Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle tytölle kuukautisista pitäisi puhua?

Vierailija
15.04.2011 |

Mietin vain, itselläni alkoi 11-vuotiaana ja ne olivat täys järkytys, koska missään ei ollut asioista puhuttu. Sotkin sänkyni ja sain selkääni äidiltä, kun olin joka paikan sotkenut ja en ollut tajunnut sidettä laittaa, vaan hädissäni käytin paperia. En missään tapauksessa halua, että tyttöni kokee mitään häpeää menkkojen kanssa. Mutta missä iässä sitä alkaisi puhua, että ymmärtää. Nyt vasta 6.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa missä iässäpitäisi alkaa puhumaan,ei vielä kuitenkaan ehkä..

Vierailija
2/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sulla itsellä ole kuukautisia? Eikös nyt helpointa ole puhua ihan koska vaan ja näyttää vaikka terveyssiteet, tamponit tai mitä nyt itse käytät.

Meillä nyt ainakin joku 3 v tietää kuukautisista sen, että ne on normaalia ja niihin voi käyttää vaikka terveyssidettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä langanlaiha 10- vuotias, en vielä jaksa aloittaa.

Vierailija
4/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli hiki haissut jo kauan ja rintoihin ilmestyivät "nuput". Ekat hennot karvat tulivat 9-vuotiaana. Olin varma, että menkat alkavat aikaisin ja varmuuden vuoksi kerroin. Tyttö ymmärsi hyvin, mistä on kyse. Ja onhan nähnyt minunkin siteitäni ja tamponeja. Hänestä se oli jännää.

Nyt tyttö on jo 12 ja eiväthän ne sitten ole vieläkään alkaneet! Ehti olla jo koulussa biologian tunnillakin aiheesta. Hyvä, että on saanut vielä olla ilman. Vaikka silloin 8-vuotiaana oli aivan täpinöissään odottamassa menkkoja, niin nyt on se "hyi yök ei puhuta siitä" vaihe menossa.

Vierailija
5/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain aiheesta. Olen siis kertonut että aikuisilla naisilla on kuukautiset ja jotain siteistä ja tampooneista.

Vierailija
6/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ette tee kuukautisista jotenkin häpeällistä asiaa lapsillenne, kun ette puhu niistä.

Vierailija
7/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päätin, että oma 7 v. tytön olisi aika saada kuulla muutamat yksinkertaiset perusasiat aiheesta. Oma äitini ei koskaan puhunut mitään menkoista ja siksi aihe tuntui minusta koko teini-ikäni todella kiusalliselta. Tätä samaa en siis halua omalle tytölleni. Niinpä kun olimme kerran autossa matkalla kotiin kaksin tytön kanssa sanoin, että koukataan lähikaupan kautta ostamaan minulle terveyssiteitä ja siihen päälle sitten perussettiä kuukautisista. Jälkeenpäin oli todella tyytyväinen, että asia tuli puheeksi.

Vierailija
8/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on alusta asti tienneet että naisella on kuukautiset ja sen täytyy käyttää vaikkapa "naisten vaippoja".

Ei edes meidän 10 v poika osais ihmetellä asiaa sen enempää.

Eilen juuri oli miehen ja tyttären, 8v., kanssa puhetta että jospa tytön vatsavaivat viittaisi alkaviin naisten vaivoihin.

Vierailija
9/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on ihmetellyt esim. siteitä tai tamponeja. Tietysti olen selittänyt ikäkauteen sopivalla tavalla, mutta olen yrittänyt parhaani mukaan puhua asiasta luonnollisesti ja häpeilemättä.

Ap, otapa mahd. pian asia puheeksi. Todennäköisesti lapsesi on jo jotain kuullut, ja arvostaa kovasti, että saa äidin kanssa jutella aiheesta.

Vierailija
10/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on alusta asti tienneet että naisella on kuukautiset ja sen täytyy käyttää vaikkapa "naisten vaippoja". Ei edes meidän 10 v poika osais ihmetellä asiaa sen enempää. Eilen juuri oli miehen ja tyttären, 8v., kanssa puhetta että jospa tytön vatsavaivat viittaisi alkaviin naisten vaivoihin.

Tekemällä tehdään asioista suurempia/ihmeellisimpiä kuin ne on. Että milloin voi puhua??? No ihan milloin vaan. Meilläkin on lapset tienneet menkoista jotakuinkin aina. Nyt ovat 9-v ja 7-v. Vasta puhuttiin siemensyöksyistä (ensimmäisistä) ohimennen muutamalla lauseella. Ei elämän oerusasioista tarvitse tehdä suuria mysteereitä, niistä voi puhua ihan arjessa.

Vierailija
11/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan 7v kerroin tarkemmin.

Vierailija
12/12 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hän iskosti päähäni, että miehelle ei saa mainita sanallakaan kuukautisista, ettei miehelle tule "inho".

No, en ole totellut ja mieheni on jopa ostanut mulle siteitä joskus... :D

Mutta omat lapseni (1v. ja 3v) pyörivät jaloissani joka paikassa - myös vessassa. Isompi tytöistä on siis huomannut äidillä vaipat ja pöksyissä verta. Olen tietenkin kertonut menkoista sen, mitä 3-vuotiaan nyt tarvitsee ymmärtää. Eli ei paljoakaan. Mutta en usko asiasta tulevan koskaan mikään onglema. Kerron lisää, kun lapset kasvavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi