aina vaan, lääkkeistä huolimatta. Enkä usko olevani ainoa. Minusta valtion kannattaisi puuttua pikaisesti tähän työväestön pahoinvointiin eikä puhua vaan yksipuolisesti eläkeiän nostosta. Siitä ei tule mitään jos porukka on jo keski-ikäisenä täysiä kehäraakkeja.

Vierailija
14/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kallista lystiä terpia on ja aikalailla säästöliekillä menen kaikkien muiden asioiden suhteen ja teen ekstratöitä, että saan terapian maksettua. Mut tähän saakka homma on mua auttanut, en tosin tiedä kuinka kauan jaksan hommaa jatkaa...

Vierailija
15/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, kallista lystiä terpia on ja aikalailla säästöliekillä menen kaikkien muiden asioiden suhteen ja teen ekstratöitä, että saan terapian maksettua. Mut tähän saakka homma on mua auttanut, en tosin tiedä kuinka kauan jaksan hommaa jatkaa...

Mulla taas se tilanne että en kykene tekemään kuin osa-aikatöitä niin 500 euroa ois mun kuun tulot :/

Vierailija
16/16 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse niin ekat 8 kk ja sekin auttoi. Eli silloinhan kulut kuukaudessa on noin 350 e luokkaa. Lisäksi voisit hakeutua psykologille, joilla on hieman halvemmat (noin 5-10e/h) taksat kuin lääkäreillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi