Jos ulkoilette lasten kanssa kaksi kertaa päivässä, miten teette kaiken muun?
Me ulkoillaan usein vain aamupäivällä, koska muuten en saa mitään kotihommia valmiiksi ja koti on kuin pommin jäljiltä (vaikken av:lla istuisikaan). Aamupäivällä tullaan sisään niin, että mulla puolisen tuntia laittaa ruokaa, missä ajassa lapset jo ehtii sotkea paikat, ruoan jälkeen sitten siivotaan ja mennään päiväunille. Myönnän, että usein nukun lasten kanssa, eli siitä menee tietty pari tuntia tehokasta aikaa heti hukkaan. Mutta se uni on aika tärkeää.
Kommentit (43)
tekosyitä, niitä aina löytyy ettei ulos muka "ehtisi". Tässäpä ulos hyvin kaksi kertaa päivässä ehtivän, ja lapsen parituntisten päiväunien ajan laiskottelevan äipän aikataulu.
2. taapero tosiaan nukkuu puoli ysiin asti. 10-10.30 puetaan ulkokamppeet päälle ja lähdetään ulos/kauppareissulle jos tarvii. Tätä ennen olen itse kyllä ehtinyt rauhassa nauttia aamupalan myös ja korjata astiat, siivoilla keittiötä jne. Sisällä tullaan 12 maissa, lounaaksi syödään usein edellisiltana valmistettua ruokaa. Tämän jälkeen lapsen leikkiessä minulla on hyvää aikaa siivota taas keittiö, imuroida ja laittaa vaikkapa pesukone pyörimään.
sitten 13.15-13.30 seuraa päivän paras hetki, lapsi päikkäreille ja äippä saa totaalisen rentoutuksen kahvikupposen ja päivän lehtien parissa. En todellakaan tuhlaa lapsen päiväuniaikaa kotitöihin vaan rentoudun lähes aina noin. Lapsi herää viimeistään puoli neljän maissa, jolloin teen ruoan. Sitten lähdetäänkin taas pariksi tunniksi ulkoilemaan.
Illalla sitten mies leikkii lapsen kanssa, kun minä hommin mitä milloinkin, pesen pyykkiä, järjestelen asioita seuraavaa päivää varten tai sitten puuhailen myös lapsen kanssa. Iltapuurot sun muut klo 20 ja unten mailla piltti klo 21 mennessä. Ja sitten jää taas aikaa reuntoutua. Ja hyvin on ehditty päivässä tehdä kaikki tarpeellinen, ulkoilla riittävästi, ei mikään ongelma!
ihan hyvin, joskus jopa kolmestikin :)
Mutta mun lapset eivät sitten taida olla niin kovia sotkemaan? Leikkien jälkeen kerätään kamat paikoilleen.
Aamu-ulkoilun jälkeen pesukone päälle, menen tekemään ruokaa, ruuan jälkeen muksut päikkäreille ja mä siivoilen tarvittaessa, laitan pyykit kuivumaan, viikkailen edellisiä tms ja palstailen, jos ehdin.
Eipä minullakaan ole kuin kaksi lasta, mutta jo se muuttaa paletin ihan erilaiseksi.
4-vuotias herää viimeistään 7:30 eikä todellakaan nuku päiväunia. Aamupäivä ulkoillaan, sillä 1-vuotias haluaa (tietysti) myös osallistua ulkoiluun. Lounaan jälkeen 1-vuotias menee päiväunille, jolloin teen kotitöitä 4-vuotiaan "avustamana". Rauhallisesta kahvikupposesta saa haaveilla.
JOS 1-vuotias herää ajoissa, mennään pihalle ennen iltaruokaa. Iltaruuan jälkeen lapset katsovat pikku kakkosen, jolloin saan edes hetken levähtää. Tässä vaiheessa mies tulee yleensä töistä kotiin. Iltapuurot ja -pesut hoidetaan miehen kanssa yhdessä, ja lapset käyvät nukkumaan klo 20-21. Siinä vaiheessa olen itsekin aika valmista sänkyyn.
Ja meillä ei todellakaan ole aina siistiä.
tekosyitä, niitä aina löytyy ettei ulos muka "ehtisi". Tässäpä ulos hyvin kaksi kertaa päivässä ehtivän, ja lapsen parituntisten päiväunien ajan laiskottelevan äipän aikataulu. 2. taapero tosiaan nukkuu puoli ysiin asti. 10-10.30 puetaan ulkokamppeet päälle ja lähdetään ulos/kauppareissulle jos tarvii. Tätä ennen olen itse kyllä ehtinyt rauhassa nauttia aamupalan myös ja korjata astiat, siivoilla keittiötä jne. Sisällä tullaan 12 maissa, lounaaksi syödään usein edellisiltana valmistettua ruokaa. Tämän jälkeen lapsen leikkiessä minulla on hyvää aikaa siivota taas keittiö, imuroida ja laittaa vaikkapa pesukone pyörimään. sitten 13.15-13.30 seuraa päivän paras hetki, lapsi päikkäreille ja äippä saa totaalisen rentoutuksen kahvikupposen ja päivän lehtien parissa. En todellakaan tuhlaa lapsen päiväuniaikaa kotitöihin vaan rentoudun lähes aina noin. Lapsi herää viimeistään puoli neljän maissa, jolloin teen ruoan. Sitten lähdetäänkin taas pariksi tunniksi ulkoilemaan. Illalla sitten mies leikkii lapsen kanssa, kun minä hommin mitä milloinkin, pesen pyykkiä, järjestelen asioita seuraavaa päivää varten tai sitten puuhailen myös lapsen kanssa. Iltapuurot sun muut klo 20 ja unten mailla piltti klo 21 mennessä. Ja sitten jää taas aikaa reuntoutua. Ja hyvin on ehditty päivässä tehdä kaikki tarpeellinen, ulkoilla riittävästi, ei mikään ongelma!
Jutten just kaverin kanssa. Että toisaalta iso talo on etu, on tilaa jne mutta se on myös rasite, koska on niin valtavan paljon siivottavaa.
3-vuotias kuljettelee tavaraoita, leluja ym pitkin talo, järjestelee leikkejään eri puolille taloa. Toisaalta se on hyvä, toisaalta tavaroiden keräämiseen ja paikoilleen viemiseen menee kamalasti aikaa.
Ruuat, tiskit, pyykit, yleissiisteys, kaikkiin menee oma aikansa. En halua tehdä kaikkea illalla kun lapset nukkuu, haluan silloin oman aikani.
Teen osaviikkotyötä, joten työpäivien aikana asita ja tekemiset kasaantuu, kun ilta on niin lyhyt, en ennätä.
Mies on aina töissä, ja aivan kaikki kotityöt ja lapset kokonaisuudessaan on minun vastuullani. Kun täytyy olla koko ajan käytettävissä, länsä tai vähintään paikalla - eikä minulla ole niitä joka toinen viikonloppu -vaipata kuten yh:lla, jolloin voi vetää henkeä..vaan koko ajan tätä samaa.
Meidän tuppukylässä ei mitään tapahdu eikä mitään ole missään illalla, ulkoilut on omalla pihalla, jos on. Joka päivä pitäisi, Mies jos on kotona, ja minä töissä, lapsi ei ulkoile ollenkaan. Mies ei kuitenkaan edes tee kotitöitä, tai ruokaa, on vaan niin saakutin saamaton, ettei saa niin paljoa aikaa, että pukisi tenavan ja ennenkaikkea menisi itsekin sinne ulos.
sitten vedetään esiin "monilapsisuuskortti" =D No meidän mammaryhmässä muilla on kaksi tai useampiakin lapsia ja heillä sama tilanne. Ulkoilevat vähintään sen kaksi kertaa päivässä ja koti aina tiptop=D
T: ihana yhden lapsen äiti
jopa kaksilapsiset perheet suorituvan helpommin kuin sun kertomus, mulla on vain 2 lasta, näillä seudun mammoilla erittäin monella enemmän, ja pihalla törmätään säännöllisesti, eli onnistuu, enemmän taitaa olla asenteesta kiinni kuitenkin?
kyllä mammat taitavat inhota ulkoilua tosi paljon, kun kerran pitää vääntää tekosyitä ja syyttää yhden lapsen vanhempia siitä, että he ehtivät ulos. Taitaa juu tosiaan olla asenteesta kiinni. Täälläpäin meitä monilapsisia on vaikka kuinka ja säännöllisesti joka päivä kohdataan ulkosalla ja ehditään myös siivota koti, laittaa ruokaa ja rentoutua.
Keskimmäiset (neljästä) pukkaa keskenään pihalle jossain vaiheessa. Mun ulkoilut on siinä, että käydään 2-3 kertaa viikossa lähikaupassa. Ja mitäkö töitä mulla on? Sanottakoon ensin, että mies tulee töistä kuuden-seitsemän välillä illalla, eikä juuri tee mitään. Eli mulla olis päivässä 2 koneellista pyykkiä (laitot, edellisten kaapittaminen, uusien ripustaminen), 2 koneellista tiskiä, 2x ruuat + aamupalat ja välipalat, muksujen suihkuja (ei joka päivä), imurointi ( 3xviikossa, miehellä allergiaa) + pölyjä pois, asioiden hoitamista (puheluja sinne tänne), lelujen keräämistä, vauvan hoito, mahdolliset päikkärit, jos en ole yöllä nukkunut paljon mitään, lapsen harrastusten valmistelut, mahdolliset huutonet-myynnit (pakko, kun olen köyhä), jne. jne. Ja SILTI meillä on kämppä ihan kaaoksessa koko ajan, vaikka painelisin hiki hatussa koko päivän!
pyörittämiseen menee paljon aikaa!!!
Tai jos vie kirppikselle, niin tavaroiden kerääminen ja hinnoittelu jne.
Ja tietty jos koneella käy tsekkaamassa sähköpostit, tulee vilkaistua fb:tä, vilkaistua tänne jne. ... ei ehkä kerralla paljon, mutta äkkiä puolikin tuntia voi vierähtää, ja se vielä pari kertaa päivässä.
Eipä ollut talohommia, päiväuniajan sai laiskotella miten halusi, pyykkiä ei juuri ollut enempää kuin ennen lastakaan, ruoanmenekkiin ei yksi pieni lapsi juurikaan vaikuta jne jne. Yhden pukeekin vaikka pientäkin ulkoiluhetkeä varten helposti ja nopeaan, toisin kuin kolme. No, tulette näkemään, te vasta yhden lapsen kaikkitietävät äidit. Saattaa ajatukset muuttua :D
Toisin on nyt kolmen kanssa, joista kaksi isointa ei päikkäreitä nuku, hetken rauhaa ei saa. Paitsi illalla, kun kaikki nukkuu klo 20. Ja sen jälkeen alkaa meidän aikuisten rauhanaika, silloin en pyykkejä viikkaa enkä muitakaan kotihommia tee! Ennemmin käytän ulkoiluajan kotitöihin ja pistän isommat lapset, korkeintaan kerta päivään, keskenään pihalle.
eikös täällä juuri ole aika moni "monilapsinenkin" kertonut, että hyvin onnistuu ulkoilu ja muut hommat? Ehkä ne on niitä entisiä "kaikkitietäviä" äitejä, jotka ovat vain ensimmäisen lapsen saadessaan omaksuneet asenteen, että ulkoilu on tärkeä osa lapsen päivärutiineja. Selityksiä kyllä ulkoilemattomuudelle löydetään huonosta säästä, kiireistä ja nyt näköjään jopa lapsiluvusta.
T: kolmen lapsen kanssa päivittäin ulkoileva
Yhdestä kahteen kertaan talvisaikaan ulkoillaan, kesällä voidaan olla ulkona koko päivä päikkäreitä ja syömisiä myöten. En minäkään tajua miten kotityöt muka vievät niin paljon aikaa :o. Pyykinpesukone pyörii ihan itsekseen ja vaikka 2-3 koneellista pesisi päivässä, ei niiden kuivamaan laittamisessa ja kaappiin viemisessä tuhottomasti aikaa kulu. Samoin tiskikoneen käyttö, täyttäminen pikkuhiljaa ja tyhjentäminen 5 minuuttia max. Ruokaa voi tehdä isompia eriä ja pakastaa osan jos ei halua samaa ruokaa useampia päiviä syödä. Pääosin kuitenkin lounaaksi meillä on edellisen päivän päivällistä. Edelleen aamupalat ja välipalat eivät paljon aikaa kuluta, samalla voi syödä itsekin. Kunnon siivoamisen teen kahdesti viikossa, kerran viikossa vaihtuu petivaatteet. Keittiön, eteisen ja kodinhoitohuoneen imuroin useamman kerran päivässä. Päivällisen laitan yleensä tulemaan pienempien päikäreiden aikaan, samalla katsellaan koululaisen läksyt. Illalla onkin useampana päivänä lasten harrastuksia, mutta niihin on mieskin kuskaamassa tai sitten vaihtoehtoisesti muiden kanssa kotona. Ei tämä nyt niin vaikeaa oel kun vähän ajan käyttöään suunnittelee :)
joten aikaa menee itsenikin laittamiseen aamuisin. Joten joka päivä ei aamuisin lähdetä, jos ei huvita "laittautua" :). Siis hiusten laitto, ripsarit, puuterit ym. Ei mitään luomivärejä ja huulipunia sentäs :D
Toki leikkipuistoissa näkee vaikka minkä näköistä haahkaa lastensa kanssa, että kaikille ulkonäkö ei taida olla edes sen vartaa tärkeää kuin toisille....
Eikä se päivittäinen ulkoilu onneksi ole mikään hyvä äidin mittari tai elinehto. Tyytyväisiä lapset on muunkinlaiseen yhdessäoloon ihan kotosalla.
ulkonäkökortti=D Kyllä joka kerta, kun kolmen lapseni kanssa päivittäin ulos lähden, ehdin kammata hiukseni, laittaa hieman huulikiiltoa ja ripsaria. ei sekään kauaa vie. Minä ainakin nostan enemmän hattua näille "haahkoille", jotka ulkoilevat lastensa kanssa, kuin äideille, jotka eivät sen takia voi viedä lapsiaan ulos, kun äippä ei ehdi meikata. haloo=D
Lapset ei nuku päikkäreitä ja kotityöt ehdin ihan hyvin tehdä. Kaupassa käydään lauantaisin. Aamulla teen yleensä lounaan valmiiksi tai jätän sammutettuun uuniin hautumaan, nopea tekoisen ruuan saatan tehdä vasta ulkoilun jälkeen. Lounaan jälkeen lapset leikkii ja minä laitan koneellisen pyykkiä pyörimään, viikkaan edellisiä pois, siivoan keittiön ja teen muita pikkuaskareita, kahdelta syödään välipala ja lähdetään sen jälkeen ulos. Päiväruuaksi syödään ulkoa tulon jälkeen samaa kuin lounaaksi. Ruuan jälkeen siistin taas keittiönja sitten teen omia hommiani, siis luen tms. Pikku kakkosen ajan. Iltasella vielä imuroin ja siistitään lasten kanssa lelut pois, iltapalan jälkeen siivoan taas keittiön ettei aamuksi jää sotkua. Lasten nukahdettua kahdeksalta en todellakaan tee enää mitään kotitöitä. Viikonloppuisin ulkoillaan vaan kerran ja käydään kaupassa ja kyläilemässä.
kahta kertaa päivässä. Aina teen kaksi eri ruokaa, ja kyllä siihen aikaa menee väkisinkin.
jolla on monta lasta ja joka viettä joka päivä kolme-neljä tuntia ulkona seisten. En vaan usko, että siisteystaso, ruoan taso (kuten yllä "illalla syödään samaa ruokaa kuin päivällä") tai vaatteiden puhtaustaso olisi mielestäni riittävä.
Mutta kukin tyylillään. Meilläkin ulkoillaan vähemmän, mutta lasten kanssa touhutaan kaiken aikaa sisällä yhdessä.
Kotihommat ehtii siinä ohessa tehdä hyvin, kun sisällä ollaan.
Mistä näitä äitejä oikein tulee? Kuinka jollekin oma naama on niin tärkeä, ettei lapset pääse ulkoilemaan?
joten aikaa menee itsenikin laittamiseen aamuisin. Joten joka päivä ei aamuisin lähdetä, jos ei huvita "laittautua" :). Siis hiusten laitto, ripsarit, puuterit ym. Ei mitään luomivärejä ja huulipunia sentäs :D Toki leikkipuistoissa näkee vaikka minkä näköistä haahkaa lastensa kanssa, että kaikille ulkonäkö ei taida olla edes sen vartaa tärkeää kuin toisille.... Eikä se päivittäinen ulkoilu onneksi ole mikään hyvä äidin mittari tai elinehto. Tyytyväisiä lapset on muunkinlaiseen yhdessäoloon ihan kotosalla.
Keskimmäiset (neljästä) pukkaa keskenään pihalle jossain vaiheessa. Mun ulkoilut on siinä, että käydään 2-3 kertaa viikossa lähikaupassa.
Ja mitäkö töitä mulla on? Sanottakoon ensin, että mies tulee töistä kuuden-seitsemän välillä illalla, eikä juuri tee mitään. Eli mulla olis päivässä 2 koneellista pyykkiä (laitot, edellisten kaapittaminen, uusien ripustaminen), 2 koneellista tiskiä, 2x ruuat + aamupalat ja välipalat, muksujen suihkuja (ei joka päivä), imurointi ( 3xviikossa, miehellä allergiaa) + pölyjä pois, asioiden hoitamista (puheluja sinne tänne), lelujen keräämistä, vauvan hoito, mahdolliset päikkärit, jos en ole yöllä nukkunut paljon mitään, lapsen harrastusten valmistelut, mahdolliset huutonet-myynnit (pakko, kun olen köyhä), jne. jne.
Ja SILTI meillä on kämppä ihan kaaoksessa koko ajan, vaikka painelisin hiki hatussa koko päivän!