Työkaveri ärsyttää
Pakko purkautua johonkin, kun tuo tyyppi tuossa sermin takana ärsyttää joka päivä. Ärsytyksen aiheet eivät ole isoja, mutta kun niitä pikkujuttuja on kolme joka päivä, pitkässä juoksussa tyyppi käy hermoille. Lisäksi olemme kollegoita ja meidän tulee tehdä yhdessä asioita ja suunnitella töitä. Ja kun istumme vierekkäin, joudun menemään syömäänkin hänen kanssaan joka päivä eli olen "naimisissa" hänen kanssaan täällä työpaikalla.
Hän vahtii koko ajan mitä teen ja kommentoi puheluitani yms. En tiedä, onko hän ihastunut yhteen yhteistyökumppaniimme vai mistä on kyse, mutta kun tämä mies soittaa minulle, niin eiköhän heti puhelun jälkeen työkaveri pomppaa serminsä takaa ja kysy silmät loistaen, oliko se tämä herra X. Ja puhelu siis ihan puhtaasti työasiaa.
Tämä työkaveri on tosi taitava väistelemään töitä, sitä ei edes heti hänen kanssaan tajua. Mutta mitään hän ei ota oma-aloitteisesti tehtäväkseen vaan yksinkertaisesti vain odottaa, että minä hoidan homman. Jos hän on sopinut pomon kanssa tekevänsä jotain, saattaa silti yrittää tyrkyttää hommaa mulle, vaikka en edes ihan tarkkaan tiedä, mistä on sovittu.
Hän puhuu yksityiselämästään ihan kaiken ja tuntuu jotenkin odottavan, että minäkin kertoisin kaiken yhtä avoimesti. En oikeasti jaksaisi kuunnella tilitystä parisuhdeasioista. Ja en todellakaan aio töissä avautua perheemme tulevaisuuden haaveista tai siitä, paljon meillä on velkaa tms.
Kun tämän työkaverin asunto oli myynnissä, hän laittoi sähköpostilla isolle joukolle, mm. pomollemme, linkin asunnon myynti-ilmoitukseen ja tekstin "Asuntomme on myynnissä täällä, hintapyyntö mukavat XX euroa!". Hieman erikoista musta...
Hän tekee välillä sitä, että jättäytyy tahallaan pois jostain tilaisuudesta, esim. tapaamisesta, jossa hänen piti toimia alustajana. Luulen, että hän jännittää englannin puhumista, mutta ei sitten uskalla sanoa sitä suoraan vaan tekee niin, että kun tällainen tapaaminen on aamulla klo 9, laittaa klo 8 tekstiviestin, että ehdin töihin vasta klo 11. Ei siinä mitään muuten, mutta sitten mä joudun käyttämään hänen vähän sinne päin tehtyä esitystä ikään kuin omanani. Mieluummin sopisin reilusti etukäteen, että mä hoidan homman ja teen oman esityksen aiheesta.
Mua ärsyttää myös tyypin hitaus. Tämä on tietysti osittain luonteenpiirre, jota ei kai pitäisi arvostella. Mutta kun kaikki asiat tapahtuu kuin hidastetussa filmissä, niin mun pinna ei vaan kestä sitä!
Meillä on myös paljon sisäisiä asiakkaita ja tiettyjen ongelmatilanteiden hoito kuuluu meidän toimenkuvaan. Hän ei kuitenkaan koskaan ota "koppia" asioista ja lupaa, että selvittää, vaan ongelmat jäävät roikkumaan ilmaan ja sitten kun asia ei etene, ihmiset ottaa muhun yhteyttä ja loppupeleissä mä saan selvitellä kaiken.
Tässä taustalla ärsyttää ehkä sekin, että mä teen (omasta toiveestani) hieman vaativampia hommia. Olen siis ihan suoraan sanonut, että haluan uusia haasteita ja olen niitä saanut, mutta niin, että entisten töiden päälle lyödään lisää. Ja vaikka meillä on sama toimenkuva, minä teen haastavimmat hommat, mutta tämä ei näy mitenkään palkkauksessa. ELi käytännössä mun käytettävyys on parempi ja teen enemmän, mutta palkka on sama. Vaikka haluankin kehittyä ja oppia lisää, tämä ei tunnu reilulta. Tulee sitten sellainen fiilis, että miksi teen mitään ylimääräistä, kun samaa liksaa voi vetää vähemmälläkin tekemisellä.
Kiitos jos jaksoit lukea loppuun. Helpottaa kun saa purkaa pienet ärsytyksen asiat jonnekin. Töissä ei voi näistä puhua kellekään.
Kommentit (4)
Itsellä on ollut kerran poikkeuksellisen rasittava työkaveri, jonkan kanssa olin myös "naimisissa". Tämä mies valitti jatkuvalla syötöllä mitään sanomattomista asoista, esim kuinka hän syö omenan juustoon käärittynä tms. ettei vaan hampaat mene huonoksi. Vaihdoin sitten työpaikkaa.
Jos olet isossa firmassa, koita keksiä joku syy jolla voisit päästä istumaan jonnekin muualla. Kutsu lounaalle mukaan muitakin ihmisiä.
Ensimmäisenä tuli mieleen, että sano sille suorat sanat. MUTTA sun pitäis työskennellä sen kanssa vielä tulevaisuudessakin ja tulehtuneet välit ei ainakaan helpota tilannetta. Kyllä puhuisin pomolle että nyt pitää selvittää kaikille työntekijöille, mitä hommaan kuuluu ja miten se tehdään. Kerrot saman, jonka jo avauksessakin sanoit. Tilanne ei ole reilu. Toinen vettää samaa liksaa puolihuolimattomasta työstä. Ärsyttää sun puolesta.
Jos joudut pitämään työkaverin tekemän huonon esityksen vain siksi että työkaveri ei ehdi ajoissa paikalle, niin kai sä nyt alussa mainitset, että olet täällä pitämässä sen toisen puolesta sen toisen tekemää esitystä? Ja koska hän ilmoitti asiasta niin pienellä varoitusajalla niin ilmoitat myös ettet ole ehtinyt kunnolla esitystä korjata/lisätä/muokata ym. vaan joudut käyttämään sitä mitä se työkaveri on siihen mennessä saanut aikaiseksi. Ainakin mä tekisin kaikille selväksi että tämä ei oo mun tekemä!
Kai teillä on esimiehen kanssa kehityskeskustelu jossa voi ottaa esille tämän työtoverin lusmuilun? Ja voisitko ehdottaa josko voisit vaihtaa istumapaikkaa? Laita syyksi että koet ettet voi keskittyä työhön nykyisessä paikassasi häiriöiden takia.
kun on tottunut siihen et sä paikkaat sitä koko ajan. Sinuna puhuisin pomolle. Tekisin myös kaikille selväksi mikä on oikeasti sun työpanos ja et työkaverin panos nyt puuttuu...