Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia pääsiäisperinteitä teillä on?

Vierailija
20.04.2011 |

Haluaisin luoda meidän perheelle omia perinteitä ja tehdä pääsiäisestä isomman juhlan. Ei olla mitenkään erityisen uskovaisia, joten esim. kirkossa käynti ei kuulu meidän juttuihin.

Suunnitelmissa on ainakin hyvää ruokaa (mutta mitä?) ja pääsiäismunien maalausta. Kokon rakentamistakin on mietitty, maaseudulla kun asutaan.

Kaipaan jotain poikkeusta/juhlaa kotiäidin arkeen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä pääsiäiseen kuuluu, että äiti on töissä, kuten muutkin juhlapyhät. Isä on lasten kanssa kotona, haravoi pihaa, pesee autoa, istuu tietokoneella. Jossain välissä paistetaan karitsan paisti. Pääsiäisenä on monesti hyvä ilma, että voi ulkoilla.

Vierailija
2/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä pääsiäiseen kuuluu, että äiti on töissä, kuten muutkin juhlapyhät. Isä on lasten kanssa kotona, haravoi pihaa, pesee autoa, istuu tietokoneella. Jossain välissä paistetaan karitsan paisti. Pääsiäisenä on monesti hyvä ilma, että voi ulkoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te niitä maalaisitte?

Vierailija
4/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut suvussa tapana järjestää munanpyöritystä pääsiäisenä lapsille. Tätä on ilmeisesti tehty jo edesmenneen mummoni lapsuudessa ja lapset kertakaikkiaan rakastavat sitä. Ideana on se, että laitetaan esim. jostain hyllylevystä (sopivan kokoinen pala) ramppi joka päällystetään esim. jollain viltillä jonka reunat käännetään rullalle, jotta muna ei pääse kierimään rampin reunojen yli. Rampin toinen pää laitetaan siis esim. tuolille ja toinen pää lattialla olevan viltin päälle. Lattialla olevalle viltille laitetaan sitten karkkia, pääsiäismunia ja mitä nyt vaan keksii. Ja sitten lapset vuorotellen pyörittävät munaa (meillä on ollut puinen muna käytössä) ramppia pitkin viltille ja saavat kaiken sen itselleen mihin muna pyöriessään osuu. Välillä karkkeja ja muuta tilpehööriä lisätään, jotta niihin on paremmat mahdollisuudet osua. Tämä on kyllä hauskempaa, jos on vähän enemmän kuin kaksi lasta leikissä mukana, mutta on meillä tätä ihan pelkästään omankin perheen kesken joskus harrastettu.

Tässä nyt vaan yksi vinkki minkälaisia perinteitä pääsiäisenä voi olla. :)

Vierailija
5/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ateisti, mutta mua ei haittaa juhlistaa kirkollisia juhlapäiviä. Niihin kuuluu myös perinteitä, joihin olen tottunut jo lapsena.

Hyvä ruoka on aina hyvä idea. Musta on kivaa, että juhlapyhinä syödään perinteisesti, eli samat elementit toistuu vuosittain (esim. lammas, lohi, falafelit - millä kukin nyt haluaa pääsiäistään juhlistaa).

Meillä mentiin lapsuudessa usein katselemaan kokkoja, siis tehtiin autoreissu. Samalla käytiin katsomassa paisuntaa eli tulvaa.

Munien maalaus on myös kiva juttu. Lapsille kannattaa myös kertoa niistä syistä, joista pääsiäistä vietetään, vaikka oma vakaumus ei olisikaan kristillinen.

Vierailija
6/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäismunat kuuluu uskontoon Miksi te niitä maalaisitte?

mutta kuitenkin itse noudattavat omassa kulttuurissa olevia, ei-kristillisistä käytönnöistä peräisin olevia tapoja... Huh hei.

Vierailija
7/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitten etsiminen. Muuten mennään pääsiäiset aika lailla tilanteen mukaan, mm. tänä pääsiäisenä ollaan reissussa.

Vierailija
8/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä herää klo 4.22, maalaa alaruumiinsa oranssiksi ja kiipeää seitsemäksi tunniksi katolle huudellen 13 sekunnin välein kiimaisen seepran kutsuhuutoa.

Äiti käy avolava-Toyotalla Lidlissä noin 40 kertaa päivän aikana hakien vaan yhden tavaran kerrallaan.

Lapset pukeutuvat muumeiksi ja lukevat yhtä ja samaa Suomen Kuvalehteä vuodelta 1981 koko päivän uudestaan ja uudestaan.

Illalla haetaan Heseltä kerrosateriat koko poppoolle ja mennään nukkumaan heti iltauutisten jälkeen.

Vierailija
9/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä ihmiset tekee mutta välillä vaan jännä seurata kun sanotaan "ei tehdä tätä kun ei olla uskovia" ja sitten tehdään asioita jotka liittyy siihen uskontoon -niinkun ei tajuisi että tekee asioita jotka liittyy siihen.

Tajuatko?

4

http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4ismuna

Vierailija
10/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus munat löytyvät sängyn alta ja joskus taas kukko on jättänyt vihjeitä tai kartan pesänsä löytämiseksi.

Vierailija
12/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä ihmiset tekee mutta välillä vaan jännä seurata kun sanotaan "ei tehdä tätä kun ei olla uskovia" ja sitten tehdään asioita jotka liittyy siihen uskontoon -niinkun ei tajuisi että tekee asioita jotka liittyy siihen.

Tajuatko?

4

<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4ismuna" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4ismuna">http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4ismuna</a&gt;

mitä pääsiäismunat symboloi. Ihmisillä on kuitenkin vapaus tehdä ja olla tekemättä asioita myös vakaamuksen perusteella.

Mua ei oikeasti hirveästi kiinnosta, saati ärsytä, tällaiset asiat. Ei oikeasti edes se, että hyvin kristilliset ihmiset tekevät "pakanallisia" (inhokkisana!) asioita. Kyseessä on kulttuurin kerrostuminen.

Mä en halua, että mun lapsille tuputetaan tunnustuksellista uskontoa, mutta uskonnosta saa kyllä kertoa. Siihen vedän rajan. Muuten toisten vakaumukset, tavat ja pyhienvietot eivät uhkaa tai ärsytä ollenkaan.

Vierailija
13/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitetaan palmusunnuntaina. Silloin käydään hakemassa koivunoksia. Viikolla jonakin iltana koristellaan höyhenillä, munilla ym.

Pääsiäislauantaina aamulla keitän munia jotka väritetään koko perheen voimin puuväreillä. Ne tarjotaan syötäviksi muun pääsiäisruuan kanssa päivällä. Lapset kiertelevät naapurustossa trulleina, ja illalla käydään ihailemassa kokkoa.

Sunnuntaiaamuna meillä on käynyt pääsiäiskukko munimassa munan joka lapsen sänkyyn, tyynyn alle.

Vierailija
14/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/15 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavista ideoista. Ollaan siis ihan kirkkoon kuuluvia ihmisiä ja käydään viikoittain seurakunnan tilaisuuksissa esim. perhekerhossa. En kuitenkaan halua viedä lapsia pääsiäisenä kirkkoon koska mielestäni ristiinnaulitseminen ei ole lasten asia ja täällä on asiasta erityisen tarkkaan ja värikkäästi kertovat papit.

Tiedän myös pääsiäismunien historian yms. Lähinnä kaipasin nyt mukavaa koko perheen tekemistä. Näitä ideoita tulikin (munien piilotus, ja vieritys) sekä kokko hommat.

Mukava jos ideoita/keskustelua tulee vielä lisää.