Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaan menevä raha, ruuan korkea hinta Suomessa

Vierailija
23.04.2011 |

"Suomalaisperheet käyttävät keskimäärin 12–13 prosenttia tuloistaan ruokaostoksiin. Eurooppalaisittain se on vähän.

– Hinnan merkitys on Suomessa ylikorostunut moniin muuhun maahan nähden, sanoo Elintarviketeollisuuden johtaja Seppo Heiskanen.

Esimerkiksi ranskalaiset kuluttavat enemmän euroja ruokaan, vaikka elintarvikkeet ovat Ranskassa Suomea halvempia."

http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/04/23/haluatko-hyvaa-ruokaa-maksa…

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla suomalaisilla tuntuu olevan mielipide että ruuan pitäisi olla lähes ilmaista tai ainakin tosi halpaa.

Toisaalta suomalisilla menee rahaa paljon asumiseen, en tiedä mikä on asumiskustannusten osuus vaikka siellä Ranskassa.

Vierailija
2/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet pitävät edelleen oikeana kirjoitusasua ”ruoan” jne. vaikka lausutaan ”ruuan”. Kielitoimisto hyväksyy molemmat vaihtoehdot, joskin antaa ymmärtää, että ”ruoan” on parempi."

Ruoka taipuu ruoan, ei ruuan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuminen on kallista, ruoka se vasta on kallista. Päivähoito se on tosi tosi kallista.

Jos ruoka on jollekin liian kallista, kannattaa liittyä vaikka Marttoihin. Sieltä saa apua tähän ongelmaan.

Jos asuminen on kallista, muuttaa maalle ja ostaa halvalla omakotitalon ja viljelee kaikkea pellollaan, puut lämmitykseen kaataa itse jne jne.

Päivähoitomaksut voi jättää pois kun vanhemmat tekevät 2 eri työvuoroa, näin aina 1 vanhemmista on lasten kanssa kotona.

Mutta siitä huolimatta nämä keinot eivät ole Suomessa kovin suosittuja, valittajakansaa täällä asuu.

Suomessa on puhdas ruoka, kananmunia voi syödä raakana, lähiruokaa on tarjolla.

Hyvästä maksan mielellään ja tinkaan sitten muusta. Eikä se oli muiden häpee, jos en ole jaksanut koulun penkillä vuosisataa olla ja olen jäänyt tavalliselle duunariasteelle.

Vierailija
4/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintoloissa syöminen. Sellaiseen Suomessa varsinkaan ei ole varaa

Vierailija
5/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin ihmettelen ihmisten hinkua ostaa/rakentaa isoja asuntoja, tyyliin 50 neliötä per nuppi ja sitten narista lämmityskustannuksista yms.

t. vuosia koulunpenkkejä kuluttanut akateeminen ;)

asuminen on kallista, ruoka se vasta on kallista. Päivähoito se on tosi tosi kallista.

Jos ruoka on jollekin liian kallista, kannattaa liittyä vaikka Marttoihin. Sieltä saa apua tähän ongelmaan.

Jos asuminen on kallista, muuttaa maalle ja ostaa halvalla omakotitalon ja viljelee kaikkea pellollaan, puut lämmitykseen kaataa itse jne jne.

Päivähoitomaksut voi jättää pois kun vanhemmat tekevät 2 eri työvuoroa, näin aina 1 vanhemmista on lasten kanssa kotona.

Mutta siitä huolimatta nämä keinot eivät ole Suomessa kovin suosittuja, valittajakansaa täällä asuu.

Suomessa on puhdas ruoka, kananmunia voi syödä raakana, lähiruokaa on tarjolla.

Hyvästä maksan mielellään ja tinkaan sitten muusta. Eikä se oli muiden häpee, jos en ole jaksanut koulun penkillä vuosisataa olla ja olen jäänyt tavalliselle duunariasteelle.

Vierailija
6/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet pitävät edelleen oikeana kirjoitusasua ”ruoan” jne. vaikka lausutaan ”ruuan”. Kielitoimisto hyväksyy molemmat vaihtoehdot, joskin antaa ymmärtää, että ”ruoan” on parempi."

kielen ammattilaisista (kuten minä itse) pitävät "ruuan"-muotoa parempana.

Vierailija
7/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000€ ja ruokaan menee n. 700 €, perheenjäseniä on 5.

En pidä sitä suurena summana. Siinä on meidän kaikki ruokailut, ainoastaan lapset syövät koululounaan. Käydään myös ulkona syömässä.

Ei millään pystyttäisi syömään hyvin, jos ruokaan menisi vain 12% tuloista, eihän se olisi kuin 360€/kk:ssa.

Vierailija
8/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä, että "ruoka taipuu"? Mitä esimerkiksi hernekeitto tekee silloin, kun se "taipuu"? Taipuuko sapuska ohutsuolessa vai missä? Lautasella jo?

Ruoka ei taivu. Ruoka-sana sen sijaan taipuu. Kielitoimiston sanakirja:

ruoka10*D (taivutusmuodot ruoan, ruoassa, ruoissa jne., äännetään ja us. myös kirjoitetaan ruuan, ruuassa, ruuissa jne.) ihmisten t. eläinten ravinto vars. syötäväksi varattuna t. valmistettuna.

Vierailija
9/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tulot 2000-3000 e/kk (pätkätyöläisiä...) ja perheenjäseniä 3. Ruokaan menee 400-500 e/kk mikä minusta on ihan kohtuullista.

3000€ ja ruokaan menee n. 700 €, perheenjäseniä on 5.

En pidä sitä suurena summana. Siinä on meidän kaikki ruokailut, ainoastaan lapset syövät koululounaan. Käydään myös ulkona syömässä.

Ei millään pystyttäisi syömään hyvin, jos ruokaan menisi vain 12% tuloista, eihän se olisi kuin 360€/kk:ssa.

Vierailija
10/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi melkein vertailusta kun vertailusta saadaan tulokseksi, että suomalaiset kuluttavat juuri kyseiseem asiaan vähän rahaa. Varsinkin kun vertailukohdaksi otetaan aina maa, jossa kyseiseen asiaan kulutetaan keskimääräistä enemmän rahaa.

Olen lukenut kuinka Suomessa on tutkimusten mukaan vanhat autot, käytetään vähän rahaa alusvaatteisiin, vaihdetaan tyynyt uusiin harvoin, käytetään vähän rahaa sisustukseen sekä kukkiin. Ja nyt siis ruokaankin.

Suomessa on heikon ostovoiman lisäksi melko kalliit asunnot ja liikkuminen kallista, joten kaikkeen muuhun jää vähemmän kuin monessa muussa ns. länsimaassa.

Vierailija
11/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi melkein vertailusta kun vertailusta saadaan tulokseksi, että suomalaiset kuluttavat juuri kyseiseem asiaan vähän rahaa. Varsinkin kun vertailukohdaksi otetaan aina maa, jossa kyseiseen asiaan kulutetaan keskimääräistä enemmän rahaa.

Olen lukenut kuinka Suomessa on tutkimusten mukaan vanhat autot, käytetään vähän rahaa alusvaatteisiin, vaihdetaan tyynyt uusiin harvoin, käytetään vähän rahaa sisustukseen sekä kukkiin. Ja nyt siis ruokaankin.

Suomessa on heikon ostovoiman lisäksi melko kalliit asunnot ja liikkuminen kallista, joten kaikkeen muuhun jää vähemmän kuin monessa muussa ns. länsimaassa.

maksamaan vielä erikseen siitä, että saa käyttää omaa autoaan? Tää "auton käyttömaksu"- juttu.

Vierailija
12/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oikeastaan yllätti tuo keskimäärin suomalaisten käyttämä rahamäärä ruokaan. Mielestäni meillä syödään hyvin, ellei jopa poikkeuksellisen hyvin eli on paljon luomua. Silti kuukausikulut henkeä kohti ei varmaan ylitä tuota 180 euroa kuussa per nokka eli jos tuo on keskiarvo, niin joidenkin Suomessa pitää syödä ja _juoda_ aika hirveän paljon kalliimmin kuin meillä. Ehkä tuo juominen selittää osin eroa, kun meillä ei paljoa juomiin rahaa mene.

Niin ja jos ruuasta ja ruuan hinnasta puhutaan, niin kannattaa muistaa, että ruuan hinta on kyllä melkoisella nousukäyrällä. Jos lasketaan, että keskivertoihminen kuluttaa tuon 180e ja perhessä on 4 henkeä, niin se tekisi 720 euroa kuussa, mutta kun ruuan hinta on noussut Suomessa 6,7% vuodessa, niin sehän tekeekin sitten kohta jo 770 euroa kuussa, jos nousuvauhti jatkuuu. Jos joku on juuri saanut vaikka niukista tuloistaan nostettua vaikka maidon luomuksi ja lihan luomuksi, niin pitääkö niistä sitten luopua sitä myötä, jos hinnat nousee noin, koska ei ainakaan minun palkka noussut vastaavasti vaan nousi vain 1,2% ja siitäkin vielä verot pois.

Vierailija
13/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödäänkö teillä ollenkaan kodin ulkopuolella? Nämä kai laskettiin myös ruokakuluihin. Jos molemmat vanhemmat syövät työpäivisin vaikka 7,50 euron työlounaan, se tekee kuussa jo 315 euroa. Sitten vielä kerran kuussa käydään syömässä ulkona pikkaisen paremmin, 100 euroa. Vielä kauppareissulla tai työkavereiden kanssa käydään kerran kuussa kahvilla, joko perheelle haetaan subwaysta patongit ja teinit käyvät kerran hampurilaisella yms pientä.

Helposti yhteensä 450 euroa. Eikä vielä ostettu kaupasta ruokaa yhtään tai kukaan ostanut ensimmäistäkään pulloa Alkosta tai käynyt baarissa.

Vierailija
14/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hei mammat, taas vähän lähdekritiikkiä. Tuon lausunnon esitti elintarviketeollisuus. Heidän mielestään ei kai koskaan kuluteta ruokaan riittävästi rahaa, joten todellakin oma lehmä ojassa.

Vierailija
15/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on toki kallista suomessa, mutta niin se on muuallakin Euroopassa. Ruoka on yleensä hieman halvempaa muissa maissa. Sen sijaan päivähoito on Suomessa naurettavan halpaa, lähes ilmaista.

-terveiset Keski-Euroopasta-

Vierailija
16/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään ajoittain kodin ulkopuolella, mutta ei ihan säännöllisesti. Lisäksi kulut eivät ole luokkaa 7,5 euroa vaan 3-5,5 euroa per kerta ja näistä menee vielä osasta vain verot eli ei tarvitse itse maksaa kaikkea.

Aika useinkin tulee ulkona syötyä (ehkä kerta per viikko), mutta kertakustannukset ovat koko perheeltä ylensä noin keskiverrosti 25 euron luokkaa, joten laskin, että ulkona syömisiin menisi noin 150 euroa kuussa.

Ruokakauppaan menee noin 130 e viikossa, joka tekee siis noin 520 euroa kuussa.

Lisäksi mun ja miehen työpaikkaruokailuihin menee se noin 2,5 e per päivä eli se tekee noin 50 e.

Näistä tulisi siis yhteensä se 720 euroa.

Vierailija
17/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hei mammat, taas vähän lähdekritiikkiä. Tuon lausunnon esitti elintarviketeollisuus. Heidän mielestään ei kai koskaan kuluteta ruokaan riittävästi rahaa, joten todellakin oma lehmä ojassa.

Minusta viestin voi tulkita myös niin, että arvostakaa ruokaa ja olkaa valmiita maksamaan laadusta korkeampi hinta. Nyt kun isot massat tuijottavat vain hintalappua ja ostavat halvinta sontaa. Kansa sairastuu glukoosisiirapeista, glutamaaateista ja köyhästä ravintosisällöstä, koska hokevat kyseenalaistamatta mantraa 'ruoka on kallista'. Laadukas ruoka saakin maksaa ja ihmisten pitäisi tsekata arvojaan. Kyse on myös valinnoista, mitä pitää tärkeänä. Koskaan aiemmin kun ruokaan ei ole mennyt näin pientä osaa tuloistamme ja ajastamme. Minusta esim lasten kohdalla ruuassa ei kannattaisi tinkiä. Se kostautuu ja tuo kuluja jossain toisessa kohtaa sitten.

Vierailija
18/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään ajoittain kodin ulkopuolella, mutta ei ihan säännöllisesti. Lisäksi kulut eivät ole luokkaa 7,5 euroa vaan 3-5,5 euroa per kerta ja näistä menee vielä osasta vain verot eli ei tarvitse itse maksaa kaikkea.

Aika useinkin tulee ulkona syötyä (ehkä kerta per viikko), mutta kertakustannukset ovat koko perheeltä ylensä noin keskiverrosti 25 euron luokkaa, joten laskin, että ulkona syömisiin menisi noin 150 euroa kuussa.

Ruokakauppaan menee noin 130 e viikossa, joka tekee siis noin 520 euroa kuussa.

Lisäksi mun ja miehen työpaikkaruokailuihin menee se noin 2,5 e per päivä eli se tekee noin 50 e.

Näistä tulisi siis yhteensä se 720 euroa.

On kyllä tosi halvat työpaikkaruokailut. Mä olen tottunut enemmän siihen, että työpaikkaruoka on vähintään viitisen euroa, mulla taas ei ole työpaikkaruokalaa ollenkaan, joten usein lounaat ovat jopa lähempänä kymppiä.

Mä en kyllä ihan tajunnut miten teidän työpaikkaruoista tulee yhteensä 50 euroa. Siis 2,5 euroa x 21 päivää x 2 henkilöä on jo reilut satasen. Ja mistä tuo 2,5 euroa tuli kun edellä mainitsit 3-5,5 euroa per kerta.

No oli miten oli, tulee mainitsemallani esimerkillä tai muulla vastaavalla tulee helposti melkoisesti summaa ruokakuluihin, vaikka ei vielä söisi mitenkään ihmeellisesti. Esim. miehelläni on myös tapana käydä kerran päivässä kahvilla työkavereidensa kanssa, jotka eivät ole ns. saman kahvihuoneen alueelta. Joka kerta 1-4 euroa lisää per päivä.

Vierailija
19/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi ruuassa säästetään monen muun tärkän asian kustannuksella (fyysinen ja henkinen hyvinvointi). Arvot vinksallaan suomalaisilla.

Vierailija
20/31 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi halvat työpaikkaruokailut. Mä olen tottunut enemmän siihen, että työpaikkaruoka on vähintään viitisen euroa, mulla taas ei ole työpaikkaruokalaa ollenkaan, joten usein lounaat ovat jopa lähempänä kymppiä. Mä en kyllä ihan tajunnut miten teidän työpaikkaruoista tulee yhteensä 50 euroa. Siis 2,5 euroa x 21 päivää x 2 henkilöä on jo reilut satasen. Ja mistä tuo 2,5 euroa tuli kun edellä mainitsit 3-5,5 euroa per kerta. No oli miten oli, tulee mainitsemallani esimerkillä tai muulla vastaavalla tulee helposti melkoisesti summaa ruokakuluihin, vaikka ei vielä söisi mitenkään ihmeellisesti. Esim. miehelläni on myös tapana käydä kerran päivässä kahvilla työkavereidensa kanssa, jotka eivät ole ns. saman kahvihuoneen alueelta. Joka kerta 1-4 euroa lisää per päivä.

Siis mä en syö kovin usein töissä vaan mulla on usein omat eväät mukana. Eväät menee siis suurin osa tuosta 520 eurosta. Joskus kutenkin syön, joten ehkä 20 e menee kuussa duuniruokaan.

Sitten miehelläni on taas työsuhde-etuna ruoka, joka maksaa noin 5 euroa. Hän maksaa siitä summasta siis vain verot eli jos veroja menee vaikka 30%, niin mieheni maksaa ruuistaan 1,5 euroa siis kerta ja se tekee noin 30 e kuussa.

Itse maksan duunin kahvista 10 e syksyllä ja 10 e keväällä, joten siitä ei tule päivää kohti kuin 0,1 e. Maidot vien kyllä itse töihin, mutta se summa on taas tuossa 520 eurossa. Mieheni työsuhde-ruokaan kuuluu myös kahvi, joten hän ei maksa siitäkään mitään lisää.