Olenko kohtuuton äiti? Koululaisista asiaa.
Minulla on 7v ja 9v pojat ja mielestäni sen ikäisten pitää osata tehdä itselleen aamupala ja iltapala. He paahtavat leivän, laittavat päälle juustot, leikkeleet jne., laittavat murolautaset itse. Äitini kauhistelee tätä että miksen tee lapsilleni aamupalaa ennenkuin lähtevät kouluun. Jos puuroa haluavat sen keitän sitä en heiltä vielä odota että itse tekisivät.
Kommentit (35)
olisi varsin outoa, jos jokainen vuorollaan paahtaisi leipänsä, etsisi leikkeleitä, hakisi murolautasen ja siihen muroja jne. Ruoka on pöydässä tarjolla, jokainen siitä valitsee syötävänsä. Ja minä katan pöydän, koska parhaiten ehdin.
Meillä on pakko paahtaa jokaisen omansa. Koska haluamme jokainen lämpöisiä paahtoleipiä eikä paahtimeen sovi kymmentä leipää kerralla..
pöytään samalla kellonlyömällä. Ja ensin joku syö muroja, toinen leipää, kolmas jugurttia ja sitten kierros toisinpäin :-). Leivät paahtaa se, joka istuu paahtimen vieressä.
eivät osaa edes arkisia asioita itsekseen tehdä... Melkoisen tuhoavaa äidinrakkautta, minun mielestäni...
Vai oletko niin rakkauden sokaisema, että teet kaikille ruokaa. Miehesi taitaa olla piloille lellitty, jos ei omia muoniaan laita.
Siis itselleni myös. Vihaan aamuja ja haluan, että kaikki on valmiina. Lapset (pojat)tekevät puolestaan iltapalan. Lämmittävät veden, laittavat leipiä ja hedelmiä pöytään ja viilit. Jos teemme lettuja minä teen ne.
olisi varsin outoa, jos jokainen vuorollaan paahtaisi leipänsä, etsisi leikkeleitä, hakisi murolautasen ja siihen muroja jne. Ruoka on pöydässä tarjolla, jokainen siitä valitsee syötävänsä. Ja minä katan pöydän, koska parhaiten ehdin.
Meillä on pakko paahtaa jokaisen omansa. Koska haluamme jokainen lämpöisiä paahtoleipiä eikä paahtimeen sovi kymmentä leipää kerralla..
pöytään samalla kellonlyömällä. Ja ensin joku syö muroja, toinen leipää, kolmas jugurttia ja sitten kierros toisinpäin :-). Leivät paahtaa se, joka istuu paahtimen vieressä.
Meillä kaikki istuvat yhtä kaukana paahtimesta.
Ja moni syö vaan paahtoleipää aamupalalla ei mitään muuta. Ja joskus jopa joku syö aamiaista kolme tuntia myöhemmin kuin muut. Pitäiskö tulla takas kotiin töistä paahtamaan ne leivät sille joka myöhemmin lähtee..
Apua. Nyt jostain ohjesääntö rakastavien ja hyvien perheiden aamupalojen toteuttamiseen. Standardi pitää laatia ja sossutädit vahtimaan kuinka perheissä aamuisin toimitaan.
Meillä kaikki istuvat yhtä kaukana paahtimesta. Ja moni syö vaan paahtoleipää aamupalalla ei mitään muuta. Ja joskus jopa joku syö aamiaista kolme tuntia myöhemmin kuin muut. Pitäiskö tulla takas kotiin töistä paahtamaan ne leivät sille joka myöhemmin lähtee.. Apua. Nyt jostain ohjesääntö rakastavien ja hyvien perheiden aamupalojen toteuttamiseen. Standardi pitää laatia ja sossutädit vahtimaan kuinka perheissä aamuisin toimitaan.
eikä tarvitse miettiä sitä, osaavatko lapset tehdä aamupalansa. Paahtoleipä onnistuu jopa pojilta ilman äidinrakkautta. Tosin voisit yhtä hyvin tarjota jokaiselle kaksi palaa sokeria, ajaisi ihan saman asian.
Meillä kaikki istuvat yhtä kaukana paahtimesta. Ja moni syö vaan paahtoleipää aamupalalla ei mitään muuta. Ja joskus jopa joku syö aamiaista kolme tuntia myöhemmin kuin muut. Pitäiskö tulla takas kotiin töistä paahtamaan ne leivät sille joka myöhemmin lähtee.. Apua. Nyt jostain ohjesääntö rakastavien ja hyvien perheiden aamupalojen toteuttamiseen. Standardi pitää laatia ja sossutädit vahtimaan kuinka perheissä aamuisin toimitaan.
eikä tarvitse miettiä sitä, osaavatko lapset tehdä aamupalansa. Paahtoleipä onnistuu jopa pojilta ilman äidinrakkautta. Tosin voisit yhtä hyvin tarjota jokaiselle kaksi palaa sokeria, ajaisi ihan saman asian.
Meillä paahtoleipänä Taikaruisleipää, aika eri juttu kuin sokeripala. Ja jos ei leikkeleitä syö, luuletko ettei leivällä ole muuta? Mikäs leikkeleissä niin ihmeellistä on?
Minä taas tykkään hiukan hemmotella lapsiani aamuisin. He ovat unisia, ja on paljon mukavampaa heille kavuta sohvalle tai nojatuoliin, katsoa samalla lastenohjelmia ja syödä valmis, äidin tekemä aamupala - ja sitten vasta alkaa aamuhommat (pukeminen, hiustenharjaus, hampaidenpesu).
Muuten tuen kyllä heidän omatoimisuuttaan, mutta minusta aamuhetki on aika herkkä ja haluan, että se sujuu mukavasti ja rauhallisesti.
mutta tuo kuulosti kummalliselta, että äiti ei saata harrastukseen, vaikka olisikin kotona. Meillä on kolme lasta ja nuo harrastuksen kävelyt on ihan parhaita jutteluhetkiä ja kiva välillä kurkata, miten siellä harrastuksessa menee.
Jos vaan suinkin ennätän kävelen esim. hakemaan keskimmäisen korisharkoista ja ei sen kummempaa vaadita, kuin että kurkkaan ikkunasta ja lapsi saa mulle huiskauttaa sieltä pelin lomasta, selvästi on hälle tärkeää ja tulee hyvä mieli. Ja sitten voin jotain kommentoida pelistä, kun kävellään kotiin.
Voihan toki olla, että muissa perheissä on loputtomasti rauhallista aikaa lasten kanssa, niin että saa joskus lapset yksinäänkin sitä vanhemman huomiota eikä laumana. Meillä sellainen aika on tiukassa, kun kumpikin vanhempi koko päivän työssä.
Meillä 6 ja 11 vuotiaat tekevät vastaavat toimenpiteet myös. Itse 6 vuotias ilmoitti muuttama kuukausi sitten, että eskarilainen tekee ITSE leipänsä, äiti ei saa auttaa:)
Meillä tosin syödään joka aamu puuro, jonka luonnollisesti me vanhemmat teemme ja syömme itsekin muiden mukana. Itsenäisyys koskee siis vain iltapalaa.
Meillä ei riittäs aika siihen, että jokanen itse tekis noi. Minä laitan sarjatyönä kaikille valmiiksi, muuten jouduttas herään varmaan tuntia aiemmin kaikki. Nyt riittää että kello soi 6.50.
Jos jokanen alkas etsiin jääkaapista omansa omia aikojaan, en kestäs edes ajatusta siitä, että mun pitäs hoputtaa noita siihen hommaan...
onko kaikki esim. kaapissa ja sitte jokanen etsii ne sieltä itse?
Etkö ole vielä ymmärtänyt vanhemman sukupolven periaatetta, että eihän POIKIEN tarvitse semmoista tehdä. Eri asia jos olisivat tyttöjä, niin sitten se kuuluisi itsestään selvästi osta.
Muistelepa omaa lapsuuttasi. Tekikö äitisi sinulle leivät kun olit koulussa kolmannella luokalla?
Jos ei tehnyt, niin esitäpä äidillesi ystävällinen kysymys: miksi sinun lapsillesi pitäisi tehdä aamupala, mutta sinulle itsellesi ei tehty.
Huomaako äitisi itse epäloogisuuttaan?
Kyllä äidin laittaa ja kattaa kaikki valmiiksi ja istua vieressä katsomassa, että syöminen onnistuu!
laitan kaikille mitä haluavat. Keitän tai paistan munia, munakasta yms.
Paistan pannukakkuja, keitän puuroa jne.
En ymmärrä miksi ei lapsille laiteta aamupalaa.
Mun lapset on omatoimisia kyllä ja 11 vuotiaskin jo osaa keitellä puurot, mutta mä halun et mun lapset saa nautti aamusta, ennen raskaita koulupäiviä.
Samalla valmistuu aamupala mulle ja miehelle.
Tai mies laittaa aamupalan.
Viikonloppuisin sitten lapset usein haluaa laittaa aamupalan pitkän kaavan mukaan:)