Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukun vain 3h yössä. En pysty enää käymään töissä. Apua!

Vierailija
16.04.2011 |

Mitä ihmettä teen? Saan unta yleensä ihan hyvin. Mutta unta ei riitä kuin 3-4 tunniksi. Yritän, mutta uni ei tule uudestaan. Vasta varhain aamulla, tyyliin kuuden aikaan, alkaa unettaa. Mutta sitten ei voikaan enää mennä nukkumaan!

Täytyy olla muitakin jotka kärsivät samanlaisesta ongelmasta? TYöt menevät ihan solmuun, työni on vaativaa enkä jaksa tehdä siellä mitään.

Jos otan aamuyöllä jonkin rentouttavan lääkkeen, saan kyllä jatkettua unta, mutta silloin aamu menee kemiallisessa unessa, enkä pääse lähtemään töihin. Lääkkeet aiheuttavat tokkuraisuutta.

Olen 8-16 päivätyössä. Eläkettäkö tässä pitää hakea? Apua!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää päästä jollekin erikoislääkärille. On erittäin kuormittavaa elimistölle nukkua noin vähän.

Vierailija
2/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuyön unta. Yleensä aamuyön unettomuus on merkki stressistä ja/tai masennuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan enempää kuin parin päivän. Ja jos lääkäri sitä ehdottaa, niin älä suostu pitkiin pätkiin, sillä sellaisilla on taipumus vain venyä, ja siitä tulee töiden kanssa paljon ongelmia.

Mulla on ollut tuo sama ongelma, ja se on ihan kamalaa. Yksi, mitä kannattaa kokeilla, on väsyttävät allergialääkkeet silloin kun menet nukkumaan. (Kaikki eivät enää väsytä, mutta vanhimmat kyllä, googlettamalla pitäsi löytyä.)

Itse olen myös havainnut, että jos siirryn sohvalle ja laitan jonkin rauhoittavan ohjelman päälle, niin saatan nuokahtaa loppuyöksi sitä katsoessa.

Ja tietysti niitä unilääkkeitä kannattaa myös miettiä, tosiaan ennen nukkumaanmenoa otettuna. Niissä on pitempi- ja lyhyempivakutteisia, joten pelkkään nukahtamiseen tarkoitetut eivät varmaan sinun kohdallasi toimisi. Niistä saattaa tosiaan jäädä tuo tokkura aikaisemminkin otettuna vielä aamulla päälle, joten kannattaa testata niitä ensin viikonloppuaamuna.

Kannattaa myös tarkkailla, että vaikuttaako valon määrä ja vuodenajat nukkumiseen. Jos vaikuttaa, niin se on tietysti ongelma, jolle ei voi tehdä mitään, talvella toki kirkasvalolampulla voi tehdä keinotekoisen 12 tunnin päivän itselleen.

Työaikoihin et varmaan pysty saamaan yhtään liukuvuutta? Tai etätyömahdollisuutta, jolloin voisit tehdä osan töistä esim. illemalla kotona ja nukkua aamun.

Viimeisenä vielä, jos mikään ei auta, niin päiväunet käyttöön ottamalla voit pysyä edes suurinpiirtein järjissäsi, jos univaje on jatkuvasti noin suurta. Niitähän ei yleensä suositella, mutta ääritilanteissa pitää vain ottaa vastaan uni minä tahansa hetkenä.

Vierailija
4/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todella kauan kärsin ja nyt olen kauan miettinyt miten hullussa jaksoin nukkua noin 3 tuntia yössä kun olin raskaanakin...

Apu oli Levozin aitä käytetään univaikeuksiin ja moniin muihin...

otan 1/4 osan tablettia,eikä mitään haittavaikutuksia.

Tämä lääke pelasti elämäni =)

Vierailija
5/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan enempää kuin parin päivän. Ja jos lääkäri sitä ehdottaa, niin älä suostu pitkiin pätkiin, sillä sellaisilla on taipumus vain venyä, ja siitä tulee töiden kanssa paljon ongelmia.

Mulla on ollut tuo sama ongelma, ja se on ihan kamalaa. Yksi, mitä kannattaa kokeilla, on väsyttävät allergialääkkeet silloin kun menet nukkumaan. (Kaikki eivät enää väsytä, mutta vanhimmat kyllä, googlettamalla pitäsi löytyä.)

ja allergialääkkeitä ei pidä käyttää nukahtamislääkkeinä...

Vierailija
6/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni Zopinox on auttanut. Auttaa nukahtamaan sekä nukkumaan koko yön levollisesti. En tosiaankaan ota tuota joka yö (ei kai saisikaan), vaan vain silloin kun tulee stressikausia, eikä saa nukuttua ilman.

Vierailija
7/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokkuraisuutta ja unta riittää 6-7 tuntia ainakin minulla. Tehoaa paremmin kuin vahvemmat oikeat unilääkkeet.

Nimi on Circadin 2mg

(käytätkö alkoholia? Se huonontaa unen laatua pitkäksi aikaa -olikohan päiviä vai peräti viikkoja-, vaikka ei olisikaan humalatilaa)

Vierailija
8/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: ohis

Vierailija
9/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kanssa edellä melatoniinia kehunutta. Itsellä Circadin auttaa tosi hyvin tilapäisessä unettomuudessa. Otan sitä vain silloin kun tarttee ja uni tulee kohtullisen nopeasti ja sitä riittää aamuun asti. Parasta on, että Circadin ei aiheuta minkäänlaista tokkuraisuutta , jos joutuu lasten takia heräämään keskellä yötä.

Vierailija
10/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene nukkumaan vasta klo 00,00

Vierailija
11/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut kauan jo sama tilanne, en enää pysty töihinkään, koska en jaksa. Olen akateemisesti koulutettu, enkä ole saanut palkaa 5 vuoteen. Eläkehakemukseni hylättiin, en saa mistään rahaa, en työttömyysavustustakaan, koska miehen tulot on yli 1700 euroa. Kamala tilanne. Ole yrittänyt kaikea mahdollista, syönnyt 10 eri lääkettä, käynyt joogassa, peykoterapiassa etc.

Olen täysin syrjäytynyt ilman rahaa.

Vierailija
12/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi. Sinulla on tosi rankkaa. Epäoikeudenmukaista. :-(

Unettomuus on vakava sairaus. Pystytkö nukkumaan ollenkaan, esim. päivällä?

ap

Vierailija
13/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi. Sinulla on tosi rankkaa. Epäoikeudenmukaista. :-( Unettomuus on vakava sairaus. Pystytkö nukkumaan ollenkaan, esim. päivällä? ap

pystyn nukkumaan. Jos nukunkin, uni on liian kevyttä. Unohdin mainita, että olen käynyt unitutkimuksissa ja nukkunut unipatjalla, kaikki omilla rahoillani, kun halusin kuntoon. Tulos oli, että uneni rakenne on epänormaali ja REM-unta on vähän.

Kela on sitä mieltä, että pystyn työaikajärjestelyin tekemään työtä, koska en ole vakavasti masentunut. Kyllä kohta masennun vakavastikin, mutta mikään ei riitä Kelalle.

Ainainen huoli rahasta rassaa. Vaikka on kuinka psykiatrin lausunto, kela ei usko. Pitkistä sairaslomistakin Kela pätkäsee nykyään melkein puolet pois. He ovat ylin auktoriteetti. Moni ei tiedä, että Kelassa hakemuksia käsittelee mikä lääkäri tahansa, minunkin hakemukseni voi lukea silmälääkäri eikä psykiatri! Kun kielteisestä päätöksestä valittaa, valitus kestää 2-3 vuotta ja silloinkin tulee yleensä hylky.

Toivon ettet pääse tähän vaiheeseen, vaan saat kierteen katkaistuksi tarpeeksi aikaisin.

Vierailija
14/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et juurikaan pysty nukkumaan, siis ollenkaan, niin eihän siinä mikään työaikajärjestely auta.

Oletko käynyt jonkun unitutkijan vastaanotolla, Markku partisen tms? Jos menisit tällaiselle vakiopotilaaksi niin ainakin siinä olisi henkistä tukea ja hän voisi keksiä ongelmaan ratkaisua. Parempia asiantuntijoita ei varmaankaan ole.

ap

Vierailija
15/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt Partisellakin ja tosiaan psykoterapiassakin, muttei apua ole tullut.

Vierailija
16/26 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukun myös omituisesti; illasta 21.30-02.30 ja sitten aamusta 04-05.30.

Mutta: mulle tää ei ole ongelma, olen useimmiten ihan skarppi- joskus tosin väsynyt. Viikonloppuisin nukun täydet yöt joten työpaikka lienee se ongelma. Teen ihmissuhdetyötä.

Olen aina ollut hyvin herkkäuninen mutta lääkkeitä en halua- sitten en varmaan pärjäisi enää ilman ollenkaan.

Vierailija
17/26 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma,nukun 3-4 tuntia ja herään enkä saa enää unen päästä kiinni ja päivät on kauheita olla töissä noin väsyneenä

Vierailija
18/26 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja allergialääkkeitä ei pidä käyttää nukahtamislääkkeinä...

ei todellakaan; saattavat aiheuttaa vaikka minkälaisia oireita kun sinulla ei ole oireita joita niillä hoidat. . Antihistamiini on anti-histamiini.

Antihistamiini on lääke, joka toimii histamiinin vastavaikuttajana ja estää sen toimintaa.[1] Useimmat antihistamiinit ovat vaikutusmekanismiltaan histamiini H1 -reseptorin käänteisagonisteja, ja pieni vähemmistö H2-reseptorin salpaajia. Monilla antihistamiineilla on lisäksi antikolinerginen vaikutus,[2] joka voi käyttötarkoituksesta riippuen olla eduksi tai haitaksi.

Antihistamiineja käytetään usein allergialääkkeinä, koska ne pysäyttävät histamiinin aiheuttaman allergisen reaktion. Antihistamiinit auttavat allergiseen nuhaan, silmien vuotamiseen sekä kutiamiseen, tukkoisuuteen ja muihin tyypillisiin mm. siitepölyallergian oireisiin. Vanhemmat antihistamiinit aiheuttivat yleisesti pahoja sivuvaikutuksia, mm. väsymystä ja ärtyisyyttä. Uudetkin antihistamiinit vaikuttavatautonomiseen hermostoon, minkä takia ne voivat aiheuttaa sydämentykytystä, hyperventilaatiota ja antikolinergisiä haittoja. Antihistamiinien unettava vaikutus perustuu siihen, että ne estävät hypotalamuksen takaosan histamiinisolujen erittämän histamiinin vireyttävää vaikutusta.

Neuvoisin ap:ta menemään nukkumaan myöhemmin. Kun kehon unirytmi häiriintyy, se saattaa häiriintyä pitkäksikin aikaa ja heräät joka aamuyö. Yritä viikonloopuna valvoa siihen asti jollon yleensä heräät yöllä ja nukut sitten aamulla niin pitkään kuin pystyt 

Vierailija
19/26 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeelepas semosta kikkaa että viikon loppuna teet pitkän ja raskaan!!!!lenkin juokset kunnon lenkin ja niin pitkää että tuntuu kun kokeelin itse niin torkaldin klo8.45 voin sanoa että AUTAA!!!!!

Vierailija
20/26 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö jotenkin tottuu vajaisiin uniin. Itselläni oli kausia että nukuin yhteensä 4h yössä, n 20min pätkissä. Olihan sitä väsy ja aivot toimi hitaalla. Nykyään jos saan nukuttua 2h putkeen pariin otteeseen yössä, niin tuntuu ihan pirteeltä, kun vrt 20min uniin ja noista pätkistä harsittu 4h. Eli paljon vaikuttaa kuinka syvään uneen pääsee, ei se tuntimäärä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi