Ahistaa nää kouluvalinnat! Hakuaika loppuu huomenna enkä oo vielä päättänyt :(
Hakisko sitä nyt ammattikorkeeseen vai yliopistoon vai mihin. Tällä hetkellä tuntuu ettei mikään kiinnosta ja että työnteko olisi se paras vaihtoehto, mutta en halua herätä viiden vuoden päästä siihen että olen vielä kaupan kassalla ja kaikilla kavereilla on jo tutkinto.
Mietin tradenomia, olisiko tuo semmoinen yleispätevä koulutus jos kaupan ala kiinnostaa jossain määrin?
Kommentit (12)
joten siksi tuo amk houkuttelisi. Mutta useinhan esim. juuri tradenomiksi opiskellaan merkonomikoulutuksen jälkeen, olisinkohan siis täysin pihalla jos menisin sinne pelkällä ylioppilaspohjalla?
- ap
välivuotta, jos se on siis ihan vapaaehtoisesti pidetty. En näe ollenkaan huonona vaihtoehtona sitä, että tekisit vuoden töitä, jos kerran töitä on. Päin vastoin, on aika kamalaa hakea summamutikassa jonnekin ja löytää itsensä sitten ihan väärältä alalta kuluttamasta kallisarvoista opintotukea ja hukkaamasta aikaansa.
Vuoden työkokemus opettaa sulle työelämästä enemmän kuin mitä koulussa voit oppia, ja auttaa motivoitumaan opintoihinkin eri tavalla. Jos saat rahaa säästöön, on siitäkin aika lailla apua sitten kun haluat alkaa opiskella. Itse olisin halunnut viettää vuoden pelkästään töitä tehden, olin jo ihan kypsähtänyt opiskeluun ja pänttäämiseen. Harmi kyllä olin jo hakenut kouluun ja pääsinkin sinne sitten, joten jätin työt ja muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Motivaatio oli ihan hukassa, olin jo ehtinyt tottua ihan kivaan palkkaan ja järkevään työhön ja opiskelu tuntui niin pakkopullalta ettei ole tosikaan. Tällä elämänkokemuksella olisin jäänyt töihin - kouluihin pääsee sentään aina jos ei ihan huonot paperit ole.
Jos kaupan ala kiinnostaa niin eikun vaan tradenomiksi opiskelemaan! Käytte ensimmäisen vuoden aikana ne asiat, mitä merkonomit ovat käyneet 3 vuoden ajan. Eli tiukkaa tulee olemaan, mutta ovat ne muutkin selvinneet :)
että tällä hetkellä kolmas välivuosi menossa :/ 2007 kirjoitin ylioppilaaksi hyvillä papereilla, mutta ei vaan ole ollut motivaatiota hakea mihinkään. Viime syksynä kokeilin aikuiskoulutuksena hoitoalaa, mutta lopetin parin kuukauden jälkeen. Ei ollut yhtään minun juttuni.
Jos en nyt hae mihinkään, tiedän että kadun sitä kesällä, mutta tällä hetkellä vaan ahistaa kamalasti. Vaihtoehtoja on niin paljon ja tuntuu etten tiedä mistään mitään, ei jaksaisi tuhlata kesää lukien pääsykokeisiin yms. Hankalaa :(
Eli oon nyt täyttämässä tätä amk - hakua ja tässä kysytään työkokemuksesta. Lasketaanko tähän tosiaan siis kaikki työkokemus mikä mulla on vaikkei liittyisi alaan mitenkään? Kun tässä lukee "yleinen työkokemus"?
Ja ei siitä mitään sakotetakaan, vaikka turhaan laittaisitkin.
Merkonomiksi opiskellaan peruskoulun jälkeen. Tuskin niillä merkonomeilla on mitään sellaista osaamista, josta saisi etuvetoa AMK:ssa. Tradenomeilla kielet on tärkeitä ja niitähän opetetaan lukiossakin. Jollet yhtään tiedä mitä tekisit niin lienee ihan hyvä yleiskoulutus aika moneen juttuun.
joten siksi tuo amk houkuttelisi. Mutta useinhan esim. juuri tradenomiksi opiskellaan merkonomikoulutuksen jälkeen, olisinkohan siis täysin pihalla jos menisin sinne pelkällä ylioppilaspohjalla? - ap
Huih, nyt lähti paperit. Saa nähdä miten käy. Ärsyttää kun piti tuohon laittaa tuo lyhyen kielen (ruotsin) arvosanakin, kaikki muut E ja ruotsi B. :D
tutkinto yliopistotutkinnon kanssa. Tai siis näin ovat opintouudistajat asian laatineet (käytäntö lie sit mitä lie). Eli yamk on käytännönläheisempään työhön ja maisterit/tohtorit tutkimustyöhön.
Kumpi tuntuu sopivan enemmän itselle?
Kumpaan yrität, yliopistoon vai amk:hon?
Äsken tein tuon AMK - haun, illemmalla töiden jälkeen katson jos johonkin yliopistoon vielä varmuuden vuoksi hakisi (haetaan näköjään eri sivuilta). Nyt ei jaksa enää keskittyä kun selailin jo noiden ammattikorkeiden sivuja muutaman tunnin :D
suorittamaan. Ei välttämättä tule kutsua pääsykokeisiinkaan jokaiseen hakemaasi paikkaan ja jos laitat nyt hakemuksen, voit silti pääsykoekutsujen tullessa miettiä, mihin oikeasti haluat.
Kaupan alan jutuista en tiedä, mutta amk-tutkinto noin yleensä valmistaa aika hyvin työelämään, kun taas yliopistossa tutkimuksella on tärkeä rooli. Kumpaa haluat?