9v tyttärellä alkoi kuukautiset, aihetta lääkärille?
Kommentit (10)
pitäisi tutkia syitä. Alle 8- vuotiaalla ei pitäisi olla murrosiän oireita ja näinhän on ilmeisesti nyt ollut, koska rinnat alkaa kasvaa keskimäärin kaksi vuotta ennen kuukautisten alkua. Mutta ehdotan, että otat koluterveydenhoitajaan yhteyttä, joka osaa varmaan kertoa miten menetellä.
jos muutkin murrosian vaiheet ja oireet ovat tulleet "jarjestyksessa" - jos on pelkat kuukautiset mutta ei muita oireita niin sitten aihetta tutkimuksiin.
10-vuotiaana. Ihan normaalin rajoissa on, mutta kiusallista ja harmillista varmaan tytölle itselleen, kun kavereina on kuitenkin vielä hyvin vauvamaisiakin ikätovereita. Pituuskasvusta olisin kuitenkin eniten huolissani, eli jos tyttösi on kovin lyhyt, niin ehkä kannattaisi varata aika erikoislääkärille (kouluterkka ei tiedä näistä asioista tarpeeksi).
Kuukautiset on ihan luonnollinen juttu, ei sairaus.
minulla alkoi 9-vuotiaana ja ihan terve olen..
Kuukautiset on ihan luonnollinen juttu, ei sairaus.
mutta ap meinaa etta onko liian varhain - vai olisitko esimerkiksi ihan vaan etta "sehan on ihan luonnollinen juttu" jos vaikkapa 3-vuotiaalla alkaisivat kuukautiset (sitakin tapahtuu, mutta silloin kyseessa on joku sairaus).
sillä se menkkojen alkaminen vaikuttaa esim pituuskasvuun.
leikin vielä barbeilla. En uskaltanut kenellekään kaverille puhua, häpesin asiaa niin paljon. Menkat haittasivat elämääni esim. piti kesällä keksiä tekosyitä miksi en lähtenyt kavereiden mukaan uimaan. Minulla oli kamalia kipuja ja olin monesti "kuumeessa" kun en kyennyt kouluun. Toivottavasti oma tyttäreni saisi enemmän aikaa kasvaa henkisesti ennen kuukautisten alkua. Olen muuten aika lyhyt, 155cm. En tiedä onko sillä sitten jokin yhteys aikaiseen menkkojen alkuun..?
Aikaisin mutta normaalin rajoissa.