Miten muka voi olla sotkuista, mutta ei likaista???
En ole koskaan oikein tajunnut tuota. Kyllähän se lika ehtii tulla jo tosi nopeasti, mutta miten sen sieltä sotkun alta muka saa siivottua, ellei ensin järjestä tavaroita pois alta? Ja sen kun tekee, on ihan oikeasti siistiä. Itse olen entinen sekasotkuilija, mutta oppinut kuin taikaiskusta toisen lapsen syntymän jälkeen siistiksi. Panen tavarat saman tien paikoilleen, kun jotakin jonnekin jää, ja sitten on helppo pyyhkäistä pinnatkin puhtaaksi, kun tarvetta on.
Kommentit (34)
ja ihan hetkessä voi olla jo sotkuista, ainakin meillä. Ja väitän silloin ihan hyvin, että ei ole likaista, mutta sotkuista on. Illalla voi taas olla siistiäkin, tai vasta seuraavana päivänä :)
Likainen ja sekainen ovat eri asioita, joten totta kai voi olla puhdasta mutta sekaista/sotkuista. Sekaisuuden saa aikaan puolessa tunnissa, mutta eihän ne pinnat siinä ajassa likaannu.
että kuinka pitkään meillä on siistiä siivoojan käymisen jälkeen... Ei nimittäin ole monta minuuttia. Me ollaan koko perhe aika siivottomia ihmisiä, siksi meillä siivooja käykin. Esim. ensimmäiset 10 minuuttia kotiin tulemisen jälkeen meillä voitaisiin sotkea vaikka näin: - minä menen keittiöön purkamaan ruokakasseja, matkallani tiputan käsilaukun ja läppärilaukun eteisen lattialle ja postit pikkupöydälle (jolle siivooja on jo kasannut erilaiset sohvien alta tms. löytämänsä lippulaput ja pienet esineet joiden paikkaa ei tiedä). Jääkaappiin tai pakastimeen menevät tavarat pistän paikoilleen, sekalaiset kuivatavarat lasken "tilapäisesti" keittiön tasolle "kunnes laitan ne oikeisiin paikkoihin", ja unohdan ne siihen viikoksi. Myös muovipussi unohtuu pöydälle kun alan kiireesti laittaa ruokaa. - Lapset muistavat ripustaa ulkohaalarit naulaan mutta eivät ylety hattuhyllylle ja heittävät hatut ja tumput lattialle. Kenkiä ne eivät enää muista laittaa koreihin, vaan ne ajelehtivat myös lattialla kun lapset juoksevat leikkeihinsä ja alkavat tehokkaasti levittää lelujaan sekä omaan huoneeseensa, olohuoneeseen että keittiöön. - Mies tulee töistä, heittää ulkovaatteensa tuolinselkämykselle, laskee kainalossaan olleet paperit ja mapit sohvalle, avaa kravatin ja heittää sen sohvalle, aukoo postin ja jättää kaikki kirjekuoret sisältöineen pitkin pöytiä, ottaa lehden tai osan siitä ja vie sen vessaan jonne sen myös jättää, menee makuuhuoneeseen riisumaan puvun ja kauluspaidan, heittää sen lattialle vaihtaesasan farkkuihin ja t-paitaan ja tulee alas syömään ruokaa, jonka valmistusastiat mä olen jättänyt pitkin keittiötä, ja jonka ruokailuastiat jäävät pöytään meidän lopetettua. Että näin sotkuista meillä voi olla putipuhtaassa talossa. :)
Löysin hengenheimolaisen. Meillä vaan ei käy siivooja...valitettavasti
Vihaan sotkua ja likaa. Silti meillä on nykyään usein sotkuista, harvemmin suoranaisesti likaista.
Se tapahtuu näin. Olemme vaikka torstaina tehneet kodin kunnollisen viikkosiivouksen, imuroineet, pesseet lattiat, vessat, kylppärin jne. mitä nyt normaaliin perustelliseen viikkosiivoukseen kuuluu.
Perjantai-aamuna töihin lähtiessäni koti on tip-top siisti ja puhdas. Klo 15.30 kun palaan kotiin, meille on jo saapunut kaksi koululaista ja yksi on usein lähtenyt jo harrastukseensa. Näkymä on joskus ihan lohduton: Koulureput, kengät, takit, hanskat, pipot yms. joko kodinhuoneen lattialla tai auttavasti sullottuna naulakkoon kodinhoitohuoneessa ja työtasoilla. Välipalatarvikkeet kyllä pääsääntöisesti korjattu takaisin jääkaappiin, mutta pöydällä murusia, kaakaotahroja, työpöydällä voiveitsi, juustohöylä jne. Pöydällä Akkareita jne, työpöydällä koulusta tulleet viikkotiedotteet yms. paperit.
Harrastukseen lähtijällä on tullut kiire ja kouluvaatteet odottavat hujan hajan huoneen lattialla ja harrastuskampe-kaapista on kiskottu nopesti trikoita ja muita niin että puolet kaapin sisällyksestä on ulkona.
Toinen on tehnyt läksyt työhuoneessa ja pöydällä on levällään värikynät, kyniä, kumeja, monisteita, koulukirjat jne.
Ja jossain välissä on ehditty aloittaa Littlest Pet Shop leikki, joka on valloittanut yläkerran aulan ja toisen lähdettyä harrastukseen se on jäänyt kesken ja odottamaan iltaa.
Toinen on lähtenyt pyöräilemään kaverin kanssa, oho, pyörän avain onkin avainkaapissa ja kuka nyt riisuisi kenkiä kun sen ihan nopsaan hakee.
Ja kyllä, meillä on pienestä pitäen opetettu omien jälkien korjaamista, pienenä se valvonnan alla onnistui oikein hyvinkin. Yhden n. 3-vuotiaan äitinä olisin varmaan äimistellyt samaa asiaa kuin ap. Nyt kun nuo tulevat yksin kotiin, muisti tuntuu olevan todella huono. On kiristetty, on uhkailtu, on maaniteltu on lahjottu on suostuteltu. Asetettu kieltoja, tehty listoja "to do" ennen kuin saa lähteä ulos jne. jne. jne.
Odotan, että aika tekee tehtävänsä kun pidämme asian jatkuvasti tapetilla ja vaadimme lopulta korjaamaan ne jäljet. Sen aikaa on vaan kestettävä. Mulla meinaa palaa pinna kun nän sen sotkun, mutta pinnistän että en ala siivoamaan sitä kuin poikkeustapauksessa, koska haluan että lapset joutuvat sen homman tekemään itse.
Eihän kenenkään kotona AINA KAIKKI tavarat ole paikoillaan. Ei se, että tavaroita jonkun aikaa on esillä, tarkoita sitä, että olisi sotkuista. Mun mielestä sotku tarkoittaa tavaroita, jotka on esillä eikä omilla paikoillaan, vaikka niitä ei vähään aikaan ole tarvittu eikä käytetty. ap
Jos meidän viiden hengen perhe kuljettelee tavaroita pois paikoiltaan ahtaassa kodissa. Ja lehti on pöydällä kun sitä ei ole toinen lukenut ja kirja on hyllyn päällä kun se on kesken ja kotihousut ovat jätetty penkin käsinojalle kun farkut ovat jalassa ja lapsi on kantanut röykkiöllisen tavaraa olohuoneeseen ja lapset ovat riisuneet sukkansa sinne tänne ja vaatteita on vähennetty minne sattuu ja sohvan koristetyynyt ovat majan rakennuksessa jne jne...
Kyllä meidän koti näyttää silloin hemmetin sotkuiselta vaikka puhdasta on kun päivittäin imuroin, pyyhin ja pesen kämppää joka puolelta...
on esim. wc aina moitteettoman puhdas, keittiössä tiskiallas ja liesi kiiltävät jne. Silti vaatteita, leluja jne. voi olla hujanhajan. Tällaista meillä.
Sitten on koteja, joissa tavarat ovat paikoillaan, mutta vessaa ei ole pahimmassa tapauksessa pesty kunnolla koskaan, liesi on pinttynyt, seinissä ja ovissa on tahroja ja sormenjälkiä. Viimeksimainitunlaisissa kodeissa asuvat ihmiset pitävät yleensä itseään tosi siisteinä eli heille siivous on yhtä kuin tavaroiden paikoilleen vienti ja ehkä imurointi, mutta esim. suihkua eivät näe tarpeelliseksi pestä, siinähän se puhdistuu samalla kun siellä käy :) Lähipiiristäni löytyy näitä paljonkin, monet vanhat ihmiset mm. näön heikkenemisen myötä eivät enää näe tahroja.
että kuinka pitkään meillä on siistiä siivoojan käymisen jälkeen... Ei nimittäin ole monta minuuttia. Me ollaan koko perhe aika siivottomia ihmisiä, siksi meillä siivooja käykin.
Esim. ensimmäiset 10 minuuttia kotiin tulemisen jälkeen meillä voitaisiin sotkea vaikka näin:
- minä menen keittiöön purkamaan ruokakasseja, matkallani tiputan käsilaukun ja läppärilaukun eteisen lattialle ja postit pikkupöydälle (jolle siivooja on jo kasannut erilaiset sohvien alta tms. löytämänsä lippulaput ja pienet esineet joiden paikkaa ei tiedä). Jääkaappiin tai pakastimeen menevät tavarat pistän paikoilleen, sekalaiset kuivatavarat lasken "tilapäisesti" keittiön tasolle "kunnes laitan ne oikeisiin paikkoihin", ja unohdan ne siihen viikoksi. Myös muovipussi unohtuu pöydälle kun alan kiireesti laittaa ruokaa.
- Lapset muistavat ripustaa ulkohaalarit naulaan mutta eivät ylety hattuhyllylle ja heittävät hatut ja tumput lattialle. Kenkiä ne eivät enää muista laittaa koreihin, vaan ne ajelehtivat myös lattialla kun lapset juoksevat leikkeihinsä ja alkavat tehokkaasti levittää lelujaan sekä omaan huoneeseensa, olohuoneeseen että keittiöön.
- Mies tulee töistä, heittää ulkovaatteensa tuolinselkämykselle, laskee kainalossaan olleet paperit ja mapit sohvalle, avaa kravatin ja heittää sen sohvalle, aukoo postin ja jättää kaikki kirjekuoret sisältöineen pitkin pöytiä, ottaa lehden tai osan siitä ja vie sen vessaan jonne sen myös jättää, menee makuuhuoneeseen riisumaan puvun ja kauluspaidan, heittää sen lattialle vaihtaesasan farkkuihin ja t-paitaan ja tulee alas syömään ruokaa, jonka valmistusastiat mä olen jättänyt pitkin keittiötä, ja jonka ruokailuastiat jäävät pöytään meidän lopetettua.
Että näin sotkuista meillä voi olla putipuhtaassa talossa. :)
näin se menee! Ja meillä ei käy edes se siivooja.
että kuinka pitkään meillä on siistiä siivoojan käymisen jälkeen... Ei nimittäin ole monta minuuttia. Me ollaan koko perhe aika siivottomia ihmisiä, siksi meillä siivooja käykin. Esim. ensimmäiset 10 minuuttia kotiin tulemisen jälkeen meillä voitaisiin sotkea vaikka näin: - minä menen keittiöön purkamaan ruokakasseja, matkallani tiputan käsilaukun ja läppärilaukun eteisen lattialle ja postit pikkupöydälle (jolle siivooja on jo kasannut erilaiset sohvien alta tms. löytämänsä lippulaput ja pienet esineet joiden paikkaa ei tiedä). Jääkaappiin tai pakastimeen menevät tavarat pistän paikoilleen, sekalaiset kuivatavarat lasken "tilapäisesti" keittiön tasolle "kunnes laitan ne oikeisiin paikkoihin", ja unohdan ne siihen viikoksi. Myös muovipussi unohtuu pöydälle kun alan kiireesti laittaa ruokaa. - Lapset muistavat ripustaa ulkohaalarit naulaan mutta eivät ylety hattuhyllylle ja heittävät hatut ja tumput lattialle. Kenkiä ne eivät enää muista laittaa koreihin, vaan ne ajelehtivat myös lattialla kun lapset juoksevat leikkeihinsä ja alkavat tehokkaasti levittää lelujaan sekä omaan huoneeseensa, olohuoneeseen että keittiöön. - Mies tulee töistä, heittää ulkovaatteensa tuolinselkämykselle, laskee kainalossaan olleet paperit ja mapit sohvalle, avaa kravatin ja heittää sen sohvalle, aukoo postin ja jättää kaikki kirjekuoret sisältöineen pitkin pöytiä, ottaa lehden tai osan siitä ja vie sen vessaan jonne sen myös jättää, menee makuuhuoneeseen riisumaan puvun ja kauluspaidan, heittää sen lattialle vaihtaesasan farkkuihin ja t-paitaan ja tulee alas syömään ruokaa, jonka valmistusastiat mä olen jättänyt pitkin keittiötä, ja jonka ruokailuastiat jäävät pöytään meidän lopetettua. Että näin sotkuista meillä voi olla putipuhtaassa talossa. :)
näin se menee! Ja meillä ei käy edes se siivooja.
vaimoko? :(
jos sanotaan että on siistiä, mutta ei puhdasta, ja toisinpäin. Esim. joissain perheissä voi olla vaikka kuinka SIISTIÄ, siis tavarat paikoillaan, lelut laatikoissa, lehdet lehtikoreissa, ei ylimääräisiä tavaroita pöydillä eikä pinnoilla, mutta silti on jumalattoman LIKAISTA. Kaappien ovissa tahroja, kuten muillakin pinnoilla, peilit ja ikkunat likaiset, pölyä hyllyissä, lattioilla tahroja ja kruununa wc-pytty likainen =D Sitten taas useimmissa perheissä varmaankin, kuten myös omassani, on kyllä puhdasta joka puolella, wc-pytty kiiltää, ikkunoissa ei näy tahroja eikä hyllyissä pölyä jne, mutta pienenpieni sotkuisuus aina vallitsee, kun pari tavaraa on vähän siellä sun täällä, miehen työvaatteet sohvan kulmalla, leluja siellä täällä. Koti on todella helppo ja nopea saada siistiksi esim. yllätysvieraiden tullessa, mutta tuo puhtaus onkin sitten toinen juttu =D
Jos on vuodenpäivät niin paljon tavaraa, ettei mahdu edes siivota, niin on myös likaista. Mutta jos tavara liikkuu, niin tavaroiden alla voi olla puhdasta.
niin vaikka siten, että on siivottu eli imuroitu ja pyyhkäisty niitä pintoja ja sen jälkeen lapsi tulee ja kippaa legot sille juuri imuroidulle lattialle.
Tai en minä ainakaan pidä leluja roskina =D
Ja jos keittiöntasolla on jotain likaisia laseja tms. en sanoisi että silloin on likaista.
Meillä tosiaan kämppä pysyy siistinä sen aikaa kun lapsi nukkuu. Yleensä siivoan aamulla ja silloin kun lapsi on päiväunilla.
Joten: meillä ei ole likaista vaan välillä (joka päivä) vähän sotkuista.
mutta luin ketjun ja totesin että sekamelska syntyy vartissa!!So what??Mun elämäntehtävä ei ole pitää yllä kuria ja järjestyst,mun psyyke on kato ihan ok!!
että kun sitä tavaraa vain leviää, ei oikein edes innosta siivota kun on niin järkyttävä homma ensin järjestellä tavarat pois tieltä... Ja ei oikein voi sitten ruveta vaikka sormenjälkiäkään pyyhkimään ikkunoista, sehän olisi ihan naurettavaa, pyyhkiä nyt ikkunoita kun koko muu huone on kuin hävityksen kauhistus.
Siivoan kyllä pieniä osia, esimerkiksi juuri vessat on aika siistejä aina (mitä nyt joissain laatikoissa saattaa asua kaaos), mutta niihin ei keräydykään tavaraa pinnoille. Se itse vessan siivoaminenhan käy ihan hetkessä.
Olisipa ihanaa jos olisi aina tavarat paikoillaan, niin että siivoaminen tarkoittaisi vain sitä minkä minä miellän "oikeaksi" siivoamiseksi, imurointia, lattioiden luuttuamista, pienempiä ja suurempia juttuja. Ja sitten kun ei tarvitsisi noita tavaroita järjestellä, ehtisi silmä nähdä myös niitä tahroja ovenpielissä yms., ja niitä tulisi pyyhittyä ohi mennessään, eikä tuntuisi raskaalta. Esimerkiksi minun isoäiti, joka ei siivoamisesta mitään suurta projektia tee (mutta jonka luona aina on tavarat paikoillaan) saattaa ohimennen vaikka pysähtyä hetkeksi nyppimään pienet muruset matolta. Järkeväähän se on kerätä ne käsin, ennen kuin murenevat ja leviävät, mutta omassa taloudessa ei kyllä tulisi mieleenkään nyppiä yksittäisiä roskia matosta... :D
paasta lapset ovat levittaneet kaikki lelut lattialle...eli nain helppoa se on saada sotku aikaan ja taatusti on puhtaat lattiat. Ei siihen kaaoksen saamiseen tarvita kuin muutama minuutti jos on lapsia talossa.
leluja, vaatteita siellä ja täällä. likaista ei ole, koska imuroin ja pesen lattiat, pyyhin pölyt kolmesti viikossa.