Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tarkottaa "suljettu yhteisö"?

Vierailija
11.04.2011 |

Ku näissä lestadiolaisuutisissa koko ajan puhutaan että "suljettu yhteisö luo edellytykset sille ja sille toiminnalle" jne..ja täälläki keskustelussa on paljo puhuttu että ku niillä on niin suljettu yhteisö. Mitähän se oikeen tarkottaa? oon ite vl enkä silti tiiä. kouluissa ja töissä käyään niinku muutki, kavereita ollaan yhtälailla kaikkien kans jne. en vaan hoksaa että mitä tuolla "suljettu yhteisö" -sanonnalla haetaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkakunnalla - esim. täällä, jossa itse asun - lestadiolaiset eivät ole juuri tekemisissä muiden kuin uskomassa olevien kanssa.

Lisäksi lestadiolaisilla on monia moraalisääntöjä, jotka jakavat vain yhteisönsä, eivät keskivertosuomalaisen kanssa.

Sillä suljetulla yhteisöllä tarkoitetaan sekä tuota mahdollista "eristäytymistä" muista ihmisistä uskon perusteella, sekä yhteistä, jaettua arvomaailmaa, joka sulkee muut pois.

Ja mulla ei ole sitten mitään lestadiolaisia vastaan, tehtäköön se nyt kerralla selväksi.

Vierailija
2/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkakunnalla - esim. täällä, jossa itse asun - lestadiolaiset eivät ole juuri tekemisissä muiden kuin uskomassa olevien kanssa.

Lisäksi lestadiolaisilla on monia moraalisääntöjä, jotka jakavat vain yhteisönsä, eivät keskivertosuomalaisen kanssa.

Sillä suljetulla yhteisöllä tarkoitetaan sekä tuota mahdollista "eristäytymistä" muista ihmisistä uskon perusteella, sekä yhteistä, jaettua arvomaailmaa, joka sulkee muut pois.

Ja mulla ei ole sitten mitään lestadiolaisia vastaan, tehtäköön se nyt kerralla selväksi.

melkeen tekis mieli väittää vastaan.mutta katotaan nyt mitä ehotuksia muut heittelee.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkeen tekis mieli väittää vastaan.mutta katotaan nyt mitä ehotuksia muut heittelee.ap

Vierailija
4/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia toki on, mutta 90% vanhollislestadiolaisista on muusta maailmasta eristäytyviä vaikka töissä ja koulussa käyvätkin ja saattavat omistaa pari "epäuskovaista" (inhoon tota sanaa) kaveria.

Huomaahan sen jo lestojen puhekielestä, puhuvat itsestään "meikäläisinä". Eli luovat itse tiivistä yhteisöä ja näkymätöntä muuria muun maailman välille.

Vierailija
5/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaan ymmärrä mitä haette. ehkä kateellisuutta ku ite kokee olevansa ulkopuolinen? Kaikki tilaisuudet on kaikille avoimia. mullekki monesti sanottu että "ai sää oot lestadiolainen. no en ois kyllä uskonu ku sää vaikutat nii iloselta"..hehheh.ehkä vähä ohi aiheen mutta ärsyttää ne kaikki stereotypiat.ja ite asun oulun naapurikunnassa ni tiiän kyllä mistä puhun.

Vierailija
6/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap? Ootko vielä paikalla?

Ja laittoi vaaleenpunaiset lasit takaisin päähänsä.

Vierailija
7/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaan ymmärrä mitä haette. ehkä kateellisuutta ku ite kokee olevansa ulkopuolinen? Kaikki tilaisuudet on kaikille avoimia. mullekki monesti sanottu että "ai sää oot lestadiolainen. no en ois kyllä uskonu ku sää vaikutat nii iloselta"..hehheh.ehkä vähä ohi aiheen mutta ärsyttää ne kaikki stereotypiat.ja ite asun oulun naapurikunnassa ni tiiän kyllä mistä puhun.

En mä ole kateellinen, ei mua kiinnosta uskonnolliset tilaisuudet.

Meidän paikkakunnalla lestadiolaiset eivät juuri sosialisoi muiden kuin letadiolaisten kanssa, mutta ei se ole multa mitenkään pois. Jokainen saa valita seuransa miten haluaa.

Sä kysyit, mitä "suljetulla yhteisöllä" tarkoitetaan ja mä vastasin. Mutta kerro nyt ne sun vastaväitteet, joita sanoit sulla oelvan.

Vierailija
8/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteisön "jäsenet" saadaa uskomaan olevansa maailman keskus ja että se muu maailma on jotenkin heille kateellinen ja että he todellakin tietävät jo ulkomaailmasta kaiken tietämisen arvoisen. Ovat juuri niin paljon yhteydessä ulkomaailmaan, kuin se ansaitseekin. Että he eivät haluakaan muuta.

Aina kun huomaat ajattelevasi näin, juokse pakoon.

Vierailija
9/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en ainakaan ole kateellinen, joskus säälittää koko tyypit mut eipä ne mun elämää kosketa mitenkään, enää. Huvittaa vaan kun ei oo eka kerta kun kuulee lestan suusta ton kateuskortin, nimittäin ihan oikeesti ei teille kovin moni kateellinen ole. :-D

Niin ja olen itse kasvanut 13-vuotiaaksi asti vl-yhteisössä.

Ystävällisin terveisin 5

Vierailija
10/10 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pitää mennä kohta syömään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi