Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

keliakiaa sairastava tulossa kylään, mitä voin tarjota?

Vierailija
08.04.2011 |

mitä voi käyttää, mitä ei. kertokaa yleisimmät vipat ja kikat, kiitoooos jo etukäteen!!!!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset keliaakikot kestää kauraa, toiset ei. Gluteenittomista jauhoista voi tehdä vaikka mitä.

Ruokana keitot hyviä, mun keliaakikkoystävä on tilannut multa aina uunilohta ja perunamuussia.

Vierailija
2/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäsalaattia, jäätelöä?

Jos tarjoat leivonnaisia osta pakasteita tai valmistuotteita. Keliaakikon äitinä nousee tukka pystyyn joskus kun on leivottu tarjottavia, eikä voi olla ihan varma onko hygienia ok. Jotkut asiaan perehtymättömät kun ovat sitä mieltä että ei sen vähän väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelö on helppo tarjottava. Sen lisukkeena voi sitten tarjota esim. marjoja tai hedelmiä.

Moilasella on paljon erilaisia gluteiinittomia leivonnaisia pakasteina. Pussista voi ottaa vierasta varten 1-2 kpl (ota sulamaan vasta vierailupäivänä) ja jättää loput pakkaseen seuraavaa vierailua varten. Tosin aika moni keliaakikko on varmaan jo kyllästynyt näihin, kun on saanut niitä niin monessa paikassa.

Myös gluteiinittomia keksejä on kaupoissa erilaisia.

Kaupoista (ainakin isommista) saa myös gluteiinittomia leipiä pakasteina. Näistä voi tehdä ihan normaaleja voileipiä (päälle esim. juustoa, kinkkua - tarkista gluteiinittomuus, kylmäsavulohiviipaleita, vihanneksia jne.). Ota kuitenkin voi tai levite avaamattomasta paketista, sillä rasiaan on voinut jäädä leivänmuruja silloin, jos joku on voidellut aikaisemmin tavallisia leipiä.

Jos teet lämmintä ruokaa, niin esim. punaisesta lihasta, kanasta ja kalasta saa monta eri sopivaa ruokalajia. Ole kuitenkin tarkkana maustekastikkeiden kanssa. Esim. tavallinen soijakastike voi sisältää gluteiinia.

Vierailija
4/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysäiseppä vielä käykö kaura vai ei niin voit jossain asioissa päästä helpommalla :)

itse teen usein piirakkapohjan sinisestä keijusta, kaurahiutaleista ja semperin gluteenittomasta jauhoseoksesta. jos tulee makea piirakka, vispaan margariiniin pari desiä sokeria, jos suolainen jätän sokerin pois ja lisään suolaa plus nesteen määrä hieman vaihtelee. täytteeksi käykin sitten mikä vaan maun mukaan.

kaupoista löytyy ihan hyvin esim gluteenittomia keksejä, jos saat vaan kahvivieraan etkä uskalla leipoa. jäätelö tietty käy myös.

joku keitto voisi olla hyvä ruoka, itse pidän esim linssikeitosta jossa kasviksia ja sitruuna/limettimehua ja joskus kookosmaitoa.

tukevammaksi ateriaksi voi laittaa esim jonkun perunalisäkkeen (muusi/lohkoperunat/uuniperunat) pääruoan kanssa. jos tarvitsee suurustaa jotain, maissi- ja perunajauhoja onneksi on olemassa :)

Ite olen vasta vuoden sisällä alkanut käyttää vehnättömiä/gluteenittomia jauhoja ja oon yllättynyt siitä miten helppoa se on. oikeestaan vaan yksi kakku on mennyt pieleen tänä aikana, se ei pysynyt yhtään kasassa vaan mureni täysin vuokaa pois nostettaessa. oon myös vegaani ja silti tuollainen erityisleivonta on yllättävän helppoa ja kivaa. en ole vielä uskaltanut kokeilla pullan leipomista, siinä kun ilmeisesti tarvitsee niitä ksantaaneja ja psylliumia :/

tsemppiä ruoanlaittoon! tärkeintä tosiaan on että jos leivot jotain ite niin varo ettei vahingossakaan koske mihinkään vehnää sisältävään.

Vierailija
5/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä haluat leipoa itse, tee perunajauhoista kääretorttu. Muista ottaa mausteet, jauhot ja sokeri avaamattomista pusseista.

Laita gluteenittomat tarjottavat eri lautaselle kuin muut.

Vierailija
6/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keliaakikkoja, ja mielestäni tuo jäätelö + hedelmäsalaatti on hyvä ja helppo ja takuuvarmasti sopiva. Jos haluat itse leipoa, tee vaikka unelmatorttu, käytä perunajauhoja.

Pirkan riisi-suklaa -keksit on hyviä ja kelpaavat myös muille kuin keliaakikoille. Eli eivät jää sitten kaappiin lojumaan.

Jos haluat tarjota jotain suolaista, Pirkalla on aika hyvin valinnan varaa, kannattaa katsoa k-kaupan pakasteista.

Vierailija
7/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saman valmistajan (Almondy) muutkin gleteenittomat ihanuudet...

Vierailija
8/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ottaa mausteet, jauhot ja sokeri avaamattomista pusseista.

Tämä on mun mielestä jo liioittelua. Miksi ihmeessä ne pitäisi avaamattomista pusseista ottaa? Maustepurkit ja pussit on kyllä niin tiukasti kiinni että kontaminaatioriski on olematon.

Vierailija
9/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mun mielestä jo liioittelua. Miksi ihmeessä ne pitäisi avaamattomista pusseista ottaa? Maustepurkit ja pussit on kyllä niin tiukasti kiinni että kontaminaatioriski on olematon.

kaikkia kuivia aineita, että kyllä sinne voi vähän jäädä jauhopölyä.

Tietty ei tarvitse jos joku ottaa aina uudella mitalla/lusikalla, ja pesee välissä.

Vierailija
10/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tapana ottaa lusikalla leivinjauhetta siitä purkista ja samalla lusikalla sekoittaa se vehnäjauhoihin. Jos otan 2 lusikallista, niin leivinjauhepurkissa käy vehnäjauhoinen lusikka. Olen ymmärtänyt että herkimmät saavat oireita. Nyt olen opettanut itseni uusille tavoille, kun tuttavapiirissä on keliaakikko.

Vierailija
11/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keliaakikolla ei ole maitoallergiaa tai laktoosi-intoleranssia. Tunnen joitakin keliaakikkoja ja heillä useammalla on joku ongelma maidon kanssa.

Vierailija
12/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia kuivia aineita, että kyllä sinne voi vähän jäädä jauhopölyä. Tietty ei tarvitse jos joku ottaa aina uudella mitalla/lusikalla, ja pesee välissä.

Kannattaa muistaa, että osa keliaakikoista ja allergikoista ovat todella herkkiä ja oireet voivat olla todella vakavia. Jos et ole 100 % varma, että kukaan ei ole koskaan laittanut samaa lusikkaa ensin vehnäjauhopussiin ja sitten sokeripussiin, niin älä käytä sitä sokeria.

Mieleeni tulee ystäväni lapselle sattunut tilanne :( Lapsi kertoi juhlissa, ettei voi syödä mansikoita. Juhlasankarin äiti otti mansikat kakun päältä pois ja sanoi, että nyt voit syödä, sisällä ei ole mansikkaa. Ja pieni vieras lähti ambulanssilla sairaalaan.

Vierailija
13/13 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole allergia, ja oireet sopimatonta syötyä eivät ole hengenvaarallisia. Hengitystiet eivät turpoa umpeen tms. Herkimmät kyllä oireilevat pienestäkin, joten ehdottoman tarkka tarjottavien kanssa on oltava silti.

Ei ole kiva jos vierailun jälkeen joutuu pari päivää viettämään wc:ssä vatsa kuralla...