Ovatko yksilapsiset perheet tai
äiti jolla vain yksi lapsi, jollain tavoin huonompia kun perheet/ äidit joilla useampi lapsi?
Kommentit (13)
Tokihan pitää aina ajatella, että kaikille se lapsen saanti ei ole helppoa ja siksi joillain on vain yksi. Kun taas toiset raskautuu vain nukkumalla vierekkäin.
Mutta lapselle antaa enemmän jos on sisaruksia, hänen lapisllaa on aikojen saatossa serkkuja, mitäs kun vanhemmat kuolee, ei ole enää ketään jne.
mutta kiinnittävät tämän palstan perusteella enemmän huomiota epäolelliseen, kuten voiko käytettyjä vaatteita kierrättää, kuin ne joilla on useampi lapsi.
ja ihmisiä kuunnellessa kyseistä asiaa tulee mietittyä usein. Tilanneetta pahentaa se että en ole omasta toiveesta vain yhden lapsen äiti.
En taatusti ole mitenkään huonompi. Itse mietin, että yhdenkin lapsen kasvattamisessa fiksuksi aikuiseksi on niin iso ja vastuullinen homma, etten välttis viitsi tehdä montaa. Yksi lapsi voi olla myös järjellinen ratkaisu. Kaikki muu on biologiaa ja tuollaisia kuolemajuttuja en tod ajattele. Todella makaaberia tehdä useampi lapsi vain siksi, että "jos se ainoa kuolee". Ei ne toiset lapset paljoa lohduta siinä tilanteessa.
yksilapsiset perheet. Ei lasten kasvattaminen ihan kevyttä ja helppoa puuhaa ole, ja hyvä, jos sen yhden tai ne useammat saisi kasvatettua kunnolla, haasteensa kaikessa.
En taatusti ole mitenkään huonompi. Itse mietin, että yhdenkin lapsen kasvattamisessa fiksuksi aikuiseksi on niin iso ja vastuullinen homma, etten välttis viitsi tehdä montaa. Yksi lapsi voi olla myös järjellinen ratkaisu. Kaikki muu on biologiaa ja tuollaisia kuolemajuttuja en tod ajattele. Todella makaaberia tehdä useampi lapsi vain siksi, että "jos se ainoa kuolee". Ei ne toiset lapset paljoa lohduta siinä tilanteessa.
En ainakaan tarkoittanut sitä että joku LAPSISTA kuolee vaan kun ne omat vanhemmat kuolee. Eihän lapselle, sille ainoalle jää lähiomaisa ketään. Ei kai kukaan ajattelekkaan että perheen muut lapset korvais yhden lapsen kuoleman...HALOO
Mutta ei mulle tulis mieleenkään, että lapsien lukumäärä vaikuttaisi siihen kuinka hyvä vanhempi mä olen.
haluan useamman lapsen, jotten koskaan enää joudu lapsettomuus helvettiin. Tämä siis eräs syy. Joten ymmärrän hyvin jos jollain on "jos se ainoa kuolee"-pelko. Asia ei tietenkään ole ihan näin yksinkertainen, mutta en jaksa nyt suuremmin selitellä tuntojani.
Todella makaaberia tehdä useampi lapsi vain siksi, että "jos se ainoa kuolee". Ei ne toiset lapset paljoa lohduta siinä tilanteessa.
vaan kateellisten monilapsisten äitien panettelun uhreja. Näissä perheissä huomataan vähän liian myöhään, että oliskin kannattanut jättää lapset siihen yhteen. Yhden kanssa kun kaikki on niin paljon helpompaa.
on fiksua nykyaikana jos on "vain" yksi lapsi. Liian paljon näkee perheitä, ja varsinkin äitejä, jotka tuolla painavat eteenpäin otsasuoni pullistuneena kahden tai useamman mukulan kanssa, tiuskivat, huutavat ja ärisevät lapsilleen, kun eivät jaksa heidän kanssaan. LApsia tehtaillaan ties kuinka monta, jotta heistä olisi "seuraa toisileen", kun äippä lojuu sohvalla tai facebookissa.
vaan kateellisten monilapsisten äitien panettelun uhreja. Näissä perheissä huomataan vähän liian myöhään, että oliskin kannattanut jättää lapset siihen yhteen. Yhden kanssa kun kaikki on niin paljon helpompaa.
tai sit ne ykslapsiset on kateellisia monilapsisille kun ne pärjäävät paremmin ja tämä yhden lapsen äiti saa juuri ja juuri pidettyä sen ainokaisen ruodussa.
jotkut syntyvät hyviksi kasvattajaksi,joistakin siihen ei ole. ei se katso sitä että pitää tehdä vain yksi lapsi jotta sen saa kasvatettua kunnon kansalaiseksi ja monilapsiset perheet on ihan miten sattuu kasvatettu!
eikä toki voi yleistää,on poikkeuksia ja olen nähnyt niitä kellä yksi lapsi on ihan riiviö eikä mitään käytöstapoja ja äiti ihan loppu kun ei ole saanut edes sitä yhtä tottelemaan ja sitten on niitä monilapsisia perheitä joilla myös lapset säntää mihin sattuu ja äiti on aivan tuhannen loppu,silloin moni miettii et oisko kannattanu harkita ehkäsyä. mutta sen yhden kohdalla miettii et etkö edes tota yhtä saanu kasvatettua. ymymym perheitä on monia ja yks tai monta lasta,se on vanhemmista kiinni...melkein aina.
niin ja hei ei sen yhden lapsen kanssa välttämättä ole helpompaa. minulla on yksi lapsi,hänellä on ADHD.kaverillani on kolme hyvin kasvatettua lasta,pärjäävät koulussa ja elo heillä muutenkin rauhallista ja "helppoa". meillä on täysi kaaos,olen aivan loppu. elämäni hajoaa käsiin,olen niin väsynyt kun elämä on yhtä pakolla pärjäämistä. olisin halunnut enemmän lapsia,mutta.....
on fiksua nykyaikana jos on "vain" yksi lapsi. Liian paljon näkee perheitä, ja varsinkin äitejä, jotka tuolla painavat eteenpäin otsasuoni pullistuneena kahden tai useamman mukulan kanssa, tiuskivat, huutavat ja ärisevät lapsilleen, kun eivät jaksa heidän kanssaan. LApsia tehtaillaan ties kuinka monta, jotta heistä olisi "seuraa toisileen", kun äippä lojuu sohvalla tai facebookissa.
Koska selvästihän se täältä palstalta ainakin (ja oikeasti elämässäkin) käy selväksi että "ai, teillä on VAAN yksi lapsi".