Olen yllättynyt, miten vähän lapsikeskeistä puhetta suomalaisten äitien (isien) keskuudessa on.
Yleensä asioita pohditaan AINA pelkästään vanhempien kannalta. Annan esimerkkejä kuulemistani keskusteluista tuttavapiirissäni, perhekahviloissa, puistoissa jne:
"Joo kyllä sun kuule kannattaa mennä vaan töihin, oot parempi äiti kun oot vähän erossa lapsista"
"Lapset nyt vaan tappelevat, ei sille mitään mahda, mee toiseen huoneeseen niin selvittäkööt keskenään"
"Ainahan lapsia kiusataan, anna olla, siinähän karaistuu"
"Lähdette vaan lomalle/häihin/matkalle ilman lapsia, voitte OIKEASTI nauttia"
"Kaikki vanhemmat hermostuu eikä pieni luunappi mitään haittaa"
Jne. Jne. Mua hämmentää, että hyvin harvoin jos koskaan kuulee viisaita sanoja lasten kannalta. "Ottakaa lapset mukaan, nauttivat varmasti kovasti omalla tavallaan" "Voi, varmasti ikävä tunne lapsesi kannalta, mitenköhän häntä voisi auttaa" "Voisitko jollain järjestelyillä olla vielä hetken kotona lapsesi kanssa" ym.
Mutta sehän on ihan yleisestikin tiedossa, että Suomessa vanhemmuuspuhe on hyvin negatiivista ja itsekeskeistä.
Kommentit (6)
Saanko kysyä, asutko kaupungissa vai maalla? Minä asun isossa kaupungissa, täällä tuollaiset puheet tulevat vastaan kaikkialla. KUten sanoin, perhekahviloista alkaen.
ap
että jos joskus poikkeuksellisesti meinaa tehdä toisin pitää siitä erikseen mainita ja kaveria rohkaista.
Sitten on tietysti nää tyypit, joiden mielstä lapsia ei saisi edes hankkia, jos ei aio olla niiden kanssa niiden ehdoilla seuraavat 20v 24/7 - kuuluuko AP heihin ?
Yleensä asioita pohditaan AINA pelkästään vanhempien kannalta. Annan esimerkkejä kuulemistani keskusteluista tuttavapiirissäni, perhekahviloissa, puistoissa jne: "Joo kyllä sun kuule kannattaa mennä vaan töihin, oot parempi äiti kun oot vähän erossa lapsista" "Lapset nyt vaan tappelevat, ei sille mitään mahda, mee toiseen huoneeseen niin selvittäkööt keskenään" "Ainahan lapsia kiusataan, anna olla, siinähän karaistuu" "Lähdette vaan lomalle/häihin/matkalle ilman lapsia, voitte OIKEASTI nauttia" "Kaikki vanhemmat hermostuu eikä pieni luunappi mitään haittaa" Jne. Jne. Mua hämmentää, että hyvin harvoin jos koskaan kuulee viisaita sanoja lasten kannalta. "Ottakaa lapset mukaan, nauttivat varmasti kovasti omalla tavallaan" "Voi, varmasti ikävä tunne lapsesi kannalta, mitenköhän häntä voisi auttaa" "Voisitko jollain järjestelyillä olla vielä hetken kotona lapsesi kanssa" ym. Mutta sehän on ihan yleisestikin tiedossa, että Suomessa vanhemmuuspuhe on hyvin negatiivista ja itsekeskeistä.
Tervetuloa keskusteluihin, Nina Mikkonen.
ihmisiä, joiden mielestä lasten näkökulmasta puhuminen on jotenkin väärin? Uskomatonta!
omassa tuttavapiirissäni jutut liikkuu 99% lapsissa ja myös heidän näkökulmastaan. Vaihtaisin kavereitani tai harventaisin yhteisiä hetkiä, jos olisi minä minä -keskeistä pelkästään. Mutta jotenkin tuntuu, että vähän hakemalla haettu juttu tää, en edes ihan tarkkaan tiedä, mitä ap hakee/tarkoittaa. Ehkä en vain tajua. :)
Omassa tuttavapiirissäni taas mietitään paljonkin asioita nimenomaan lasten kannalta. Joko liikut aika erikoisissa piireissä, tai sitten rekisteröit noita keskusteluita aika valikoivasti. Veikkaan jälkimmäistä?