Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruukkunarsissin istutus ulos maahan? APUA!

Vierailija
15.04.2011 |

Luin jostakin, että kukkimisen jälkeen ruukkunarsissin sipulit voisi keväällä istuttaa maahan. Pitääkö tämä paikkaansa? Kokemuksia kenelläkään?

Kukkiiko narsissi ns. "vanhoista" jo aiemmin kukkineista sipuleista ja missä vaiheessa tämä toinen kukkiminen tapahtuu, jo tulevan kesän aikana? Tuskin ne sipulit nyt odottavat seuraavaan kevääseen? Kuinka monivuotisia nämä sipulit ovat? Itse olen aiemmin ymmärtänyt niiden olevan vain yksivuotisia...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilyttää viileässä ja istuttaa maahan vasta syksyllä.

Vierailija
2/6 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jahka ne ovat loppuun kukkineen ja maa oin paremmin muokattavassa kunnossa, voit istuttaa ne pihaasi haluamaasi paikkaan, kukkapenkkiin tai vaikka nurmikolle jonkun pensaan juurelle. Kukkivat siellä keväällä ennen kuin pensas on täysin lehdessä, joten kukat näkyvät kauniisti.

Minä teen näin aina. Teen saman myös esim jouluhyasinttien kanssa. TUlppaanitkin onnituvat usein.

Narsissi on näistä mainituista kolmesta varmin, ja helpoin - jokseenkin satavarma - kukkimaan samoista sipuleista uudelleen. Kyllä, tosiaan samoista vanhoista, vaikka narsissi myös tekee uusia sipuleita ja leviää, jotkut lajit tehokkaastikin.

Toinen kukkiminen tulee todennäköisimmin vuoden päästä keväällä, sillä narsissi tarvitsee kukkiakseen kylmäkäsittelyn ja lepokauden, jonka se saa talven aikana lumen alla. Sipulit ovat monivuotisia, jollei joku myyrä niitä sitten syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlettaa sopivilla hakusanoilla (esim. ruukkunarsissin istutus), tästä aiheesta tuntuu nimittäin löytyvän yllättävän paljon tietoa.

Tässä asiassa on olemassa kaksi vastakkaista näkökantaa: toisten mielestä sipulit voi istuttaa heti keväällä eikä narsissin kukinta-aikataulu menisi siitä sekaisin, toisten mielestä sipulit kannattaa laittaa maahan vasta syksyllä tai loppukesästä pienen lepokauden jälkeen, jolloin kukintoja on varmasti odotettavissa keväällä. Sitä en tiedä kumpi tavoista on parempi tai varmempi.

http://www.viherpiha.fi/kysymys/ruukkunarsissin-istutus

Vierailija
4/6 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan sellaisenaan laittanut maahan, nuukahtuneine kukkineen. Monta vuotta kukkivat sen jälkeen.

Vierailija
5/6 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan sellaisenaan laittanut maahan, nuukahtuneine kukkineen. Monta vuotta kukkivat sen jälkeen.

Näin mäkin olen tehnyt, useampana vuonna, ja nyt pikkunarsisseja on pihassa jo pitkä rivi.

Vierailija
6/6 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä siis laitan narsissini aina heti keväällä maahan ihan siksi, että syksyllä ne eivät mulla enää olisi tallessa. Hyvin ovat kukkineen jo ties kuinka monetta vuotta. Narsissien kohdalla kukinta-aikataululla ei mielestäni ole juuri mitän väliä, koska sipuli ottaa maasta ravinteita helposti, eikä se siksi ehdytä voimiaan ja ensi talvi kuitenkin saa taas kukinta-aikataulun kasaan. Satunnainen kukka nyt kesällä ei siinä tee isoa hallaa.

Tulppaanien kanssa juttu on aika pajlon hankalampi, ja niiden tuloksellinen kukittaminen useita vuosia peräkkäin on haastavampaa. Niitä pitäisi oikeasti kukinnan jälkeen lannoittaa hieman, jotta ne keräisivät voimia, sitten nostaa ylös johonkin kuivaan kesäksi ja sitten syksyllä istuttaa uudelleen. Jos on isoja sipuleita, joissa voimaa riittää ilman kasvukautta, ne voi myös jättää heti ruukusta kukinnan jälkeen kuivaan varastoon. Yleensä tulppaanien kukinta kuitenkin heikkenee vuosi vuodelta alkuperäislajikkeita lukuunottamatta.