Haluan abortin, miten tästä etenen? Ja miten homma menee?
Kommentit (16)
Pitäisin erittäin epätodennäköisenä, että alkio/sikiö olisi vahingoittunut. Punnitse päätöksesi tarkkaan1037; lasta et tule katumaan, mutta aborttia koko ikäsi. Tai niin minulle ainakin kävi. Voimia sinulle, päädyt sitten kumpaan ratkaisuun hyvänsä.
Itse ainakin soitin äitiysneuvolaan, minne minulle varattiin aika. Ekaksi juttelin jonkun neuvolatädin kanssa ja sen jälkeen siirryin vastapäiaeen huoneeseen neuvolalääkärin/gynekologin luokse. Hän kirjoitti ensimmäisen luvan ja laittoi lähetteen klamydiatesteihin (rutiinitoimenpide, ettei tule komplikaatioita abortoidessa. Hän muistaakseni laittoi asiaa eteenpäin aluesairaalaan, josta sitten soitettiin muutaman päivän kuluttua ja kerrottiin, koska minulla on aika sinne. Siellä ensimmäisellä kerralla tehtiin gyne-tutkimus ja toinenkin lääkäri kirjoitti lähetteen. Samalla sitten keskeytykseen valmistava pilleri alas, ja siitä kahden päivän kuluttua menin sairaalaan vuodeosastolle saamaan loput pilleri. Tästä aikaa vähän päälle vuosi. Tsemppiä! :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:51"]olisikohan tässä keskustelussa jotain kun voisi auttaa mua.Eli oon kolmannella viikolla raskaana. Oon juonut alkoholia rutkasti näiden kolmenviikonaikana. Tein raskaustestin tänään ja tosiaan on täysin vahinko ja 'isään' en ole yönjälkeen ollut yhteydessä. tiedän et aika on käymässä vähiin ja että mun pitäis päättää teenkö abortin vai mitä teen. onks se voinu vahingoittua? en tiedä olisko musta äidiksi. saan kyllä varmasti omilta vanhemmilta tukea mutta jos se vauva on vahingoittunut nii ei musta sen äidiksi olis..
[/quote]
Ei noin aikaisilla viikoilla ole voinut vahingoittua, sillä eihön moni vielä tuossa vaiheessa edes tiedä olevansa raskaana, jolloin useatkin varmaan ovat juoneet vielä. Alkioilla ei noin alussa ole edes samaa verenkiertoa jolloin se ei ole voinut edes saada alkoholia. Kuitenkin abortti varmaan on ihan varteenotettava vaihtoehto, kun isäkin kerran yhden illan juttu. Itsekin tulin ydenillan jutusta raskaaksi teininä, mutta olisi mielestäni ollut noloa pitää lapsi yhden illan jutusta. Tosin olin itsekin nuori, ehkä vanhemmiten asia voi olla toisinkin, jos ei ole enää montaa hedelmällistä vuotta
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:51"]olisikohan tässä keskustelussa jotain kun voisi auttaa mua.Eli oon kolmannella viikolla raskaana. Oon juonut alkoholia rutkasti näiden kolmenviikonaikana. Tein raskaustestin tänään ja tosiaan on täysin vahinko ja 'isään' en ole yönjälkeen ollut yhteydessä. tiedän et aika on käymässä vähiin ja että mun pitäis päättää teenkö abortin vai mitä teen. onks se voinu vahingoittua? en tiedä olisko musta äidiksi. saan kyllä varmasti omilta vanhemmilta tukea mutta jos se vauva on vahingoittunut nii ei musta sen äidiksi olis.. [/quote] Ei noin aikaisilla viikoilla ole voinut vahingoittua, sillä eihön moni vielä tuossa vaiheessa edes tiedä olevansa raskaana, jolloin useatkin varmaan ovat juoneet vielä. Alkioilla ei noin alussa ole edes samaa verenkiertoa jolloin se ei ole voinut edes saada alkoholia. Kuitenkin abortti varmaan on ihan varteenotettava vaihtoehto, kun isäkin kerran yhden illan juttu. Itsekin tulin ydenillan jutusta raskaaksi teininä, mutta olisi mielestäni ollut noloa pitää lapsi yhden illan jutusta. Tosin olin itsekin nuori, ehkä vanhemmiten asia voi olla toisinkin, jos ei ole enää montaa hedelmällistä vuotta
[/quote]
Joku vie tällä ehkä kirkkaimman mitalin järkyttävimmällä syyllä päätyä aborttiin ! että olis ollu noloa pitää lapsi!
neuvolassa puhut abortista ja he laittavat asian eteenpäin. Luulisin ainakin näin.
ja terkkari varasi ajan gynelle tk:n,joka teki tarv. tutkimukset ja itse piti soittaa sairaalaan ja varata aika sieltä(tk lääkäri siis kirjotti sen aborttiluvan)
neuvolassa puhut abortista ja he laittavat asian eteenpäin. Luulisin ainakin näin.
Varaat ajan tk-lääkärille. Paljonko on viikkoja ap:llä?
abortti tapahtuu gynekologian poliklinikan toimesta. Joskus näitä lääkkeellisen abortin hakijoita tulee tk:een ja ihmettelevät kovasti, kun eivät saa lääkkeitä suoraan sieltä =)
se käy?
Varaat ajan tk-lääkärille. Paljonko on viikkoja ap:llä?
Enpä ole koskaan aborttia tehnyt niin en 100 varma voinut olla :)
Olin vielä sen verran tietämätön etten älynnyt lääkärille varata aikaa. Sieltä th sitten soitti paikalliselle synnärille, sinne menin ultraan tarkastamaan viikot ja puhumaan jatkosta. Neuvolaan voit soittaa kysyäksesi neuvoa, mutta sieltä vain ohjataan eteenpäin.
Soitat omalle terveysasemallesi, ensin käyt keskustelemassa aiheesta th:n kanssa, joka varaa sinulle ajan lääkäriin. Käytte th:n kanssa läpi lyhyesti keskeytysmenetelmät, arvioitte raskauden kestoa, gyn.tiedot(aiemmat synnytykset, keskenmenot, skp-taudit jne.) Th laittaa labraan tarvittavat lähetteet. Lääkäri tekee tarvittavan gyn.tutkimuksen ja kirjoittaa lähetteen perhesuunnittelupkl kätilöopistolle. Sitten otat sinne itse yhteyttä ja antavat sinulle ajan.
Se ei ole oikein! Tulet vielä katumaan sitä monesti, jos sen teet.
Itse en ainakaan kadu aborttia yhtään. Yhden lapsen yh:na se oli suuri helpotus. Nyt voin opiskella tutkintoni loppuun ja siirtyä työelämään mielenkiintoisiin ja haastaviin tehtäviin.
Itse en ainakaan kadu aborttia yhtään. Yhden lapsen yh:na se oli suuri helpotus. Nyt voin opiskella tutkintoni loppuun ja siirtyä työelämään mielenkiintoisiin ja haastaviin tehtäviin.
Se oli sitä aikaa, tein silloin valintani ja yhä edelleen ajattelen sen olleen oikea. Joku voi ehkä katua, mutta itse en jaksa elämääni kuluttaa menneen murehtimiseen.
olisikohan tässä keskustelussa jotain kun voisi auttaa mua.Eli oon kolmannella viikolla raskaana. Oon juonut alkoholia rutkasti näiden kolmenviikonaikana. Tein raskaustestin tänään ja tosiaan on täysin vahinko ja 'isään' en ole yönjälkeen ollut yhteydessä. tiedän et aika on käymässä vähiin ja että mun pitäis päättää teenkö abortin vai mitä teen. onks se voinu vahingoittua? en tiedä olisko musta äidiksi. saan kyllä varmasti omilta vanhemmilta tukea mutta jos se vauva on vahingoittunut nii ei musta sen äidiksi olis..