Huono (kuiva ja näppyläinen) iho raskauden ja synnytyksen jälkeen
Voiko mun nykyiset iho-ongelmani liittyä jotenkin raskauteen? Synnytyksestä alle kuukausi, ja iho ihan hirveän näköinen: siellä täällä naamassa punaisia, kuivia kohtia, ihon alla näppylöitä, joita en osaa luokitella, eivät ole komdeoja, avan pieniä röpöliäisyyksiä vain. Iho hilseilee siellä täällä. Lisäksi mulle ilmestynyt käsivarteen outo ihottuma, joka on ollut jo viikon verran ja kutisee silloin tällöin, ei mene ohi. En tiedä, mistä on tullut, mulla ei koskaan aiemmin ole ollut sellaista. Naamaan tulee vielä sellaisia kutisevia paukamia, jotka kyllä häviävät itsestää muutamassa tunnissa.
Ihan katastrofi. Mulla ei koskaan ole ollut tällaisia ongelmia, itse asiassa iho on aina ollut kauneinta minussa. Nyt ei ole sitäkään :(
Kommentit (2)
estrogeenin vähyys pilaa ainakin ihon...
Mulla tosin iho oli parhaimmillaan raskauden aikana (ja ennen tätäkään ei koskaan ollut aknea, muutama näppy tuli silloin tällöin). Synnytyksen lähestyessä naamaan alkoi tulemaan erikoisia finnejä toisin sanoin hormoonifinnejä. Synnytyksen jälkeen naama alkoi pikku hiljaa kukkimaan ja jossain vaiheessa räjähti oikein kunnolla (tervettä ihoa ei näkynyt missään). Edelleen tänä päivänä naama kukkii ihan hullun lailla, on finnejä ihon alla, ihon päällä, paiseita sekä mustapäitä. Mielestäni näytän meikittä ihan Frankensteinin hirviöltä. Meikillä taas peitettyä punoisuuden mutta näpyt korostuvat entisestään ja ilman meikkiä en ulos pysty lähtemään.
Olen käynyt tämän asian suhteen ihotautilääkärin puheilla ja hän totesi minulla olevan hormooniperäinen akne. Määräsi minulle suun kautta otettavia antibiootteja sekä rasvamuodossa olevia. Käytin noita jonkin aikaa ja huomasin aknen vain lisääntyvän, joten lopetin lääkkeiden syönnin. Tällä hetkellä laitan päivittäin Skinore-nimistä rasvaa joka on tarkoitettu akneen ja sitä saa vain reseptillä. On auttanut minua jonkin verran. Rauhoittaa ihoa pikkaisen, mutta ei estä näppujä lisääntymästä.
Palaan vielä lääkärikäyntiini. Tämä ihotautilääkäri sanoi määräävänsä minulle Roacuttan kuurin (en imetä enää) jos antibiootit eivät auta. No eihän ne auttanetkaan mutta en ole tota Roa-kuuria aloittanut koska haaveilemme toisesta lapsesta. Pitää siis kärsiä vielä jonkin aikaa finnisenä. Sitten kun toinen lapsi on syntynyt ja imetys päättynyt niin sitten voin harkita Roa-kuuria jos kasvot sen vielä vaativat.
Et maininnut kirjoituksessasi kauanko sinulla on ollut aknea?
T: Kärsinyt pahasta aknesta jo 10 kuukautta