Minkälainen ihminen ei ota kuuleviin korviinsa
sitä ettei tulisi kylään sairaana, flunssaisena, nuhaisena tms ennen kuin on täysin terve, vaikka kerrottu että perheessä on onfektioastmaa ja joka ainut kerta pöpön saatuamme olemme päivystyksessä!??
Kommentit (27)
jotka pitävät neurologista "vikaa" mielikuvituksena ja sanovat että esim. asperger parantuu vain olemalla reipas ja ottamalla itseään niskasta kiinni...
että joku oikeasti joutuu päivystykseen heti, niin kuin teillä. Joku joka ajattelee, ettei pikku flunssa nyt mitään kellekään haittaa.
ja välinpitämätön. En tuollaista ihmistä kyllä kotiini kutsuisi ollenkaan.
joka ajattelee vain sitä, että kiva saada seuraa itselleen ja vaihtelua omiin tylsän samanlaisiin päiviin. Eli toisinsanoen itsekäs ihminen tekee niin. Lisäksi toisilla on kummallinen kuvitelma siitä, että heidän pöpönsä olisivat jotenkin harmittomampia, että "eihän tuo meidän Iisakkikaan sairastanut kuin 2 päivää. Räkää sillä vielä on ja hevosyskä, mutta ihanhan se jaksaa leikkiä". Eivät tyhmyyttään ymmärrä, että sama pöpö voi tosiaan viedä sen toisen perheen lapsen sairaalahoitoon kun eihän sillä lapsella ole mitään päällepäin näkyvää sairautta.
Näitä ihmisiä löytyy yllättävän paljon :(
joka ajattelee että eihän hän nyt voi ketään sairastuttaa, koska hänessä ei mitään vikaa ole.
joka sattumalta muistaa mainita, että niin meillähän oksennettiin vielä eilen koko talo täyteen koko perheen voimin, mutta aika pirteältä tuo lapsi nyt vaikuttaa, sen jälkeen kun omatkin lapset ovat jo leikkineet samoilla leluilla toisen lapsen kanssa kauan aikaa.
Myös samaa sarjaa näiden "pikkuflunssahan se vaan on, mitä se haittaa"-ihmisten kanssa.
Oikeastaan yllättävää, että noita on olemassa lastenkin suhteen, itse olen tottunut tuohon flunssien vähättelyyn omalla kohdallani, mutta olen jotenkin kuvitellut sen johtuvan siitä, että suurimmalla osalla aikuisia flunssat ovat jotenkin vain pientä kurkkukipua ja pientä kuumetta.
kuinka vakavia ruoka-aineallergiat, laktoosi-intoleranssi tai keliakia voivat olla. Kuten mun anoppi ja appiukko. Mulla on paljon ruoka-aineallergioita ja ihan kohteliaasti valikoin pöydästä ne ruuat joita voin syödä (en oletakaan että he muistaisivat kaikki allergiani), mutta aina vaan yrittävät tarjota esim. täytekakusta alempaa kerrosta, koska siinä ei ole banaania, vain siinä ylemmässä. Juu, mutta ei pysty silti ottamaan, saan oireita niin helposti ja ne ovat vakavia. Meillä olleissa juhlissa pahoittelin ystävälleni, kun olin unohtanut tehdä yhden leipomuksen laktoosittomana. Appi siihen totesi sitten, että eihän se nyt haittaa, jos vähän pierettää. Ystäväni pyörii kivusta lattialla, jos syö vähääkään laktoosia.
ns. terveiden lasten vanhemmat eivät näy tajuavan (joilla itsellä vuodessa pari nuhaa) että esim. astmalapsen tilanne on täysin eri.
Juuri surukseni kuulin, että pieni astmapotilaani oli eilen leikkimässä perheessä, jossa eräällä perheenjäsenellä angiina päällä :-( Ei viitsinyt mitään sanoa, vaikka lapset leikkivät usein ja tietävät astmastamme. Jotenkin tuo itsekkyys, ei ajatella muita eikä oteta toisten erilaista tilannetta huomioon.
Varsinkin tässä alkukeväästä ja sitten elokuussa näytän varmasti flunssaiselta punaisine silmineni ja valuvine nenineni ja asivasteluni ilmeiseti hermostuttaa sinua. Talvella on totta, että pakkanen aihettaa hengenahdistusta ja haukkuvaa yskää. Sori nyt, kuvittelin sinun ymmärtävän kun omassa perheessäsi on sama vaiva, mut ei sitten. Ei mun väkisin tarvi teillä kyläillä.
ja sanoi heti ovella että olen sitten kipeänä mutta äiti sanoi että ei se haittaa. WTF, hänen höselö äitinsäkö se on joku totuuden torvi joka määrittelee missä kunnossa vastasyntyneitä tullaan katsomaan.
Minulla on nykyää perusoletuksena kaverin lapsista, että ovat räkäisiä kun tulevat (koska ovat sitä useimmiten). Jos sanovat että heillä on "vähän nuhaa" niin se tarkoittaa jo aivan helvetinmoista tautia. Heidät voi päästää kylään vaan jos voi olla seuraavalla viikolla pois töistä sairauden takia.
ja tuosta vastasyntyneen katsomisesta mieleen.
Kun sain kuopukseni, riskiraskauden jälkeen syntyneen pienokaiseni, niin eräs sukulaisperhe tuli katsomaan. Kuulin vasta jälkeenpäin heidän sanoneen toiselle sukulaiselleni, että ovat kaikki sairaslomalla keuhkoputkentulehduksen ja ties minkä takia, mutta ottivat lääkettä, niin etten huomannut, kun olisin muuten voinut olla "hysteerinen".
Ja toinen:
kutsuin erään lapsen leikkimään lapseni kanssa. Kerroin äidille, että olemme menossa seuraavana päivänä kitarisaleikkaukseen. Varmistin vielä, että lapsi on terve. On joo (ja siis olikin). Ja sovittiin kellonaika monelta tulevat. Sitten kun äiti toi tätä lasta, sanoi, sori kun ollaan vähän myöhässä, kun tämän veli oksensi juuri kun oltiin lähtemässä, mutta onneksi ei ole tarttunut tähän, ettei mennyt kyläily pieleen kun niin on odotettu.
Tein tylysti ja sanoin ovella, että sitten en voi ottaa riskiä, että tämä toinen on kantajana, ja omani sairastuu ja leikkaus peruuntuu. Hirveä huuto ja pettymyshän siitä tuli molemmille lapsille, kun ovelta käännytetään, mutta en kyllä muutakaan voinut.
Sellainen ihminen joka ei usko että voisitte välttää pöpöt sillä ettei teille koskaan tulisi ketään sairaana, flunssaisena, nuhaisena tms ennen kuin on täysin terve.
Tai sellainen ihminen joka ei halua olla aina näkemättä teitä.
Itsekäs on yksi sana, ei yhtään ajattele miltä toisista tuntuu.
Sellainen ihminen joka ei usko että voisitte välttää pöpöt sillä ettei teille koskaan tulisi ketään sairaana, flunssaisena, nuhaisena tms ennen kuin on täysin terve. Tai sellainen ihminen joka ei halua olla aina näkemättä teitä.
Ei kai tämä ollut kirjoittajan oma mielipide? On olemassa riskiryhmiä, joiden kanssa on oikeasti oltava varovainen. Ison osan pöpistä voi välttää juuri niin, että ei ole samassa pienessä huoneessa ja leiki samoilla leluilla kuin juuri parhaillaan sairas ihminen.
sitten on tämmöisiä ihmisiä,jotka itse kovaan ääneen kyselevät,että olettehan terveitä,mutta itse paljastuvat tosi kipeiksi kun ollaan jo tultu kylään.luulevat kai,että heidän flunssansa on hieno ja erikoinen kokemus!
Sellainen ihminen joka ei usko että voisitte välttää pöpöt sillä ettei teille koskaan tulisi ketään sairaana, flunssaisena, nuhaisena tms ennen kuin on täysin terve. Tai sellainen ihminen joka ei halua olla aina näkemättä teitä.
Ei kai tämä ollut kirjoittajan oma mielipide? On olemassa riskiryhmiä, joiden kanssa on oikeasti oltava varovainen. Ison osan pöpistä voi välttää juuri niin, että ei ole samassa pienessä huoneessa ja leiki samoilla leluilla kuin juuri parhaillaan sairas ihminen.
Niin, no jos mielelläsi haluaisit istua tuntitolkulla päivystyksessä niin mikäs siinä sitten tervetuloa kylään vain... Ilmoitan kun lapseni saa flunssan ja olisi aika lähteä sairaalan päivystykseen niin lähdet sitten sinne istumaan aamusta iltaan ja illasta aamuun odottamaan josko sairaalan päivystys spirat sun muut tehoavat vaiko jäädäänkö sitten osastolle..?
Kehuu aina, miten ei ollut yhtään sairaslomapäivää. Ei kai, kun mahataudissakin sinnitteli kassatyössä, välillä kipas ripuloimaan tai oksentamaan ja taas tartuttamaan kassalle. Eikä kertonut meille taudista ennen kuin vasta perillä kun olimme ajaneet 200 km mummolaan kahden pienen kanssa...
Olin ylihygieeninen hysteerikko, kun en oikein ilahtunut.
Niin, no jos mielelläsi haluaisit istua tuntitolkulla päivystyksessä niin mikäs siinä sitten tervetuloa kylään vain... Ilmoitan kun lapseni saa flunssan ja olisi aika lähteä sairaalan päivystykseen niin lähdet sitten sinne istumaan aamusta iltaan ja illasta aamuun odottamaan josko sairaalan päivystys spirat sun muut tehoavat vaiko jäädäänkö sitten osastolle..?
Sairaana ei normaalisti tullakaan kylään, mutta harvempi on nuhan kanssa niin tarkka. Jos vieraat tulevat selkeästi kuumeisena ja influenssaisena, niin en ymmärrä.
Sitä joskus mietin että miten aiot erottaa sen astmaisen lapsen päiväkodissa ja koulussa kaikista nuhanenistä?
Jotain olen oppinut tähän mennessä lasten kanssa elämisestä. Ainakin sen että vaikka kuinka niitä pöpöjä välttelisi, niin siitä huolimatta lapset niitä saa. Vähän väliä on flunssaa ja vatsatautia. Tai ehkä eivät sitten saisi, jos ne eristäisi muista samanikäisistä.
Jotenkin tuli mieleen kaveri, jolla on astmaattinen lapsi. Aina jos meillä oli pientäkään nuhaa ei halunnut nähdä, jotta lapset eivät olisi sairastuneet ja astma vaivannut (lisäksi heillä oli lapsilla usein keuhkoputkentulehduksia). Kuitenkin nämä lapset olivat saman verran kipeinä kuin muutkin lapset, yleensä sen jonkin viikon meidän jälkeen, vaikka emme nähneetkään.
Nyt lapset ovat jo isompia, se astmaatikkokin jo koulussa ja eivät vanhemmat ole niin tarkkoja. Kai ne taudit myös helpottavat kun lapset kasvavat, ainakin meillä on käynyt näin. Mutta lapsemme eivät oikein ole kovin kummoisia kavereita enää isompana keskenään, sillä ei ole niin yhteistä kun eivät aikaisemminkaan niin paljoa leikkineet keskenään. Emmekä me perheenä enää näe pahemmin heitä, se jäi koska heille ei oikein koskaan silloin aikanaan sopinut.
Ymmärrän sen huolen ja turhautumisen kun pieni lapsi sairastaa. Ymmärrän myös senkin että haluaa välttää taudit. Mutta sitä en ymmärrä että joku oikeasti kuvittelee että vahtimalla ettei kylään tulevilla ole nuhaa, tai ole ollut nuhaa hetki sitten, auttaisi siihen että oma lapsi sairastaisi vähemmän.
tietäen, että talossa asuu, kaksi koira-allergisista.