Suostuttukeko aina ottamaan ihmisiä yökylään?
Minua ei vaan huvittaisi. Sukulaisperhe halausi pääsiäisenä yökylään.
Mulla ei ole mitään syytä kieltäytyä, ei suunniteltua menoa tms.
Meillä ei vaan oikein ole tilaa majoittaa perhettä, en osaa tehdä mitään pääsiäsruokia, eikä sitä paitsi ole rahaakaan ostella mitään karitsanpaisteja.
Perhe varmasti odottaa meillä olevan sitten PÄÄSIÄINEN, mitkään jauhelihakastikeet ei käy.
Minusta on noloa kieltää, en edes tiedä mitä sanoisin. Päiväksi heidät huolisin, mutta 2 päivää on vaan liikaa heitä.
Pitääkö vaan kohteliaasti ottaa vieraat vastaan?
Kommentit (19)
Jos ollaan suunniteltu olla oman perheen kesken, voin ihan hyvin sanoa sen kylääntuppaajille, tai ehdottaa toista ajankohtaa.
mutta jos en ole vasiten itse kutsunut niin tarjolla on sit sitä mitä mua huvittaa laittaa. Ihan turha "odottaa " mitään muuta, jos itse ehdottaa tulevansa kylään.
Toisaalta minusta, jos teillä ei ole tilaa majoitta aihmisiä nii nse on ihan hyvä syy kieltäytyä. Sitä vaan ei sit ole.
eletään niin kuin meillä eletään. Jos olis pääsiäisenä jauhelihakastiketta ja se ei vieraille kelpais, niin se olis vähän voi voi.
Varsinki jos ovat itse kutsuneet itsensä ja jos ovat koko pääsiäisen. Itse ainakin haluaisin levätä nuokin pari lomapäivää kun kestitä muita, kun lomaa on vasta heinäkuussa ja pyhäpäiviä on tänä vuonna tosi vähän.
pääsiäisenä.
He olivat jo aikaisemmin tulossa meille, mutta sairastelut sotkivat suunnitelmat. Nyt sitten olisivat tulossa pääsiäisenä.
Mies jo sanoi, että meillä ei ole muuta. Mies ei vielä varmasti luvannut, jäi ehkä asteelle, koko asia.
Eli toisin sanoen, jos nyt perutaan, sukulaisperhe tietää, että se on minusta kii, minä en "antanut lupaa".
Tylsää ja ahdistavaa. Kaikki jää mun harteille. Pitää suunnitella ruoat ja tehdä ne ja passata heitä muutenkin. Ja miettiä ne nukkumapaikat. Plääh...
-ap
Me usein laitamme ruokaa vieraitten kanssa. Se on tosi kivaa.
Mitä sitä tollasta suremaan loppujen lopuksi. Ymmärrän kyllä että on ikävää, mutta jos et nyt tee selväksi että te itse päätätte miten teillä ravaa sukulaisia niin myöhemmin tulee olemaan vielä hankalampaa.
Ei niitä sukulaisia tms ole pakko ottaa vierailemaan moneksi päiväksi jos ei siitä pidä.
eikä mitään passaamista. maassa maan tavalla?
Me usein laitamme ruokaa vieraitten kanssa. Se on tosi kivaa.
Mua ainakin risoo kaikki se sotku ja hälinä, jos pitää monta päivää majoittaa vieraita. Ja eritoten se, että kun illalla haluaisin lasten nukkumaan mentyä rauhassa lukea tai katsoa elokuvaa ja rentoutua niin ei perhana - saat yöhön asti viihdyttää ja seurustella.
Me asumme kaukana muusta suvusta ja aina jos joku tulee kylään, se on ympärivuorokautista yhdessäoloa ja koko muu elämä pysähtyy vieraiden takia.
meille vieraat on lähes aina tervetulleita, mutta kuitenkin niin, että me päätetään koska vieraat tulee. Meillä käy paljonkin yövieraita vuodessa, mutta vain silloin, kun se on meistä kivaa ja halutaan vastaanottaa heidät. En tykkää tuollaisesta että joku ehdottaa lyhyellä varoitusajalla itse meille tuloa: koen sen rajoittavan mun päätäntävaltaa, ja mahdollisia ex tempore-menoja, varsinkin tuollaisina pitkinä pyhinä.
Usein tuollaisissa tapauksissa kieltäydymme ehdotuksesta, mutta koska noin on käynyt selväksi että he haluavat tulla meille, esitämme kutsun sitten myöhemmin itse.
sanot ettei käy. Älä nyt pyhiäsi pilaa, jos hankalalta tuntuu.
Mä en yleensä kehtaa yökyläilijöitä kieltää tulemasta, mutten ota paineita ruuasta. Kysyn mitä haluavat ja teen jos osaan tai pyydän tekemään itse. Meidän vieraat kyllä yleensä tulevatkin ruokakaupan kautta, eivät odota ruokapalvelua.
Kun lapsemme olivat pienempiä, niin ukko kokkasi aina vieraille. Nyt minäkin saatan toisinaan hommaan ryhtyä. Kun mies tekee ruuan, niin kaikki ovat kovin otettuja ja kehuvat, vaikka pskalta maistuisi.
saa tulla aina yövieraita! Ja nykyään asutaan pienessä kolmiossa (70 neliötä), aiemmin kaksiossa. 19 neliön yksiöönikin olivat aina vieraat tervetulleita. Meillä kävi sielläkin yövieraita monta kertaa vuodessa, mm. sukulaisperhe, jossa 3 lasta. Tässä asunnossa yövieraita käy 1-3 kertaa kuussa. Parhaimmillaan meitä on ollut 7 aikuista ja 5 lasta yhtä aikaa. Ja hyvin mahtui.
Yövieraat saavat viipyä meillä monta yötä. Lakanat tarjotaan, ja pyyhkeet. Sauna lämmitetään ja tehdään hyvää ruokaa. Mutta niin me tehtäisiin viikonloppuna tai lomalla muutenkin. Tarjotaan samaa kuin ollaan ajateltu muutenkin syödä. Ja aina on maistunut! Usein tehdään vieraiden kanssa yhdessä ruokaa.
Pääsiäisruokaa voi tehdä esim. jauhelihasta: mureke, jossa keitettyjä munia sisällä.
Yövieraat ovat vain asennekysymys. Kirjaa ehtii lukea jokaisena muuna iltana rauhassa.
Lasten mentyä nukkumaan saisi rauhassa jutella aikuisten juttuja, koska vieraita ei luultavasti nää joka viikko/kuukausi/vuosi. Olisi ihanaa viettää aikaa ystävien/sukulaisten kesken, kuten edellä oleva sanoi, kirjaa ehtii lukea muulloinkin! :)
en halua mennä yöksi kylään itse enkä pidä siitä jos meille tullaan yöksi.
Käytännössä en ole kuitenkaan koskaan kieltäytynyt, sillä ei meille tule kukaan yökylään "huvikseen" vaan vain silloin kun oikeasti tarvitsee yösijan.
kun meille tulee vieraita yökylään!
Tuli vaan mieleen, ap, että onko teille vieraaksihalajavat ihmiset ilmoittaneet, että pitäis olla juhlaruokaa, vai päätteletkö vaan?
Ajankohta on aina yhdessä sovittu. Ketään yllätysyövierasta meillä ei käy.
Nuo muutamat vakiovieraat ovat tervetulleita, mutta ajankohta on tosiaan yhdessä sovittu, ei vieraan sanelema ajankohta.
Mun mielestä voit sanoa, että mies ei tiennyt, että sulla oli jotain suunnitelmia pääsiäiseksi. Tai sitten sanot suoraan, että olet esim. hyvin väsynyt ja tarvitset lepoa silloin.
Minä olen liian kohtelias. Meidän koti on majatalo missä KAIKKI yöpyvät ja minä saan kohta henkisen burn outin.
Nyt viikonloppuna oli kolme eri pariskuntaa yhtäaikaa joista viimeinen lähti tänään. Ensi viikonloppuna tulee taas seuraava ja pääsiäinen on tupaten täynnä.
Meillä on iso talo. Mutta ei se hitto vie sitä tarkoita että tänne on silloin kaikki tervetulleita! (Kiehun raivosta tämän asian suhteen!)
Lisäksi meillä myös kaikki tulee tänne valmiille ja odottavat että me kustannamme ruuat (+ valmistamme ja katamme pöydän + olemme se perhanan pitopalvelu!)
Tämä on asia joka on täysin ja yksin ainoastaan oma vikani kun olen antanut tämän mennä tähän ja kaikki ovat täällä jo kuin kotonaan. Mieheni on jo sanonut minulle että haluaisi olla ensi kesän rauhassa kun hänelläkin on loma, ettei jaksasi majoittaa kaikkia sukulaisiani jatkuvasti kun täällä on aina joku.
Olen aina tykännyt ajatuksesta että olisi ns. avoin koti mutta tämä on helvetti vie jo niin hyväksikäyttöä että pinna katkeaa ihan kohta.
Meillä vieraat ovat n. kolmea viikkoa ja yksi perhe on koko kesän (eikä maksa mitään!)
eli en itsekään tykkää yökyläillä. Mieluummin menen hotelliin. En tykkää meillekään siksi majoittaa ketään. Se päivä menee, mutta juuri niinkun joku sanoi, illalla lasten mentyä nukkumaan haluaisin olla omissa oloissani, katsoa tallennettuja tv-ohjelmia tai lukea. En seurustella ja passata vieraita.
Ja kyllä, oletan vieraiden haluavan hienoja pääsiäisruokia,koska he ovat sellaisia. Heillä käydessä on aina juhlaruoat ja kattaukset, vaikkei ole edes mikään juhla.
Lisäksi stressaan aina mitä vieraille tarjotaan.
Ja oikeasti meillä ei ole nukkumapaikkoja kokonaiselle perheelle. Tämäkin vaatii jotain ostoksia tai jotain ihme järjestelyitä.
Tiedän, että on aika lailla vaan mun asenne ongelmaa. Jos halauavat tulla, voisin ottaa rennosti ja olla niinkuin me oltaisi muutenkin omalla porukalla oltu. Mutta kun ei mun luonteella onnistu. Pääsiäskoristeita olisi laitettava ja mietittävä aamu-, iltapalat ja lounaat ja päivälliset...
Ja meilläkin on tuo, niinkun joku mainitsi, että usein saatetaan keksiä jotain ex tempore menoja, kun on vapaata. Ihan vaan edellisenä päivänä keksiä, että mennään huomenna tonne.
Meille ei tule yövieraita juuri lainkaan. Ei kutsuta. Voittehan aina sanoa, että olette suunnitelleet menevänne jonnekin tai että teille on jo tulossa vieraita.