Tokaluokkalaisen kirjasta (matikka-apua):
Mikä luku ei kuulu joukkoon:
621, 405, 225, 180, 213, 324, 720, 171
Itse en tajua, osaako joku mamma sanoa?
Kommentit (27)
vaikka ratkaisu onkin helppo. Monikohan tokaluokkalainen onnistuu sen ratkaisemaan? Toisaalta lapset eivät lähde hakemaan liian monimutkaista ratkaisua. Vaikuttaa tietysti sekin, mitä aihepiirä on äskettäin käsitelty.
no tämä tokaluokkalainen ainakin äitinsä ansiosta
213 on oikea vastaus, koska se on ainoa luku, joka on jaollinen vain ykkösellä ja itsellään.
Minkälaisia asioita ovat juuri käsitelleet?
AP:n tokaluokkalaisella on kirjana Numero2
t. se (toisen) tokaluokkalaisen äiti
Esim.
547+20
649-30
549+300
-ap-
Minkälaisia asioita ovat juuri käsitelleet?
AP:n tokaluokkalaisella on kirjana Numero2
t. se (toisen) tokaluokkalaisen äiti
Esim.
547+20
649-30
549+300-ap-
Ja laskevat yhteen- ja vähennyslaskuja niillä.
Meillä on käyty pari viikkoa sitten myös näitä läpi, ja juuri tuohon aikaan oli myös näitä "mikä-ei-kuulu-joukkoon" -tehtäviä. Eli jos olisi meidän lapsen tehtävä, tietäisin, että noista luvuista se 405 on oikea (tiesi tyttärenikin, sehän niitä tekee;-))
Ja perustelu yksinkertaisesti se, että se on ainoa, jossa on kymmenien paikalla 0.
t. se toinen tokaluokkalaisen äiti (joka menee nyt nukkumaan...)
luvut menevät ylhäältä alas ja sitten taas ylös. 171 jää yli
213 on oikea vastaus, koska se on ainoa luku, joka on jaollinen vain ykkösellä ja itsellään.
Ja kolmosella... ja 71:llä... mutta muuten hyvin...
Siitä kirjasta olisi varmasti apua tässä asiassa. Mitä sillä kohdalla on käsitelty? Onko numeroidet (digitien) yhteenlaskemista vaiko satasia, kymmeniä ja ykkösiä.
Muistanpa oman lapseni kotitehtävän 1 tai 2 luokalta, jonka ratkaiseminen ei ollut onnistunut ennen kuin matemaattisesti "lahjakkaammat" teknikko ja insinööri osallistuivat sen ratkaisuun. Tehtävä ei ollut vaikea, mutta sen logiikkaa oli aika mahdoton ymmärtää ihan humanistin järjellä (minä olin se insinööri) Harmi kun en enää muista, millainen tehtävä se oli.