Uusi avoerolaki, apua!
Meillä ero tulossa, yhdessä olemme olleet yli 10 vuotta ja on lapsia. Asunto on ostavaiheessa jaettu, itse omistan suuremman osan onneksi. Ei kai mies pysty nyt tämän uuden lain perusteella alkaa vaatimaan mun osuudesta osaa itselleen?
Kommentit (7)
Mies ei ole ollut kotona, mutta minä olin kotona reilut 3 vuotta lasten kanssa. Mulla oli asunto ennenkuin mentiin yhteen ja myin sen kun ostettiin tämä yhteinen. Siksi ostin isomman osan asunnosta. Remppaa ei ole tehty kuin pientä maalausta ennen tänne muuttoa. Meillä on ollut omat lainat ja mun osuus on maksettu, miehellä on jonkin verran omaa osuutta vielä maksamatta.
Nyt alkaa ymmärtää miksi ero tulee. Ei hyvältä kuulosta jos jo lähtökohdissa rahat ei ole olleet yheiset vaan on ostettu sillä ja sillä osuudella.. Toivon että pääsisitte sopuun ja menisitte naimisiin jos siihen on vielä mahdollisuus!
En kai mä niin tyhmä ole , että jos mä ostan miehen kanssa asunnon ja mulla on rahaa 400000 markkaa ja miehellä 0 markkaa , niin laitetaan vaan kaikki puoliksi vai? Ei oltu siis edes avioliitossa.
elämä on ja jos ei yhtään laskelmoi, niin on tyhjätasku. Ymmärrän täysin ap.ta.
raha-asioitansa, etenkin meidän naisten. Naiset kuitenkin useammin ovat kotona hoitamassa lapsia, voivat eron tullen jäädä aivan tyhjän päälle ja saavat pienemmän eläkkeenkin.
Tuo uusi laki auttaa juuri niissä tilanteissa, jos toinen on esim. kotona hoitanut lapsia, eikä siksi ole voinut tehdä hankintoja. Silloin hänkin on oikeutettu saamaan osan yhteisistä tavaroista. Tai jos toinen on omistanut asunnon, mutta toinen on silti maksanut osuutta lainanlyhennyksestä. Silloin voisi vaatia sen suuruista osuutta, kuin on lainaa lyhentänyt.
minullakin nuorempana kaksi epäonnistunutta avoliittoa, ja tämä kolmas toistaiseksi onnistunut, niin eikä sitä olis aika h*tin tyhmä, jos edelleen olis heti että joo mun rahat on sunkin rahoja ja kaikki mitä minun on on myös sinun... haloo.
Ei sitä tarvitse tyhmä ja sinisilmäinen olla, vaikka rakastuukin. Aina on pidettävä se huoli, että jos suhde päättyykin, niin ei ole p.a. sen jälkeen ja täysin puilla paljailla. Järkevä nainen nykypäivänä osaa pitää itsestään huolen.
Onko mies ollut avoliiton ajan kotona lapsia hoitamassa ja sinä tehnyt uraa ja sijoittanut kaikki saamasi palkkatulot asuntoonne? Tai sitten käyttänyt kaiken aikansa tuon asunnon remontoimiseen ja sinä nyt käärit hihaasi voitot siitä remontista.
Jos näin niin pystyy aika onnistuneesti vaatimaan. Muutoin ei.