Oppiiko taapero syömään itse jos vain lopettaa syöttämisen?
Kyse on siis 1v 1kk ikäisestä. Jos lopetan syöttämisen ja isken lusikan kouraan, oppiiko nopeasti syömään tarvitsemansa määrän ruokaa?
Kommentit (30)
Silloin teenkin joskus niin, että annan ruoan ja lusikan eteen ja vaikka laitan tiskejä. Yleensä syö silloin nätisti. Jos ruokailu alkaa niin, että vain räkii, kun näkee ruokaa, lopetan sen jo alkuunsa. Siis pois pöydästä ja myöhemmin uudelleen. Kun ei siitä tule mitään.
Leluja en ole antanut melkein ikinä, mutta joskus annan vain sormiruokaa tai palan leipää. En myöskään jaksa tapella syömisen kanssa. Mutta en enää pelkkää sotkemistakaan katsella. Sotkuista se syöminen tietty on, mutta kun ruokaa menee suuhun, en välitä.
estämään jos haluaa että lapsi oppii itse syömään. Se itsesäännöstelyhän kehittyy kun lapsi saa myös itse syödä. Meillä syödään sekä sormiruokaa että lusikoidaan vaihtelevalla menestyksellä :) Lapsi ei halua enää että häntä syötetään. Sotku on välillä hirveä, mutta ei voi mitään..asioihin pitää osata suhtautua :D
itse alkoi syömään lusikalla iässä 1v 3-4kk (en muista aivan tarkkaan). Tuota ennen ei edes halunnutu lusikkaa käteen, aivan yllättäen yksi ilta vain "Teki tenän", kun yritin syöttää ja hamusi lusikkaa. Kun annoin lusikan hänelle, meni koko lautanen tyhjäksi. Siitä saakka ei ole enää antanut minun syöttää. Hoidossa taas on vasta nyt alkanut välistä syömään itse, mutta useimmiten tykkää, että siellä hänet syötetään. Tiedä sitten, mistä tuokin johtuu, ehkä hoidossa enempi seurattavaa, kun muita lapsia myös syömässä.
Sormiruokaa meillä on syönyt itse jo alkaen iästä 6kk. Mutta kyllä se siitä pian helpottaa:)
että kannattaa tehdä usein ruokia jotka eivät sotke ihan hillittömästi. Pahin sotkija on tomaattinen kastike jossa on öljyä :D Ja valitettavasti myös meidän lempparikastikepohja!
kaikki lapset eivät ole valmiita syömään itsekseen kovin pienenä eikä kyse ole laiskuudesta vaan siitä että kaipaavat äidin hoitoa tässä suhteessa. Minunkin esikoinen oppi alle 1-vuotiaana syömään sujuvasti itse ja jos olisi ainut lapseni niin minäkin olisin täällä tohottamassa kuinka varmasti kaikki osaavat jo tuossa iässä. 1v1kk on vielä tosi pieni. Eri asia tietysti jos hänellä itsellään on intoa yrittää mutta ap:n tapauksessa sitä ei tunnu vielä olevan?
mutta se ärsyttää, jos lapsi vain läiskyttää puuroa pitkin pöytää ja heittää kaiken lautaselta ottamansa lattialle. Ajattelinkin, että ehkä silloin voisi ottaa vain lautasen pois ja lopettaa ruokailun.
Lelun käyttökin on ollut tähän mennessä toimiva tapa, mutta nyt se lapsi viskoo sitä lelua jatkuvasti pois enkä ala nostamaan sitä montaa kertaa. Naurettavan näköistä touhua se olisi ;)
Tänään söi nälissään puoli purkillista kaupan mössöä, lopun purkillisen jopa antoi syöttää. Ei ollutkaan syönyt kuin pienen palan leipää sitä ennen. Iltapuuroa laittoi muutaman lusikallisen suuhun, sitten alkoi läiskiä sitä. Otin lautasen kauemmaksi ja yritin syöttää, muttei ottanut yhtään. Ennen on syönyt hurjan määrän puuroa illalla, joten ihmettelen, mikä sitä oikein vaivaa.
ap
Mainoskuvastot toimi hyvin, ei haittaa vaikka tippui ruokaa. Jossain vaiheessa kyllästyin touhuun, mutta taapero ei. Eli aika lailla hän sai katsoa lehtiä ja aikuinen syötti hänet, en jaksanut käydä tahtojen taisteluja enkä voinut jättää lasta nälkäiseksikään.
Jossain vaiheessa annettiin lusikka käteen, väillä oli yhtä sotkua, välillä meni jotain suuhun. Siitä oli vähän apua, kun hän sai tipan sitä ruokaa ihan omaan kuppiin. Hän oppi syömään itse keskimääräistä vanhempana lähempänä kolmea vuotta. Myöhemmin havaittiin, että hänen hienomotoriikkansa kehittyi keskimääräistä myöhemmin. Nyt hän on normaali alakoululainen ja ruokaongelmat kaukainen muisto.
paitsi jos saa jonkun lelun käteen, jota sitten viskoo alas. Olen siis kyllästynyt koko touhuun ja mietin, söisikö paremmin, jos saisi itse lusikoida. Lapsi osaa viedä lusikan suuhunsa, mutta hetken kuluttua alkaa sotkea ruokaa joka paikkaan.
Ajattelin, että antaisin syödä niin kauan kuin lusikoi ruokaa suuhunsa ja ruokailu loppuisi, kun alkaa sotkea eikä enää syö. Mutta onko lapsi vielä liian pieni? Tajuaako alkaa itse syömään? Niin ja jos taaperolle antaa oman lusikan kun syötän, lapsi vain sotkee ja alan ärsyyntyä ja ruokahetki on pilalla.
ap
kaikki lapset eivät ole valmiita syömään itsekseen kovin pienenä eikä kyse ole laiskuudesta vaan siitä että kaipaavat äidin hoitoa tässä suhteessa. Minunkin esikoinen oppi alle 1-vuotiaana syömään sujuvasti itse ja jos olisi ainut lapseni niin minäkin olisin täällä tohottamassa kuinka varmasti kaikki osaavat jo tuossa iässä. 1v1kk on vielä tosi pieni. Eri asia tietysti jos hänellä itsellään on intoa yrittää mutta ap:n tapauksessa sitä ei tunnu vielä olevan?
lusikan on saanut käteen soseiden aloittamisesta alkaen eikä kukaan ole edes sotkenut ihmeemmin. Meillä ei ole viskottu lautasia lattialle tai puuroa seiniin.
minä lopetan syöttämisen vuoden vanhalta. Ja hyvin oppi itsekin laittamaan ruokaa suuhun. Väitän että kehittyi motoriikka nopeammin.
Nyt kun on 5 vee niin olen lopettanut ruuan valmistamisen lapselle. Tekee itse jo ruokaa.
Olen ylpeä lapsesta kun on kykenevä itse toimimaan ja uskon että näin oppii paremmin selviytymään elämästä. Ei se passaaminen ja lapsen hyysääminen ole mitenkään lapsen edun mukaista.