Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saanut juoda synnytyksessä?

Vierailija
11.04.2011 |

Synnytys kesti tuskaisen kauan eikä minulle annettu juotavaa missään vaiheessa. Ponnistaessa kurkkuni oli niin kuiva että tarrautui umpeen enkä saanut henkeä jolloin minulle annettiin lusikallisen vettä. Anoin vettä useaan otteeseen mutta en saanut. Synnytyksessä ja sen jälkeen sattui niin paljon kaikkea että en tullut kysyneeksi miksi en saanut juoda? Lapsi syntyi ihan alakautta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutusta eli yleisanestesiaa käytetään, kun puudutuksia ei voida käyttää tai hätätilanteissa. Eräs suurimpia huolenaiheita nukutusleikkauksissa on potilaan oksentaminen ja mahdollinen mahansisällön joutuminen keuhkoihin nukutuksen alussa tai lopussa. Siitä saattaa olla seurauksena vaikea keuhkokuume. Tästä syystä synnyttäjä saa ennen nukuttamista mahahappoja neutraloivaa lääkettä ja nukutuksessa käytetään myös muita varokeinoja.

Ennen anestesiaa vaativia kirurgisia toimenpiteitä on oltava 6 tuntia syömättä ja 2 tuntia juomatta. Noin joka kymmenes alatiesynnyttäjistä joutuu odottamattomasti kirurgiseen toimenpiteeseen synnytyksen yhteydessä (keisarinleikkaukset, repeämät, verenvuodot yms.), joten oman turvallisuuden kannalta on järkevää olla syömättä kiinteää ruokaa synnytyksen käynnistyttyä. Kirkkaiden nesteiden ja energiapitoisten juomien nauttiminen on kuitenkin mahdollista. Toivomme, että synnytyksen käynnistyttyä synnyttäjä ei söisi mitään neuvottelematta asiasta hoitavan henkilökunnan kanssa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
2/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mina en olisi hyvaksynyt. Syomatta olemisen ymmarran,mutta juomatta oleminen on vaarallista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen nukutusta ei saa nauttia mitään (tukehtimisvaara).

Vierailija
4/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain esikoisen synnytyksessä sekä syödä että juoda. En olisi halunnut syödä, mutta kätilö oikein patisti syömään.

Toisen lapsen kohdalla sain juoda (juoman sai itse valita), ja joinkin monta mukillista mehua.

Vierailija
5/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän ei suositella raskasta syötävää synnytyksen aikana (kenelläpä silloin edes olisi kovin kova nälkä?), mutta pienelle purtavalle ja juomiselle ei ole estettä vaikka koko ajan kiireellisen section mahdollisuus on olemassa.

Kuulostaa kyllä oudolta, itsekin olisin saanut syödä mutta ei siinä tilanteessa tehnyt mieli muuta kuin mehua avautumisvaiheessa ja ponnistusvaiheessa pari hörppyä vettä.

Vierailija
6/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnärille mennessä olin kuolla nälkään vaikka synnytys oli hyvässä vauhdissa. Sain vain jogurtin! Koko synnytyksen oli aivan mieletön nälkä ja jano ja vasta kolmantena päivänä sain ruokaa :(

Vierailija
7/31 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Mä olin varautunut synnytyksiin omin eväin.

En tiedä, mistä olin niin keksinyt tehdä, olisiko synnäriltä valmennuksessa kehoitettu?

Mulla oli mukana laihaa mehua, jota hörpin vähän väliä. Lisäksi suklaata.

Vierailija
8/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvittaessa heti ja se on ihan sama onko mahassa nestettä tai ruokaa.

Vierailija
9/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki hätätilanteessa on leikattava riippumatta siitä, onko maha tyhjä, jos potilas on menehtymässä ilman leikkausta. Ei sitä riskiä kuitenkaan kannata ehdoin tahdoin ottaa.

Vierailija
10/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain huuhdella suutani vedellä, mutta suosittelivat sylkemään pois, jos vain mahdollista. Lapsen sydänäänet heikkenivät jokaisen supistuksen aikana (ja lapsivesi oli ollut vihreää), joten oltiin leikkausvalmiudessa.

Vierailija
11/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokassa en ehtinyt kysyäkään, kun synnytys kesti noin 40 minuuttia.

Vierailija
12/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 3 päivää ilman ruokaa ja juomisia vahdittiin

Vierailija
13/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu oli kuin sahara ja ainoastaan mieheni sai vähän kostuttaa huulia kostealla paperilla. Tuntui tuskalliselta, kun ei saanut edes pientä vesihörppyä. Jälkeenpäin sain kätilö-ystävältäni kuulla (joka siis ei kuitenkaan ollut osallisena synnytyksessä), että vettä ei anneta, jos pitävät yhtään mahdollisena, että joudutaan tekemään keisarinleikkaus. Itselläni ponnistusvaihe pitkittyi aika lailla ja lapsi tuli lopulta imukupin avulla ulos.

Vierailija
15/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista synnytystä olekaan missä tätä vaaraa ei olisi. Tietysti jos on jo hätätilanne päällä se on eri asia, mutta harva synnytys menee jo heti alusta alkaen pieleen.

Vierailija
16/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itselläni ponnistusvaihe pitkittyi aika lailla ja lapsi tuli lopulta imukupin avulla ulos."

Todella erilaisia käytäntöjä. Mut oikein painostettiin juomaan synnytyksessä kesken ponnistusvaiheen appelsiinilimpparia, kun aloin väsyä pitkittyneen ponnistusvaiheen vuoksi. Mulla kanssa meni imukupilla auttamiseen.

Vierailija
17/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmissa synnytyksissä

Vierailija
18/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyl tajunnut varmaan pyytääkään vaik oli kova jano. Jälkeenpäin vaan muistin kun kaveri kertoi juoneensa mm. kaakaota synnytyksen aikana.

Näissä voi olla tietty sairaalakohtaisia eroja...

Vierailija
19/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä menin äitipolille yöllä, papereissa luki sovittu sektio ja sitä odoteltiin 2 tuntia. Syödä en saanut, juoda sain.

Vierailija
20/31 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ainakin oli ihan yleinen käytäntö kaikille synnyttäjille, että mitään syötävää/juotavaa ei saa. Ja juurikin tuon leikkausvaaran takia.

Jos meinaa ihan nääntyä, niin voi toki pyytää tipan käteen (jos sitä ei jo ennestään ole). Saa ainakin nestettä eikä verensokeri pääse putoamaan kovin alas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme