Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintamaidon lypsämisestä:

Vierailija
14.04.2011 |

Minkä verran saat lypsettyä rintamaitoa ja minkä ikäinen vauva sinulla on?

Itse olen lypsänyt tutkimusta varten muutaman päivän ajan (vauva on nyt reilu 2 viikkoa), ja olen saanut kerralla lypsettyä just ja just 10 ml, minkä verran tutkimukseen pitääkin maitoa kerätä. Onko tuo ihan normaali määrä? Nouseeko tuo määrä jos lypsämistä jatkaa säännöllisesti? Ajattelin, että olisi kiva lypsää hieman maitoa säästöön, jos vauva on joskus vaikka isällä hoidossa jonkin aikaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka yritin pumpata ja samalla hieroa tai imettää ja samalla pumpata. Rinnat oli kyllä täynnä maitoa, mutta pulloon ne maidot ei suostuneet tulemaan. Muutaman millin kun sai kerralla, niin ei ollut kovin palkitsevaa.

Seuraavien lasten kohdalla en sitten ole edes vaivautunut yrittämään. Meillä ei sitten isä vaan ole voinut hoitaa vauvoja, vaan ne on olleet aina ja poikkeuksetta mun matkassa.

Tylsäähän tuo on, mutta elämä on!

Vierailija
2/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut myöskään pumpulla kuin muutamia hassuja pisaroita pullon pohjalle, kun vauva oli vielä täysimetyksellä. Sitten kun rintaraivareiden takia päätin lopulta yrittää pumpata kaikki maidot ja antaa ne pullosta, aloin vaan pumpata ja pumpata ja pumpata ja lopulta sitä vaan alkoi tulla paremmin ja paremmin. Muutaman viikon kuluttua sain päivässä pumpattua n. 8 dl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran täydestä rinnasta 70 ml ja rinta tuntui vielä jäävän "puolilleen" eli enemmänkin olisi vielä tullut, tosin ei kyllä varmasti toista seitsemääkymmentä millään.

Tänään kun pumppasin, niin puolillaan olevasta rinnasta (toinen kuin tuo aiempi) tuli vain 20 ml, sitten se loppui. Toisaalta rintani ovatkin eri kokoisia johtuen siitä, että toinen on alusta asti ollut vähän kipeä ja siksi olen imettänyt siitä useammin, joten se myös tuottaa enemmän.

Vauva on vajaat 2 kk nyt. Tuo 70 ml taisi olla joskus 6 vk kohdalla.

Niin ja vauva saa kyllä imettyä rinnat huomattavasti tyhjemmiksi kuin pumpulla saa. Hänellä oli ainakin 5 päivän iässä lyhyt kielijänne, joten pumppu (Avent) taitaa vain olla selvästi vähemmän optimaalinen kyseiseen tarkoitukseen. :)

Vierailija
4/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pumppasin vauvalle ekoina viikkoina kaikki maidot koska hän joutui olemaan kauan sairaalassa nenämahaletkussa. Sain pumpattua kerralla kaikkea 20 millin ja 100 millin välillä, riippuen siitä paljonko olin syönyt, juonut ja levännyt. Myös vuorokaudenajalla oli väliä (aamulla parhaiten), ja erityisen tärkeää oli olla vauvan vieressä, ja muutenkin pitää häntä paljon ihokontaktissa.

Vierailija
5/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka yritin pumpata ja samalla hieroa tai imettää ja samalla pumpata. Rinnat oli kyllä täynnä maitoa, mutta pulloon ne maidot ei suostuneet tulemaan. Muutaman millin kun sai kerralla, niin ei ollut kovin palkitsevaa.

Seuraavien lasten kohdalla en sitten ole edes vaivautunut yrittämään. Meillä ei sitten isä vaan ole voinut hoitaa vauvoja, vaan ne on olleet aina ja poikkeuksetta mun matkassa.

Tylsäähän tuo on, mutta elämä on!

ja silti lapsi on ollut isän hoidossa kun olen ollut esim. kampaajalla. Korvketta on sitten saanut kun olen ollut pois. Mielestäni ei täysimetys kaadu kolmeen korvikepullolliseen 6 kuukaudessa.

Vierailija
6/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lypsän tuon 10 ml aina aamuisin, niin, että vauva on ensin imenyt 5 minuuttia ja sitten siirtänyt vauvan toiselle rinnalle ja lypsänyt samaan aikaan ensimmäisestä rinnasta.

Kahden vanhemman lapsen kanssa kokeilin Aventin rintapumppua, mutta en saanut pumpattua kuin pari tippaa, joten tuo 10 ml käsin lypsäminen on ainakin enemmän...

Vierailija
7/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heruminen vaihtelee. Silloin kun maito nousi oikein kunnolla, minulla tuli maitoa ihan valtavasti. Siis toisella rinnalla oli maidonkerääjä ja toisesta pumppasin, helposti tuli pullollinen kerralla. Sitten kun maidon tulo tasottui, ei sen pumppaaminenkaan ollut enää lainkaan niin helppoa.

Nyt kun vauva on kohta jo 5kk, sain viime viikolla pumpattua aamulla toisesta rinnasta 100ml ja toisesta vain 20ml vaikka kuinka lypsin. Sitten kun otin vauvan rinnalle, hän alkoi heti imeä rytmikkäästi ja niellä, maitoa siis tulee kyllä mutta pumppaamalla ei enää niin hyvin.

Itselläni toimi hyvin se, että kävin kuumassa suihkussa ja sen jälkeen menin sänkyyn peiton alle. Nojasin mukavasti tyynyihin (istuallaan) ja pysyin lämpimänä kietouduttuani peittoon. Siellä luin sitten kirjaa ja "huomaamatta" samalla pumppasin. Jos istuin vaikka keittiönpöydän ääreen lypsämään, ei maitoa takuulla herunut kuin 10ml. Lämpimässä ja rentoutuneena sitä tulee paljon paremmin.

Onnea vauvasta! :)

Vierailija
8/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä käsipumpuilla en saanut pisaraakaan irtoamaan!

heruminen vaihtelee. Silloin kun maito nousi oikein kunnolla, minulla tuli maitoa ihan valtavasti. Siis toisella rinnalla oli maidonkerääjä ja toisesta pumppasin, helposti tuli pullollinen kerralla. Sitten kun maidon tulo tasottui, ei sen pumppaaminenkaan ollut enää lainkaan niin helppoa.

Nyt kun vauva on kohta jo 5kk, sain viime viikolla pumpattua aamulla toisesta rinnasta 100ml ja toisesta vain 20ml vaikka kuinka lypsin. Sitten kun otin vauvan rinnalle, hän alkoi heti imeä rytmikkäästi ja niellä, maitoa siis tulee kyllä mutta pumppaamalla ei enää niin hyvin.

Itselläni toimi hyvin se, että kävin kuumassa suihkussa ja sen jälkeen menin sänkyyn peiton alle. Nojasin mukavasti tyynyihin (istuallaan) ja pysyin lämpimänä kietouduttuani peittoon. Siellä luin sitten kirjaa ja "huomaamatta" samalla pumppasin. Jos istuin vaikka keittiönpöydän ääreen lypsämään, ei maitoa takuulla herunut kuin 10ml. Lämpimässä ja rentoutuneena sitä tulee paljon paremmin.

Onnea vauvasta! :)

Vierailija
9/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttää korviketta pitempään, koska aiempien lasten imetykset ovat loppuneet kokonaan 2kk ikäisenä ja haluaisin pystyä imettämään pitempään jos vain mahdollista.

t:ap

ja silti lapsi on ollut isän hoidossa kun olen ollut esim. kampaajalla. Korvketta on sitten saanut kun olen ollut pois. Mielestäni ei täysimetys kaadu kolmeen korvikepullolliseen 6 kuukaudessa.

Vierailija
10/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikkapa sairastuisin, eikä maitoa siksi tulisi. Tai olisi muu pakollinen meno, mihin vauvaa ei voi ottaa. Kampaajalla olen kyllä käynyt imetysten välillä, jonka aikaa mies on ollut vauvan kanssa.

Mielelläni kuitenkin lykkään sitä ensimmäistä korvikeannosta mahdollisimman pitkään, allergiataipumusta kun on molempien vanhempien puolelta. Mutta ei siinäkään asiassa mihinkään ylifanaattisuuteen kannata mennä, koska mitään takeita ei kuitenkaan saa.

vaikka yritin pumpata ja samalla hieroa tai imettää ja samalla pumpata. Rinnat oli kyllä täynnä maitoa, mutta pulloon ne maidot ei suostuneet tulemaan. Muutaman millin kun sai kerralla, niin ei ollut kovin palkitsevaa. Seuraavien lasten kohdalla en sitten ole edes vaivautunut yrittämään. Meillä ei sitten isä vaan ole voinut hoitaa vauvoja, vaan ne on olleet aina ja poikkeuksetta mun matkassa. Tylsäähän tuo on, mutta elämä on!

Vierailija
11/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttää korviketta pitempään, koska aiempien lasten imetykset ovat loppuneet kokonaan 2kk ikäisenä ja haluaisin pystyä imettämään pitempään jos vain mahdollista.

t:ap

no en minäkään missään käynyt ennenkuin lapsi oli yli 2kk. Ei ollut tarvetta.

Vierailija
12/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aventin käsikäyttöisellä muutaman millin. Sähköpumpulla sain parhaiten, mutta heruminen on ain aollut tiukassa mulla.

Vierailija
13/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joutunut parhaimmillan pumppaamaan yhdestä rinnasta yli 3dl maitoa kun kysyntä ja tarjonta ei tässä taloudessa ole kohdanneet (joo-o, liiasta maidontuotannosta on paljon haittaa, esim. tiehyetukokset ja rintatulehdukset). Mutta oli siis PAKKO saada pumpattua. Herumisen aikaansaaminen ei aina ole helppoa, mutta just lämmin suihku, lämmitetty viljatyyny tms. helpottaa herumista. Samoin vauvan katselu, läheisyys yms. Ja jopa esim. vesihanan ääni voi laukaista herumisen. Aventin pumpusta kannattaa kokeilla sen silikonityynyosan jättämistä pois, jolloin kontakti rintaan on "kiinteämpi" ja auttaa herumisen alkua.

Vierailija
14/16 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttaa usein se, että otan rinnan esiin ja sormeilen nänniä vähän. Paremmin auttavat lapsen katselu ja hänen itkunsa kuuleminen, samoin kuin se, että hän syö toisesta rinnasta. Tuo vesihanajuttu taitaa toimia minullakin, sillä aina kun pesen kainalot altaan yllä, alkavat rinnat tiputella maitoa.

Vierailija
15/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lypsä maitoa vauvan vieressä, jos ei ala herumaan niin kokeile syöttää vauvaa ja lypsää samalla toisesta rinnasta. Niin ja muista juoda paljon. :) Itsellä maitoa heruu aika vaihtelevasti, tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö vauva saisi tarpeeksi maitoa. :)

Mukavaa kevättä ja kesää vauvan kanssa.

T: 3 viikkoisen äiti

Vierailija
16/16 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin maitoa valuu pullollinen vain pitämällä pulloa tissin alla... Toisilla ei taas tule oikein yhtään mitään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi