Mihin syihin voi vedota, jos ei halua yövieraita?
Meillä on ylimääräisiä huoneita, jotka ovat vierashuonekäytössä ja työhuoneina. Meillä käy aika usein sukulaisia pitkän matkan takaa ja jäävät yöksi. Tykkään kutsua meille vieraita yökylään.
No, nyt appiukkoni veli on tulossa työmatkalle paikkakunnallemme ja appiukko oli suositellut, että voisi tulla meille yöksi. Meillä kun sitä ylimääräistä tilaa on.
Appiukon veli soitti ja kysyi, voisiko tulla yöksi. En osannut sanoa ei, koska mitään varsinaista syytä ei ole. En vain tunne tuota veljeä yhtään - olen nähnyt hänet kerran appiukon siskon hautajaisissa ja toisen kerran sukujuhlissa. Hyvä kun muistan, miltä näyttää.
Tuttujen kanssa on ihan eri asia tämä yökyläily, voi olla rennosti.
Haluaisin perua tuon vierailun, koska se ahdistaa minua suunnattomasti. En halua syödä aamupalaa vieraan miehen kanssa.
Kommentit (7)
Olen itse helposti ahdistuvaa ja stressaavaa tyyppiä, mutta tietoisesti olen alkanut opetella pois lapsuudenkotini hengestä ja ottaa ilolla uusia ihmiskontakteja vastaan.
Joten, ota rennosti. Kenties vieraasi jännittää teille tuloa vielä enemmän. Ehkä hän onkin mukava persoona, jonka vierailun näet jälkikäteen palkitsevana. Jos hän on törppö, et ole velvollinen majoittamaan häntä toista kertaa.
:)
nyt ihan ventovieras ole, vaan miehesi setä, lapsienne isosetä...
Mihin syihin voi vedota, jos ei halua yövieraita?
Toinen on jo matkajärjestelynsä tehnyt, ja sinä luvannut majoittaa.
Ehkä itse huomauttaisin anopille ja apelle, että ensi kerran kun aiotte jonkun meille majoittaa, niin olkaa hyvä, ja kysykää meiltä ennen kuin käskette potentiaalisen majoitettavan soittaa suoraan. On ikävä sanoa ei, jos joku on jo sanonut, että hyvin sinne mahtuu.
Ja voisin ehkä samalla tehdä selväksi, että en pidä kovin vieraista - lähisuku ja hyvät ystävät asia erikseen - ja ihan vaan oman rauhan takia en toivo vieraita.
Ja vielä päälle miettisin etukäteen jonkun ystävällisen tavan kieltäytyä jo heti kun kysytään, esim. meillä on aika kiireinen viikonloppu ja mielellään juuri nyt emme ottaisi vieraita.
Ei kenenkään tarvitse päästää kotiinsa yhtäkään ihmistä, jota ei vieraakseen halua ja jota ei ole itse kutsunut. Eikä mun mielestä sellaista asiaa tarvitse mitenkään selitellä.
Sanoo vaan, ettei sellainen suunnitelma käy meille.
Jos joku alkaa kyselemään ja vänkäämään, niin
pysyy kannassaan. Se ei satu nyt sopimaan ja sillä selvä.
jos tilaa on. Koskaan ei tiedä, milloin itse tarvitsee apua keneltäkin.