Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys tuorejuuston syönnistä raskaana

Vierailija
09.04.2011 |

Tiedän, että tuorejuustoa ei suositella syötäväksi raskaana ollessa. Mutta voiko sitä syödä esim. piirakkaa, jossa on tuorejuustoa? Mietin juhlatarjoiluja ja kovasti tekisi mieli tehdä välimerenpiirakkaa, johon siis tulee tuorejuustoa. Uskaltaisiko sitä syödä esim. valmistuksesta seuraavana päivänä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana todella nipo noiden ruokajuttujen kanssa. Söin tuorejuustoja ja Aura-juustoa ainoastaan, jos ne olivat jossain ruuassa kuumennettuinaa.

Vierailija
2/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurten suomalaisten valmistajien juustoja voi huoletta syödä. Ne kun on takuulla valmistettu pastoröidusta maidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaakohan sitä syödä seuraavana päivänä, eli ei heti kypsentämisen jälkeen?

ap

Vierailija
4/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ohje koskee kaikkea uudelleenlämmitettävää, pitää olla läpikotaisin höyryävän kuumaa.

Vierailija
5/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa, että söisin seuraavana päivänä, jos piiras lämmitettäisiin uunissa tai mikrossa ennen syömistä.

Vierailija
6/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuta samaa mieltä, että pitäisi lämmittää uudelleen. Tuo piirakka kun maistuu mielestäni parhaalta juuri kylmänä.

ap

Vierailija
7/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnetteko tai edes tiedättekö ketään, joka olisi elinaikanaan listeriaan sairastunut...? Tämän miettiminen auttoi itseäni suhteuttamaan paniikin määrää kahden raskauteni aikana.

Vierailija
8/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikrossa lämmittäminen edes sama ole enää kuin uunissa paistaminen. Ja kyllä ne listeriabakteerit siellä uunissa ovat jo kuolleet. Mä olin kanssa ekassa raskaudessa todella tarkka. En uskaltanut edes pizzerian pizzaan ottaa Aura-juustoa, kun hirvitti ettei se juusto ole kuumentunut lyhyessä paistoajassa tarpeeksi. Nyt toisessa raskaudessa olen hieman relannut ja ottanut pizzaan Auraa. Söin muuten tuorejuustoakin yhtenä päivänä leivän päällä. Nyt muistin.

Vierailija
9/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän. Oli raskaana oleva äiti, joka listerian takia menetti tulevan vauvansa :(.

Vierailija
10/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toista lasta odotan. Eli ei edes ole ensimmäisen raskauden hysteriaa :) kummassakin raskaudessa olen kyllä tuorejuusta syönyt ihan kypsentämättömänä, mutta tuntuu turhalta riskeeraamiselta, ni nyt olen vähän tarkempi tästedes.

ap

Vierailija
11/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli Taalasmaan Sepon emäntäkin sairasti raskaana listerian, jonka seurauksena Roosan keskosveli taisteli hengestään. Kuusi muutakin äitiä sairaistui samaan aikaan, kaikki syötyään homejuustoa, jossa oli listeriaa. Roosan veli oli ainoa eloonjäänyt.

Eihän se listeria toki yleinen ole, mutta itse en olisi pystynyt elämään sen tosiasian kanssa, että oma ahneus olisi tappanut lapseni...

Vierailija
12/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä juustoa saa syödä jos se on kypsennettyä. eviran sivuilta löytyy tietoa. eli 70 asteeseen läpikotaisin nii listeria on kuollut. ei tarvitse siis lämmittää uudelleen, koska listeria ei sinne uudelleen synny

Vierailija
13/14 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako feta-, home- ja mozzarellajuustoja syödä, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta?

Kotimaiset, isojen ja tunnettujen meijereiden tuotteet ovat turvallisia, ja näiden valmistamia feta-, home-, mozzarella- ja tuorejuustoja voi syödä kuumentamatta. Nykyisin 99 prosenttia juustoista on valmistettu pastöroidusta maidosta, mutta listeria saattaa tulla juustoon tehtaan linjalta myös myöhemmin, leikkaus- tai pakkausvaiheessa. Isot meijerit valvovat listeriaa ja tkuvasti. Noudattaisin varovaisuutta lähinnä ulkomaisiin pehmeisiin juustoihin ja pienten juustoloiden tuotteisiin liittyen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan