Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulevan lapsen sukupuoleen vaikuttaminen lääketieteellisesti

Vierailija
21.04.2011 |

Jos Suomessa olisi ns. Family Balancing-klinikoita (kuten Jenkeissä), joissa tarjottaisiin siittiöiden erottelu-menetelmällä mahdollisuus vaikuttaa tulevan lapsen sukupuoleen niin käyttäisitkö ko. klinikan palveluja? Asiakkaaksi pääsee siis sellaiset perheet, joilla on jo useampi lapsi samaa sukupuolta ja haluaisivat vielä yhden lapsen vastakkaista sukupuolta. Menetelmä ei ole mitenkään varma eli siinä vain parannetaan mahdollisuutta saada joko tyttö tai poika.

Luin jotain vanhaa Tiede-lehden artikkelia, jossa lääkärit väittivät ettei Suomessa sellaisia palveluja edes tarvita, koska täällä niiden kysyntä olisi olematonta. Mistä lääkärit voivat niin päätellä? Luulen, että on aika paljon perheitä olemassa, jossa on lapset samaa sukupuolta ja toivottaisiin vielä sitä toista sukupuolta. En pidä mitenkään tuomittavana jos sellaisessa tapauksessa haettasiin asiaan lääketieteellistä apua. Kyllähän täälläkin palstalla harva se mamma ilmoittaa, että yritetään tyttöä tai poikaa ajoittamalla yhdyntä tiettyyn ajankohtaan ovikseen nähden. Ja jos jotain muita keinoja olisi kotikäytössä niin en yhtään epäile etteikö sellaisiakin käytettäisi.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käynyt tai tiedättekö ketään joka olisi käynyt Pietarissa hakemassa "oikean" merkkisen lapsen?

Vierailija
2/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä tytön kaipuuta. Oikeastaan tiheällä yrittämisellä olemme tainneet jopa lisätä poikasiittiöiden mahdollisuutta joka kerta. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omilla rahoillaan saa kukin tietenkin tehdä mitä lystää.Itse kysymykseen olen jäävi ottamaan kantaa- mulla on kaksi poikaa ja kaksi tyttöä.

Vierailija
4/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluaisit kuulla? 6

Onko kukaan käynyt tai tiedättekö ketään joka olisi käynyt Pietarissa hakemassa "oikean" merkkisen lapsen?

Vierailija
5/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko turvallista? Esim. hygienia ja muutenkin etteivät sotke vahingossa väärää spermaa;-)? Vähän huono luottamus kai rajan takaisiin...

Vierailija
6/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, tietosi itärajan takaa taitavat olla jostain vuosikymmenien takaa? Hinnasto löytyy sivulta. Itse laskeskelin että hieman alle 10 te tulisi maksamaan yksi kierto, seuraavien hinta voi olla halvempi jos alkioita tulee ylimääräisiä. Yhden hoitokerran onnistuminen riippuu äidin iästä, mutta muistaakseni noin 20-30% luokkaa. Tutuistani kummalakaan ei tärpännyt. 6

Vierailija
7/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, tietosi itärajan takaa taitavat olla jostain vuosikymmenien takaa? Hinnasto löytyy sivulta. Itse laskeskelin että hieman alle 10 te tulisi maksamaan yksi kierto, seuraavien hinta voi olla halvempi jos alkioita tulee ylimääräisiä. Yhden hoitokerran onnistuminen riippuu äidin iästä, mutta muistaakseni noin 20-30% luokkaa. Tutuistani kummalakaan ei tärpännyt. 6

Montako kiertoa tuttusi yrittivät? Oliko klinikalla mitään sen kummempia vaatimuksia vai suostuivatko sukupuolen valikoimiseen noin vain? Entä oliko tutuillasi ennestään jotain lapsettomuusongelmia vai menivätkö ihan vain hakemaan tiettyä sukupuolta vaikka luomusti olisivat raskautuneet?

10 000 € per kierto tuntuu kyllä valtavan suurelta summalta. Huh. Kyllä meillä varmaan olisi se laittaa, mutta sitten menisi kaikki säästöt. Toisaalta eipä lapsen saamista voi rahassa mitata. Meillä muutenkin vaikeuksia saada lasta, mutta Suomessa sentään saa julkisella puolella hoitoa ja yksityiselläkin Kela-tutkia.

Vierailija
8/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut lapsettomuusongelmia. Klinikalla ei ole mitään vaatimuksia, tai siis kyllä siellä käydään haastatteluissa ja tutkitaan hoitoihin sopivuus ja suunnitellaan hoito mutta alkionseulontaan pääsee kuka vain.

Vierailija
9/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä huomaa, että suomalaisilla on asiat liian hyvin, kun on varaa valikoida lapsen sukupuoltakin. Ymmärtäisin, jos eläisimme maassa, jossa tyttö tietää perheelle taloudellista menetystä, mutta ei, Suomessa en tätä ymmärrä.

Minulle on 100% sama, kumpi tulee, oli se sitten samaa tai eri merkkiä kuin esikoinen.

Vierailija
10/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut lapsettomuusongelmia. Klinikalla ei ole mitään vaatimuksia, tai siis kyllä siellä käydään haastatteluissa ja tutkitaan hoitoihin sopivuus ja suunnitellaan hoito mutta alkionseulontaan pääsee kuka vain.

Eikö siellä pidä kuitenkin olla useampi lapsi samaa sukupuolta? Ainakin sivuilla sanotaan niin. Miksi tuttusi jättivät hoidot noin nopeasti kesken? Oliko hoidon taso kuitenkin ok vai loppuiko rahat?

Vierailija
11/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koen, ettei puutu mitään. Jos kolmas olisi ollut tyttö, yksi lapsi lisää olisi pitänyt tehdä.

En näe mitään mieltä sukupuolen valinnassa, tulisi vaan liian suuret odotukset sitä lasta kohtaan, joka vielä rahan kanssa olisi alulle asetettu.

Luotan luonnonvalintaan; joissakin suvuissa tulee enemmän poikia kuin tyttöjä ja päinvastoin.

Voihan olla, että miehen suvussa tytöt olisivat heikkoja ja sairaita. Valitettavasti näin suvussa onkin, yksi tyttö kuoli sairauteen, toinen kohtuun miehen veljeskunnassa.

Yksi keskenmeno minullakin oli, oliko sitten tyttö tulossa, en tiedä.

Mutta olen valtavan kiitollinen näistä kolmesta erilaisesta ja ainutlaatuisesta poikalapsesta.

Vierailija
12/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai siellä sitten on sellainen vaatimus jos sivuilla sanotaan niin. Muistaakseni aiemmin ei kyllä ollut. Toiselta loppuivat rahat (alkoi säästää uutta kiertoa varten mutta tuli sitten luomusti raskaaksi joten tämä haave siirtyi tai jäi kokonaan pois, en tiedä). Toisella todettiin sitten näiden kahden kierroksen myötä tulos niin huonoksi että uusia hoitokiertoja ei enää suositeltu, tai ainakin niiden onnistumisen ennuste oli niin huono että hän jäi pohtimaan mitä jatkossa tahtoo.

Vierailija
13/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä tytön kaipuuta. Oikeastaan tiheällä yrittämisellä olemme tainneet jopa lisätä poikasiittiöiden mahdollisuutta joka kerta. =)

Kaikki pojat on saatettu alkuun ovulaation aikaan. Olen joka kerralla tuntenut ovulaation ja sitten on tärpännyt poikaonnella.

Vierailija
14/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kyseistä palvelua ei ole Suomessa saatavilla, koska lakikaan ei ole esteenä. Ymmärrän toki, että valtio ei kustantaisi Family Balancing- menetelmää, mutta jos perhe omilla rahoillaan olisi valmis kyseiseen palveluun, niin miksi se estetään?

Olemme vakavasti harkitsemassa Usa:n Family Balancing klinikalle menemistä. Meillä on kolme poikaa ja olemme alusta asti toivoneet vain tyttöjä. Pojat ovat meille kaikki kaikessa, mutta toivo tytöstä elää..

Vierailija
15/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua pätkääkään näitä sukupuolenvalitsemisjuttuja! Ihan kuin ei siinä olis tarpeeksi, et saa kolme tervettä lasta, pitäis vielä eri sukupuoliakin saada! Mä en osais päättää kumpaa sukupuolta haluaisin ja olin iloinen kun en sitä ole joutunut päättämään. Meillä oli ensin kaksi poikaa ja kolmanneksi tuli tyttö. Kolme poikaa (tai tyttöä) olisi ollut ihan yhtä hyvä juttu!!! Lähipiirissä on kaksi kehitysvammaista lasta eli perspektiiviä löytyy vähän tärkeämmille jutuille...

Vierailija
16/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pojat on saatettu alkuun ovulaation aikaan. Olen joka kerralla tuntenut ovulaation ja sitten on tärpännyt poikaonnella.

kannattaa muistaa, että kaikilla ei näin ole, että tuntisi ovulaation. Itsellä esim. epäsäännöllinen kierto enkä millään pysty ennustamaan ovulaation ajankohtaa enkä myöskään sitä tunne.

Vierailija
17/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kyseistä palvelua ei ole Suomessa saatavilla, koska lakikaan ei ole esteenä. Ymmärrän toki, että valtio ei kustantaisi Family Balancing- menetelmää, mutta jos perhe omilla rahoillaan olisi valmis kyseiseen palveluun, niin miksi se estetään? Olemme vakavasti harkitsemassa Usa:n Family Balancing klinikalle menemistä. Meillä on kolme poikaa ja olemme alusta asti toivoneet vain tyttöjä. Pojat ovat meille kaikki kaikessa, mutta toivo tytöstä elää..

Miksi USA, miksei Pietari kelpaa? Tulisihan se paljon halvemmaksi matkustaa tuohon lähelle.

Vierailija
18/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmissa raskauksissa, niin eivät ne olleet riittävän voimakkaita että olisin ihan klinikalle asti lähtenyt. Vähän kuin että mua harmittaa löysä mahanahkani mutten silti mene kauneusleikkaukseen.

Sitäpaitsi ekalla kerralla mun toiveeni olivat ristiriidassa mun mieheni toiveiden kanssa, joten sikäli emme ainakaan olisi menneet.

Vierailija
19/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua pätkääkään näitä sukupuolenvalitsemisjuttuja! Ihan kuin ei siinä olis tarpeeksi, et saa kolme tervettä lasta, pitäis vielä eri sukupuoliakin saada! Mä en osais päättää kumpaa sukupuolta haluaisin ja olin iloinen kun en sitä ole joutunut päättämään. Meillä oli ensin kaksi poikaa ja kolmanneksi tuli tyttö. Kolme poikaa (tai tyttöä) olisi ollut ihan yhtä hyvä juttu!!! Lähipiirissä on kaksi kehitysvammaista lasta eli perspektiiviä löytyy vähän tärkeämmille jutuille...

niin ei silti tarvitse tuomita muita, jotka ajattelevat eri tavalla.

Meillä on mielestäni perspektiiviä asiaan, koska syöpähoitojeni takia oli todella epätodennäköistä, että saisimme koskaan lapsia. Kuuden keskenmenon jälkeen olemme saaneet kolme poikaa (kuten yllä kirjoitin) ja olemme todella onnellisia heistä. Mutta vastoinkäymiset eivät silti ole poistaneet unelmaamme tyttärestä. Se, että on kiitollinen, ei mielestäni poissulje unelmia. Ja etenkin kun tämä unelma olisi laillista Suomessakin ja toteutettavissa.

Vierailija
20/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sais jäädä lapsettomiksi. Taitaa lapsi jäädä kakkoseksi, kun isi ja äiti suunnittelevat Täydellistä Elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan