Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan harkinnut eroa pomon tehtävistä vittumaisen alaisen takia?

Vierailija
08.04.2011 |

Tuli mieleen tuosta, kun joku harkitsi ero duunista häijyn pomon vuoksi... että voi se olla näinkin päin. Olen parinkymmenen ihmisen päällikkö ja pari alaista aiheuttaa harmaita hiuksia ja jatkuvaa mielipahaa. Selän takana parjaamista, aktiivista puukottamista melkein viikottain.

Ja me esimiehethän emme voi kenellekään valittaa tai purkaa mieltä (paitsi korkeintaan toiselle päällikölle, jos työpaikalla sellaisia on). Mies ei oikein jaksa kuunnella valituksiani, kun on itse työpaikallaan yt-uhan alla.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin yksikään alaisesi

Vierailija
2/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se aina ole helppoa kaikenlaisten alaisten kanssa. On alaisia, jotka vievät kohtuuttomasti esimiesten aikaa.

Paljon puhutaan hyvintä esimiestaidoista ja vähän on herätty puhumaan myös siitä, miten olla hyvä alainen.

Totuus on, että esimiestyöskentely on helppoa, jos on motivoituneita ja vastuunsa kantavia alaisia. Jos sattuu alaiseksi laiska ja töitä välttelevä lusmu, joka narisee kaikesta, niin ei ole helppoa...

Ja asiasta saa kyllä valittaa ja kehityskohteita varmasti on joka paikassa, mutta sitten on eri juttu nää "ammattivalittajat"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaisten sylkykuppina ja kuunnella kaikenlaista paskaa.

Ihan oikeasti, luuleekohan ne, että se pomo ei ole ihminen, ja sille saa purkaa mieltä ja kiukutella mistä tahansa ja milloin tahansa!

ap

Vierailija
4/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain huonoja pomoja?

Vierailija
5/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaisten sylkykuppina ja kuunnella kaikenlaista paskaa.

Ihan oikeasti, luuleekohan ne, että se pomo ei ole ihminen, ja sille saa purkaa mieltä ja kiukutella mistä tahansa ja milloin tahansa!

ap

Et ilmeisesti ole kovin hyvä pomo, kun et ole onnistunut fokusoimaan itsellesi edes perustehtävääsi. Ei ihme, että alaisesi kiukuttelevat. Nyt palaat työasioiden ja lopetat höpinät ihmisenä olemisesta. Pomon ei pidä antautua tunnemaailmaan, kun puhutaan työstä. Muista mikä on työssä perustehtäväsi ja ryhdyt toteuttamaan sitä, tai et voi odottaa kunnioitusta alaisiltasi.

Vierailija
6/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa nyt suoraan sanottuna v...nut erään työntekijän asenne, kahdestaan kun keskustellaan työpaikan asioista yms. asiat ok. Mutta koko työyhteisön ollessa koolla puhutaan asiat julki aiheuttaen samalla koko työyhteisölle mieliharmia. Tämä ja muutama muukin asia on alkanut suoraan sanoen aiheuttamaan sen, että mietin paluuta ihan rivityöntekijäksi, en tähän firmaan, vaan johonkin muualle, myöskin opiskelemaan uudestaan lähtemistä olen miettinyt ja jotain aivan muuta alaa kuin tätä missä nyt olen.

Minulla siis aivan opistotason ammatti, mutta olen noussut rivityöntekijästä pomoksi.

Vierailija
7/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se aina ole helppoa kaikenlaisten alaisten kanssa. On alaisia, jotka vievät kohtuuttomasti esimiesten aikaa. Paljon puhutaan hyvintä esimiestaidoista ja vähän on herätty puhumaan myös siitä, miten olla hyvä alainen. Totuus on, että esimiestyöskentely on helppoa, jos on motivoituneita ja vastuunsa kantavia alaisia. Jos sattuu alaiseksi laiska ja töitä välttelevä lusmu, joka narisee kaikesta, niin ei ole helppoa... Ja asiasta saa kyllä valittaa ja kehityskohteita varmasti on joka paikassa, mutta sitten on eri juttu nää "ammattivalittajat"...

Nämä ovat ihan hyviä ammatissaan (erikseen meillä ovat vielä ne, joiden jälkiä saa olla siivoilemassa alvariinsa ja jotka on "kipeitä" aina, kun iskee eteen vähänkään haastavampi tehtävä), mutta sellaisia primadonnia, jotka syö hapen ympäristöstään (jopa muut alaiset ovat välillä valittaneet, joskin heitä nämä pari tyyppiä nokkivat vähemmän).

ap

Vierailija
8/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaisten sylkykuppina ja kuunnella kaikenlaista paskaa. Ihan oikeasti, luuleekohan ne, että se pomo ei ole ihminen, ja sille saa purkaa mieltä ja kiukutella mistä tahansa ja milloin tahansa! ap

Et ilmeisesti ole kovin hyvä pomo, kun et ole onnistunut fokusoimaan itsellesi edes perustehtävääsi. Ei ihme, että alaisesi kiukuttelevat. Nyt palaat työasioiden ja lopetat höpinät ihmisenä olemisesta. Pomon ei pidä antautua tunnemaailmaan, kun puhutaan työstä. Muista mikä on työssä perustehtäväsi ja ryhdyt toteuttamaan sitä, tai et voi odottaa kunnioitusta alaisiltasi.

Minä saan kyllä toiminnan sujumaan ja alaisten tyke-kyselyiden mukaan heidän mielestään työviihtyvyys on jopa hyvä ja minä pomona hyvä. MINÄ kuitenkaan en viihdy, ja se työssäviihtyminen on kyllä tärkeä tekijä kaikille, niin alaisille kuin esimiehillekin.

Mutta JOPA ESIMIES on ihminen ja uupuu, jos ihmissuhteet eivät pelaa. Tämä meidän työ on asiantuntija-organisaation työtä, ei mitään nippelien kokoonruuvaamista, joten siinä on iso paino ihmissuhteiden toimivuudella.

ap

Vierailija
9/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ihminen tiimissä on täysin mahdoton ja tyytymätön kaikkeen.

Ja sille, joka väitti ettei ole olemassa kuin huonoja pomoja; miten selität tilanteen, jossa uusi alainen sanoo ensimmäiseksi uudelle pomolleen " sinua ei ikinä olisi pitänyt valita tehtävääsi enkä tule sinua ikinä kunnioittamaan" Joten ihan hiukan vaikeaa nähdä miten uutena pomona olisi etukäteen voinut olla parempi pomo?

Selkään puukottaminen ja tiedon salaaminen on aivan raivostuttavaa ja ajoittain käytös on jo työpaikkakiusaamisen kriteerit täyttävää ( ilmeet, eleet, puuskahdukset yms. sanaton mutta selkeä käytös, joka tietysti kirkkain silmin kielletään)

Vierailija
10/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri asiantuntijaorganisaatioissa. Hyvistä asiantuntijoista tulee nimittäin äärimmmäisen harvoin hyviä pomoja.

Vierailija
11/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut sitä totuutta, että ei ole huonoja alaisia on vain huonoja pomoja?

Alaistaitojakin voi olla vähän, paljon tai siltä väliltä.

Hyvä esimies toki saa huonoakin työntekijää motivoitua niin, että homma toimii - mutta ero on silti aina olemassa niihin hyviin työntekijöihin, jotka motivoinnilla nousevat loistaviin tuloksiin.

Ja tässä ei nyt ollutkaan kyse siitä, saanko työyhteisön toimimaan, vaan JAKSANKO joka jumalan päivä tsempata täpöillä ja sietää parin alaisen jatkuvaa kiukuttelua ja venkoilua ja selän takana parjausta.

ap

Vierailija
12/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri asiantuntijaorganisaatioissa. Hyvistä asiantuntijoista tulee nimittäin äärimmmäisen harvoin hyviä pomoja.

Jos edes pitää paikkansa.

ap

Vierailija
13/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ihminen tiimissä on täysin mahdoton ja tyytymätön kaikkeen. Ja sille, joka väitti ettei ole olemassa kuin huonoja pomoja; miten selität tilanteen, jossa uusi alainen sanoo ensimmäiseksi uudelle pomolleen " sinua ei ikinä olisi pitänyt valita tehtävääsi enkä tule sinua ikinä kunnioittamaan" Joten ihan hiukan vaikeaa nähdä miten uutena pomona olisi etukäteen voinut olla parempi pomo? Selkään puukottaminen ja tiedon salaaminen on aivan raivostuttavaa ja ajoittain käytös on jo työpaikkakiusaamisen kriteerit täyttävää ( ilmeet, eleet, puuskahdukset yms. sanaton mutta selkeä käytös, joka tietysti kirkkain silmin kielletään)

jopa ihan lain silmissä. Pikkupäällikön elämä on helppo tehdä helvetiksi ihan uramielessäkin, eli ei se aina mene niin, että pomolla on valta ja sen vuoksi hän on vahvoilla.

Vierailija
14/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vittumaiset työkaverit. Jos Palsta Mamma sattuu olemaan itse pomo, hänellä on vittumaiset alaiset.

Suosittelen molemmissa tapauksissa katsomista peiliin. Sieltä löytyy vika sataprosenttisella varmuudella.

Vierailija
15/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävääni hakenut, valitsematta jäänyt alainen ilmoitti koko työyteisölle, että minua ei olisi pitänyt koskaan valita. Tämän jälkeen hän sabotoi systemaattisesti työtäni ja aina, kun työyhteisön yhteinen projekti (jonka käytännön toteutusta johdin) tuli valmiiksi, hän lyttäsi sen julkisesti maan rakoon.

Henkilöä palkittiin tästä käytöksestä tarjoamalla hänelle mahdollisuus hoitaa hommansa minua paremmin eli hänet nimitettiin sijaisuuteen, jossa hän hoiti samoja tehtäviä kuin minä. Hän ei kuitekaan pystynyt lainkaan yhteistyöhön kanssani, vaikka se olisi ollut työn sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Tämän jälkeen hänet siirrettin organisaation ulkopuolelle.

Minä jätin työpaikkani nopeasti tämän jälkeen enkä enää koskaan aio ottaa esimiestehtävää vastaan.

Vierailija
16/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävääni hakenut, valitsematta jäänyt alainen ilmoitti koko työyteisölle, että minua ei olisi pitänyt koskaan valita. Tämän jälkeen hän sabotoi systemaattisesti työtäni ja aina, kun työyhteisön yhteinen projekti (jonka käytännön toteutusta johdin) tuli valmiiksi, hän lyttäsi sen julkisesti maan rakoon.

Henkilöä palkittiin tästä käytöksestä tarjoamalla hänelle mahdollisuus hoitaa hommansa minua paremmin eli hänet nimitettiin sijaisuuteen, jossa hän hoiti samoja tehtäviä kuin minä. Hän ei kuitekaan pystynyt lainkaan yhteistyöhön kanssani, vaikka se olisi ollut työn sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Tämän jälkeen hänet siirrettin organisaation ulkopuolelle.

Minä jätin työpaikkani nopeasti tämän jälkeen enkä enää koskaan aio ottaa esimiestehtävää vastaan.

tai työyhteisön sisältä. Suomessa tämä on yleistä, koska meillä jostain syystä kuuluu työkulttuurin palkita hyvä työntekijä esimiespestillä. Useimmiten siinä käy kuitenkin niin, että työnantaja saa

- huonon esimiehen, joka ei oikeastaan edes halua esimieheksi

- katkeria entisiä työtovereita, joihin uudella esimiehellä ei ole mitään otetta

- kehnon työilmapiirin, joka vähentää tuottavuutta

Lukekaa Vaasan yliopiston johtamisen laitoksen tutkimuksia, joissa pidetään parempana vaihtoehtona hakea esimies organisaation/ryhmän ulkopuolelta. Urakierto saman firman sisällä on mahdollista, kun nimitetään esimies ryhmän sisältä toiseen ryhmään.

Vierailija
17/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut nostettiin pomoksi toisesta organisaatiosta tiimiin, josta yksi olisi halunnut pomoksi muttei katsottu sopivaksi.

En jälkikäteenkään keksi millä muulla tavalla kuin tämän wanna-be pomon siirtäminen uusiin hommiin tilanne olisi hoitunut paremmin :( Sinänsä kurjaa kun muuten on saanut hyvää palautetta niin muilta alaisilta kuin omalta pomolta, mutta yhden ihmisen mahdottomuus saa uskomaan että vika on minussa. ( Ja sitä ajatusta ruokkii nämä kommentit " ei ole olemassa huonoja/hankalia alaisia; vain huonoja pomoja)

Nro oliko 10 jota yksi alaisista ei suostu näkemään esimiehenään

Vierailija
18/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi se työ oli määräaikainen.

Silloin en ymmärtänyt ottaa ajoissa työterveyshuoltoon yhteyttä, sillä kyseinen henkilö oli sekä persoonallisuushäiriöinen että psyykkisesti sairas ja joutui laitoshoitoon.

Onnea sille, jonka alaisena hän työskentelee nykyisin.

Vierailija
19/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta hyvää asiantuntijaa, josta on tullut erinomaisia johtajia. Harvempi aloittaa suoraan esimiestehtävistä. Olisiko se lause kuitenkin, ettei hyvistä asiantuntijoista VÄLTTÄMÄTTÄ tule hyviä esimiehiä...

Vierailija
20/30 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan usein se paras asiantuntija nostetaan pomoksi ja siinä menetetään hyvä työntekijä ja saadaan tilalle hyvässä lykyssä surkea pomo. Asiantuntijuus ei automaattisesti tarkoita hyviä pomotaitoja. Kannatankin siksi asiantuntijaorganisaatiossa asiantuntijatason palkkojen nousua. Tiedän tapauksia, joissa tiimipäällikkönsä saa vähemmän kuin pari parasta gurua ryhmässä ja niissä tapauksissa se onkin ihan oikein.

Ap, pystyisitkö saamaan nuo alaiset johonkin muuhun tiimiin jonkun organisaatiomuutoksen kautta? Tiedän juuri vastaavan tapauksen, jossa se "lähin" alainen, oikea käsi, vihasi pomoaan, keräsi koko ajan selän takana aineistoa vastaan ja oli vain ajan kysymys, koska iskee. Epäluottamus heidän välillään oli valtava ja näin sivusta väitän, että 95% johtui tuosta alaisesta. Esimies sai onneksi siirrettyä ko. alaisen muihin tehtäviin, toisen pomon "ongelmaksi".

Tiedän monta hyvää asiantuntijaa, josta on tullut erinomaisia johtajia. Harvempi aloittaa suoraan esimiestehtävistä. Olisiko se lause kuitenkin, ettei hyvistä asiantuntijoista VÄLTTÄMÄTTÄ tule hyviä esimiehiä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän