Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöihin hukkuu!!! Vaikka jatkuvasti ja kokopäiväisesti tekeekin!

Vierailija
10.04.2011 |

Olen kotiäiti, ja niin väsynyt ja turhautunut tähän jatkuvaan siivoukseen.

Joka päivälle on pyykkäystä, viikkausta, imurointia (varsinkin tähän aikaan vuodesta sitä imuroitavaa riittää), tiskaamista, pöytien pyyhkimistä, lattian pesua, vessanpesua, ruoanlaittoa, järjestelyä, järjestelyä, järjestelyä.. jätteiden lajittelua ja kuskaamista jätepisteisiin.

Lisäksi on paljon muutakin hommaa, esimerkiksi tänään olen normaalin pyykin lisäksi pessyt pari koneellista talvivaatteita (ja lisää on!!) ja käynyt läpi lasten pieniä vaatteita ja lajitellut niitä kierrätykseen vietäväksi. (milloinkohan nekin ehtisi viedä). Kaikkien talvikengät, monot ja luistimetkin pitäisi puhdistaa ja viedä säilytykseen. Ja kerätä jääkiekkomailat ja kiekot ja sukset jne ja varastoida.

Ikkunat pitäisi pestä, verhot tuulettaa ja/tai pestä ja vaihtaa.

Koko talven olen käynyt läpi huushollin laatikoita ja komeroita, ja vielä olisi monta kansiollista erilaisia lippusia ja lappusia, lasten koulutiedotteita ja laskuja ja vakuutuskirjoja ja veroläpysköitä käytävänä läpi, ne pitäisi lajitella roskiin, paperinkeräykseen tai tuhota silppurissa.

Sauna ja kylppäri kaipaisi perusteellista pesua.

Parveke pitäisi pestä katosta lattiaan + parvekelasit.

Mua väsyttää... ja turhauttaa... ja väsyttää...

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen saanut tänää koko kämpän siivottua, mutta melkein itku tulee, kun tiedän että parin tunnin päästä taas jo jostain repsottaa.

Meillä myös iso omakotitalo, 3 lasta, kissa ja koira. Mies tekee pitkää päivää ja viikonloput ja illat menee puuhommissa, tai jossain.

Jos koko ajan, siis ihan koko ajan vie ja tuo tullessaan niin kämppä pysyy suhteellisen kuosissaan, mutta kun ei sitäkään jaksais ihan koko aikaa.

Itse menossa takas töihin kans syksyllä, ja huokaisen helpotuksesta. Ainakaan siivoamista ei millään tule samaan malliin, koska ei olla koko päivää kotona.

Mutta, ei sekään helppoa ole, kun sitten alat laittamaan ruuat ja muut väsyneenä.

Mutta kait tämä elämä on vain vähän aikaa tälläistä, kyllä se joskus rauhottuu, ainakin mä luotan niin :D

Vierailija
22/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä päivät sairaalassa erikoislääkärinä ja 2 alle kouluikäistä lasta. En ole koskaan kokenut hukkuvani kotitöihin. Meillä ei ole liikaa tavaraa nurkissa, mikä on minusta tärkeää, että paikat pysyy siistinä. Teen usein viikonloppuna viikon ruuat edes puoliksi valmiiksi niin siihen ei mene töiden jälkeen liikaa aikaa, siivooja käy kerran viikossa. Pyykkikoneen laitan joka ilta päälle ja viikkaan puhtaat kaappeihin. Ainut mistä en tykkää on silittäminen. Iltaisin miehen kanssa siistimme asunnon ja pyyhimme pöytätasot ym ja laitamme tavarat paikoilleen. Meillä on aina siistiä ja puhdasta enkä voisi muunlaisessa kodissa asua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivooja käy joka viikko ja miehesi tekee oman osansa. Varmaan hänkin lääkäri, joten ei ole työstä paineita.

Vierailija
24/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe olevani edes mikään kotityöhirmu, mutta mä en tajua tilannetta, jossa niitä joutuu tekemään kokopäiväisesti ja jatkuvasti.

Miksi esimerkiksi joutuu imuroimaan koko asunnon joka päivä kurakeleillä? Eikö nyt ihan perustavaa laatua oleva asia ole se, että lika pysäytetään viimeistään eteiseen? Voisiko eteisessä olla kurastopparimatto ja siitä eteenpäin ei tulla kengät jalassa?

Samoin en tajua miksi pitää käydä kansioita läpi ja poistaa sieltä tarpeetonta paperia. Jos sitä paperia ei aio säilyttää maailman tappiin, niin ei kai sen kansioimiseen nyt kannata hirveästi energiaa laittaa. Esimerkiksi mitä ihmeen paperia koulusta tulee (pois lukien todistukset), joita pitää kansioida?

Meillä myöskin kaksi vaativaa työtä tekevää vanhempaa, kaksi lasta ja kolmas tulossa. Meillä ei muuta ole tänä viikonloppuna tehty kuin eilen tehtiin viikkosiivous (2 h), käytiin kaupassa (1 h) ja istutettiin narsissit ruukkuihin pihalle (0,5). Pyykki pitäisi lajitella ja laittaa koneet pyörimään. Jos pestään tänään vaikka neljä koneellista pyykkiä niin, menisikö nettoaikaa 0,5 h.

Ruokaa toki pitää laittaa, mutta niinhän sitä joka päivä. Syötiin siikafileitä, perunamuusia ja papusalaattia. Samaa illalla. Nopeaa, terveellistä ja helppoa.

Nyt koska on vapaata loppupäivä, niin ajattelin leipoa muffinsit koska niitä on varmaan mukava syödä auringonpaisteessa pihalla.

Vierailija
25/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe olevani edes mikään kotityöhirmu, mutta mä en tajua tilannetta, jossa niitä joutuu tekemään kokopäiväisesti ja jatkuvasti.

Kroonisesta sotkusta kärsivät ne, jotka eivät ikinä heitä mitään ajoissa pois tai säästävät kaikkea skeidaa, koska "sitä voi joskus tarvia".

Vierailija
26/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meinaa puhti riittää, kun tulee töistä ja haluaisi vaan levätä, niin ei sitä voi tehdä koskaan. Ruokaa vaan laittamaan, siivomaan sitä kuraa yms. eteisestä, pyykinpesua, viikkausta, silitystä, kaupassakäyntiä, lasten harrastuksiin kuskausta jne

Vierailija
27/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esimerkiksi joutuu imuroimaan koko asunnon joka päivä kurakeleillä? Eikö nyt ihan perustavaa laatua oleva asia ole se, että lika pysäytetään viimeistään eteiseen? Voisiko eteisessä olla kurastopparimatto ja siitä eteenpäin ei tulla kengät jalassa?

Samoin en tajua miksi pitää käydä kansioita läpi ja poistaa sieltä tarpeetonta paperia. Jos sitä paperia ei aio säilyttää maailman tappiin, niin ei kai sen kansioimiseen nyt kannata hirveästi energiaa laittaa. Esimerkiksi mitä ihmeen paperia koulusta tulee (pois lukien todistukset), joita pitää kansioida?

heittämään kaiken turhan pois, ja jos ostan jotain, ostan todella harkiten. Mitään turhaa ei osteta lainkaan, esim. jotain koriste-esineitä, jolla ei tee mitään.

Ai teille ei tule lapsille koulusta mitään muuta kuin todistukset? Jahas, aika hyvin. Mulla on lasten koulukansiossa esim. jokaisen liikuntakalenteri, siis moniste, jossa liikuntakerrat ja siinä lukee mitä liikuntaa milloinkin on, ja mitkä varusteet siis pitää ottaa mukaan.

Syksyisin tulee aina iso nippu papereita, joissa on opettajien yhteystiedot ja koulun sääntöjä, koulun tulevat tapahtumat pääpiirteittäin yms.

Kouluterveydenhoitajalta tulee kaikenlaista lippusta ja lappusta, niitä pistän kyllä välillä suoraan roskiin. Opettaja laittaa lasten koulumenestyksestä, lukemistesteistä yms. tiedotteita tasaisin väliajoin. Niitä säästään aina kyseisen kouluvuoden ajan.

yms.

Mitä imuroimiseen tulee, meillä ei kyllä kura ja hiekka pysähdy eteiseen. Ehkä siksi, että eteisen kautta meillä kuljetaan lastenhuoneisiin ja siis siitä läpi ravataan useita kertoja päivässä, roskat kulkeentuvat siitä siis muuallekin huusholliin. Huonosti suunniteltu huusholli, ehkä, mutta sille nyt ei voi mitään, edes kurastopparimatto ei auta määräänsä enempää.

Ja yksi lapsista on siinä vaiheessa, että syödessä heittelee esim. leipäänsä pitkin ja poikin (vahingossa) joten murusia tulee keittiöön. Ja kun lapset tekevät leipää itse, murusia on taas jokapaikassa.

ehkä tämäkin helpottaa, kun kasvavat isommiksi.

Mutta siis imuroimista riittää!

Niin ja tietysti on eri asia, jos perheessä on kotitöitäpelkäämätön mieskin. Tai mies, joka on töiden jälkeen sen verran kotona, että ehtii myös tekemään jotain. Meillä näin ei valitettavasti ole..

ap

Vierailija
28/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että tämä kotielämä on vaan loputonta kotitöiden suota mitä yksin yritän selvittää. Vaikka totuuden nimissä on sanottava että kyllä mieskin täällä jotain tekee, mutta on kuitenkin tosi vähän kotona ja tuntuu että suurin osa jää mulle. Välillä olen niin väsynyt että itken kun siivoan toista puolta talosta ja huomaan että sillä välin joku lapsista on sotkenut toisen puolen. Ja joo, esikoisen koulusta tulee koko ajan jotain mitä pitää lukea, täyttää, rastittaa, harjoitella jne.

Vierailija
29/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliskin, helpottaisi varmaan tätä paperimäärää.

ap

Vierailija
30/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joillekin tulee niin paljon likaa sisälle että pitää jatkuvasti olla moppaamassa ja imuroimassa? Kannattaisikohan lemmikeistä luopua, jos niiden pito rasittaa sinua kohtuuttomasti?

Miksi ihmeessä et laita koululaisia hommiin? He osaavat viedä roskia, imuroida, tyhjentää tiskikoneen, laittaa pyykit kuivumaan, viikata omat vaatteensa kaappiin, pyyhkiä pölyt jne.

Miksi ihmeessä teet yksin kaiken? Lapset ja mies myös hommiin! Tai sitten annat paskan olla. Ilmeisen lepsu meininki teillä kuitenkin on jos sinä hukut töihin. Sanomattakin on selvää että koululaiset siivoavat oman huoneensa, vievät pyykit koriin, pyynnöstä vaihtavat omat petivaatteensa ja laittavat ruokailun jälkeen astiat koneeseen. Jos et ole vielä laittanut pesuetta kuriin, niin nyt on korkea aika.

Vierailija
31/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä kuin pakolliset kuviot, joten viikonloput ovat työntäyteisiä. Asumme maalla isossa omakotitalossa, lapsia on kaksi, 10v ja 7v. Todellakin niitä lippuja ja lappuja riittää, kun päiväkodistakin joka hemmetin töherrys annetaan kotiin.

Itse opiskelen uutta ammattia, ja papereita riittää. Mies tekee kotitöitä silloin kun sattuu huvittamaan, mutta yleensä ajelee tärkeänä ja muka kiireisenä ympäri kyliä autolla/traktorilla/mönkkärillä.

Ja nuo lasten vaatejutut...joka kerta kun saan käytyä vaatevarastot läpi, niin eiköhän joku raahaa meille vähintään kaksi jättikassia vanhoja vaatteita ja kenkiä. Hyvähän se toisaalta on, mutta meinaan luhistua siinä tilanteessa. Loputon suo, kyllä!

Vierailija
32/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa että esim minä teen kaiken tuon norm työpäivien lisäksi.

-Äitix2-

Vierailija
33/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki koulusta tulee välillä lappusia, mutta tarviiko niitä kaikkia säilyttää koko vuotta? Meillä on kyllä ihan riittänyt niihin jääkaapin ovi.

Meillä säilytetään vain sellaiset paperit, joiden tietoa ei saa halutessaan mistään muualta.

Olisiko teillä ap helpompaa jos teillä olisi vaikka keittiössä ja eteisessä rikkalapio ja harja. Niillä kun sutaisisi pahimmat roskat pari kertaa päivässä pois, niin ne eivät leviäisi koko taloon. Tuohon menisi max 5-10 minuuttia päivässä, joka on taatusti nopeampaa kuin koko huushollin päivittäinen imurointi.

Miksi muut perheenjäsenet ovat täysiä vapaamatkustajia, jotka eivät tee mitään`?

Vierailija
34/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että lapsilla on koulussa jo töitä, sekä harrastuksissakin menee aikaa. Huoneensa joutuvat siivoamaan, mutta sitäkin tarvitsee vahtia, kuten myös pyykkien kaappiin laittoa. Pienin lapsista sitten vasta harjoittelee ja hänen lelujaan riittää paljon. Odotan sitä aikaa kun saan heivata sen lelumäärän pois.

Lasten vaatteiden suhteen ongelma on kun kierrättää niitä pienemmille, niin tarvitsee säilöä niitä välillä. Helpommalla pääsisi kun ostaisi aina jokaiselle lapselle uudet. Samoin niitä luistimia, suksia, kypäriä yms. on älytön määrä. Nämä kaikki tarvitsevat säilytystilaa ja nämä pitäisi aina kauden vaihtuessa käydä läpi ja etsiä kullekin lapselle sopivat. Tämä on minusta se rasittavin osuus.

Samoin ne lippulappu määrät mitä koulusta ja päiväkodista tulee- huoh. Ajankohtaiset on jääkaapin ovessa, säilytettävät työt yms. heivaan yläkaappeihin ja mapitan joskus kun sellainen inspiraatio iskee. Samoin kaikenmaailman takuukuitteja yms. kerääntyy. Meillä tuskin hirveästi niitä viitsitään edes käydä läpi.

Nuo yllämainitut asiat ovat se joka eniten rasittaa. Ne normaalit astiat, pyykit ja perussiivous jotenkin vielä menisi, jossei tarvitsisi mitään kausisiivouksia ja järjestelyjä tehdä. Mä haaveilen että olisi niin iso vaatesäilytystila ettei tarvitsisi aina vaihtaa kausivaatteita pois ja varasto niin iso että siellä ei olisi ahdasta ja kaikki olisi hyvin näkyvillä.

No joo totuus on se että sitten helpottaa kun lapset muuttavat pois kotoa...

Vierailija
35/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa että esim minä teen kaiken tuon norm työpäivien lisäksi.

-Äitix2-

On ne kotityöt niin vaativia!

Vierailija
36/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset on päivän hoidossa. Koti pysyy ihan eri tavalla siistinä ja ruoanlaittoakin on paljon vähemmän!

Vierailija
37/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon enemmän vapaa-aikaa, jos asuisi vaikkapa kerrostalossa. Kämppä olisi äkkiä siivottu, säilytystilat olisivat rajalliset, eikä kämpän ulkopuolella tarttis tehdä yhtikäs mitään.

Mies ei ikuna suostuis muuttamaan kerrostaloon, huokaus, joten tässä jatketaan.

Vierailija
38/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee ne hiljoksiin ja jätä joku päivä se arkisiivous vähemmälle niin jää aikaa noihin kausitöihin.. ja laita miehellesi/lapsillesi? oma työlista, tehköön ajallansa ja tyylillänsä.toivottavasti ehdit nauttia keväästäkin

Vierailija
39/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon enemmän vapaa-aikaa, jos asuisi vaikkapa kerrostalossa. Kämppä olisi äkkiä siivottu, säilytystilat olisivat rajalliset, eikä kämpän ulkopuolella tarttis tehdä yhtikäs mitään.

Mies ei ikuna suostuis muuttamaan kerrostaloon, huokaus, joten tässä jatketaan.

On ihan eriasia asua omakotitalossa, kuin kerrostalossa. Mutta sehän on jokaisen valinta. Mulle tuo lisää työtä se että asutaan omakotitalossa, pihalla on koko ajan jotain tekemistä ja puuhaamista.

Mä olen kyllä sitä mieltä että ne jotka käy töissä, ei joudu siivoamaan samaan tapaan, kuin ne jotka hoitavat lapsiaan kotona. Koska silloin sitä sotkua syntyy koko ajan.

Meillä kolme alle koulu-ikäistä ja siivoan keittiön 5krt päivässä, kun normaalisti, työssä olevan ei tarvitse kuin noin 2 krt.

Imuroitavaa tulee eritavalla, kun ulkoillaan kaksi kertaa päivässä, syödään se 5 krt päivässä. Meillä syksyisin ja keväisin varsinkin imuroidaan joka päivä, koska vaatteiden mukana sitä hiekkaa tulee kuitenkin, ja kun on pieniä lapsia, niitä ei oikein voi velvoittaa etsimään itsestään jokaista hiekanjyvästä.

Pienet lapset myös levittävät herkemmin kaikkea ja sotkevat muutenkin. Kaikkea kaatuu jne.. Kyllä te tiedätte mitä se on...

Onhan se niinkin, että kun on kaikki päivät kotona, pienikin sotkuisuus ahdistaa ehkä enemän kuin jos kävis päivät töissä

Vierailija
40/58 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on sinun elämä? Siinä siivouksessako? Mieti jos kuolisit nyt, mistä lapsesi muistaisivat sinut? Entä muut ihmiset? Siististä kodista? Sitäkö todella haluat?

Kyky sietää kaaosta on itse asiassa yhtä lailla opittu taito kuin kyky puunatakin.

Teki niin tai näin, tärkeintä on kuitenkin miettiä, millä tavalla elän, että olisin onnellinen.

Ap ei siltä vaikuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi