Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten ulkoilusta. Mikä olisi reilua?

Vierailija
15.04.2011 |

Lapseni runsaassa ystäväpiirissä on yksi erityislapsi, joka ei pärjää lapsen äidin mielestä ulkona ilman vierestä valvojaa. Lapseni taas on ulkoillut yksin ja myös yhdessä taloyhtiön muiden lasten kanssa jo viisivuotiaasta. Lapseni on hyvin luotettava tapaus. On se joka toppuuttelee muitakin.

Seuraan ulkoilua ikkunasta käsin, koska meillä on pieni vauva kotona ja homma on aina toiminut hyvin.

Nyt tämä erityislapsen äiti jaksaa valittaa, kun aina hän on se, joka on ulkona. Olen sanonut jo monesti, että meidän lapsi pärjää, enkä tule ulos. Hän haluaisi, että ottaisin hänen lapsensa joskus meille sisälle hoitoon, mutta kun en halua sitäkään kovin usein. Vauva valvottaa ja viihdyn pyjamassa kotona. Sitäpaitsi lapseni leikit sujuvat aivan vaivatta taloyhtiömme pihalla ilman mitään vastapalveluksia häneltä, joita en edes ole pyytänyt.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meilläpäin 5-vuotiaat on hyvinkin keskenään ulkona, ei kai nyt enää tämänikäisiä tarvi vahtia? Kohta kouluikäisiä! Tietyt rajat toki sovitaan ja lapsia seurataan, mutta ei mukana tarvi olla. Ja mielestäni sinulla ei ole velvollisuuksia tätä erityislasta kohtaan.

Minäkin olen siksi yllättynyt vastauksista, että mielestäni 5-vuotiaat voivat ulkoilla keskenään turvallisella rauhallisella alueella. Toki vanhempien pitää koko ajan olla saatavilla ja pystyä esimerkiksi ikkunasta valvomaan lasten touhuja.

Esimerkiksi silloin kun itselläni oli pienempi lapsi, toki olin hänen kanssaan ulkona ja annoin muiden perheiden isompien lasten touhuta omiaan ilman vanhempia. En minä heitä vahtinyt. Joskus ottivat meidän pienen lapsen leikkiin mukaan, jolloin toki vahdin koko leikkiä.

Mitä avun pyytämiseen tulee, niin yleisen ystävällisyyden ja kohteliaisuuden nimissä ap voisi vaikka kerran viikossa mennä rupattelemaan erityislapsen vanhemman kanssa tai joskus, itselle hyvänä päivänä, ottaa lapsi hetkeksi kotiin leikkimään. Ihan vaan siksi, että auttamisesta tulee hyvä mieli.

Vierailija
22/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun ne itesnäiset ulkoilut aloitti. Ok, voi tietty olla ettei vielä ole täyttänyt 6 mut lähellä ainakin täytyy olla.

Heillä voi olla vielä yli vuosi aikaa eskarin alkuun...

EI meilläkään päin kenelläkään eskari-ikäisellä enää ole aikuisia mukanaan vahtimassa leikkejä, etenkään kun leikitään omassa pihassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran pystyt vahtimaan omaa lastasi sisältä käsin niin en tajua mikä velvollisuus sun on muitten lapsia vahtia. Eri juttu jos haluat, mutta mitään velvollisuutta ei ole. Eikä tartte tuntea huonoa omaatuntoa todellakaan.

Tää on taas tätä av:ta että kyllähän sun tarttee hoitaa se erityislapsi kun kerran samassa talossa asutte. Hohhoijaa taas.

Vierailija
24/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta muksus pystyy olemana vahtimatta pihalla niin hyvä niin. Eihän sulla silloin periaatteessa ole velvollisuuksia. Mutta jos kerta tämä toinen äiti on sinulta apua pyytänyt, niin onko se niin kamalaa joskus sitä antaa? Lähinnä ihmettelen sitä, että onko tosiaan niin kamalaa vaikka kerran viikkoon pakata se vauva mukaan ulos ja vahtia sitä naapurin erityislasta samalla, että tämä toinen äiti sais kerrankin relata.

Vierailija
25/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus ottaa hänen lastaan hoitoon. Kysyisin, kuinka usein ja jos 1-2 krt kuukaudessa, voisin kyllä ottaakin.

Vierailija
26/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten nämä muut jotka vastailee, että ei sun tarvi, omas oot hoitanu ja se riittää. Missä on se kuuluisa lähimmäisen rakkaus ja naapuriapu. Joskus voi sen pään ottaa sieltä omasta hanurista ja katsella ympärille. Pistää hyvä kiertämään eikä aina vain natkuttaa, että minäminäminä ja minä.

Vierailija
27/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin tulee esille näitä vaatimuksia/toiveita tämän äidin suunnalta. Yrittää asettaa minut pakkorakoon hoitaa hänen lastaankin. Olen sanonut, että ulkona en uskalla otaa hänen lapsestaan vastuuta.

Oma lapseni ei ole koskaan poistunut tielle. Eikä lähellä olekaan kuin kevyenliikenteen väyliä. Silti katson, että hän pysyy näkyvillä. Lapsi täytti vähän aikaa sitten 6 v.

ap

Vierailija
28/28 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se toinen äiti ei jaksaisi. Hän on vastuussa omasta lapsestaan, eikä kukaan muu! Ja kuten totesitkin, niin sinullakin on raskas vaihe meneillään elämässäsi. Ei naapuri voi olettaa, että sinä olisit ulkona, kun ei kerta tarvitse.

Kyllä 5-vuotiaat pärjää ihan hyvin ulkona itsekseen. Lapset törttöilevät tuossa iässä, mutta niin myös vanhempina. Emme voi olla aina joka paikassa mukana. Eikä meidän lapset edes ole halunneet minua mukaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan